Oproep voor Brielle en omstreken

  • J.A.M

    In Genlias vind ik twee namen, die ik met elkaar in verband probeer te brengen. Rondsurfen op internet brengt me niet veel verder. Ik hoop daarom dat er iemand in de buurt van Brielle en toegang tot de archieven mij verder kan helpen.

    Montenij, Petronella, kind van Montenij, Johannis en Sijbers, Maartje in Zwartewaal Geboorteakte 25 1824-11-14 Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg.

    Is twee maal getrouwd geweest:

    Beek, Pieter van uit Numansdorp en Montenij, Petronella Zwartewaal Bruidegom: 68 jaar. / Bruid: 44 jaar; Huwelijksakte 6 1869-03-26 Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg

    Bongers, Gerret uit Hellevoetsluis en Montenij, Petronella Zwartewaal Bruidegom: 62 jaar. / Bruid: 33 jaar; Huwelijksakte 30 1858-10-28 Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg.

    Uit de gegevens van Petronella blijkt uit Genlias niet dat zij kinderen heeft gekregen.

    Uit de geboorteactie van Pieter Montenij kom ik een Pietronella Montenij tegen:

    Montenij, Pieter kind van Montenij, Pieternella Zwartewaal; Geboorteakte 3: 1850-01-08 Streekarchief Voorne-Putten en Rozenburg. De vader van Pieter is kennelijk onbekend.

    Nu vraag ik mij af of Petronella en Pietronella toevallig niet een en dezelfde zijn. Ze lijken beide uit Zwartewaal te komen en qua leeftijd onlopen ze elkaar ook niet veel.

    Wie kan mij verder helpen? Als deze dames niet dezelfde zijn, wie kan mij meer informatie verschaffen over Pietronella? Wij zijn haar ouders? En wie is de vader van Pieter?

  • Everardus

    J.A.M.

    Gebruik een voornaam of een nickname, dat staat wat vriendelijker.

    Gerrit Bongers, 61 jaar, zn. Gerrit Bongers en Maria de Buf; tr. Hellevoetsluis 28 okt. 1858 (30) met Petronella Montenij, 33 jaar, dr. van Johannis Montenij en Maartie Sybers; zij hertr. als weduwe van Gerrit Bongers te Hellevoetsluis (6) 26 maart 1869 met Pieter van Beek enz.

    Bron:

    http://www.streekarchiefvpr.nl/

    Pieter geboren 8 januari 1850 (3) is een natuurlijk kind gezien de familienaam van zijn moeder. Als hij verder door het leven gaat als Montenij zal denkelijk zijn vader niet meer te achterhalen zijn.

    Indien Pieter is blijven leven en door zijn moeder is opgevoed zal het bev. register uitsluitsel kunnen geven of Pieter inderaad de zoon is van Petronella/Pieternelle Montenij eerder genoemd in de 2 huwelijken en dan o.a. kijken bij het gezin Bongers/Montenij en later van Beek/Montenij..

    Gr.

    Everardus

  • Everardus

    J.A.M.

    Gezien de leeftijd en de naam van de moeder van Pieter zou dit zijn huwelijk en overlijden kunnen zijn! Wat dus betekent dat hij de naam van Montenij is blijven dragen. Als zijn moeder kon schrijven en zowel op haar huwelijksakte en de huwelijksakte van haar zoon een handtekening heeft gezet, kan je ook vaak zien of het om een en dezelfde persoon (Petronella/Pieternella) gaat.

    Everardus

    Vierpolders

    Datum: 16/05/1874

    Aktenummer: akte 6

    Soort akte: huwelijk

    Persoon: Pieter_Montenij x Maria_Hokke

    Leeftijd: 24 Leeftijd partner: 21

    Vader: NN Leeftijd vader:

    Beroep vader:

    Moeder: Pieternella_Montenij

    Vader van partner: Klaas_Hokke

    Moeder van partner: Willemina_Noordermeer

    Vierpolders

    Datum: 23/05/1902

    Aktenummer: akte 10

    Soort akte: overlijden

    Persoon: Pieter_Montenij

    Leeftijd: 52 Leeftijd partner:

    Vader: Leeftijd vader:

    Beroep vader:

    Moeder: Pieternella_Montenij

    Vader van partner:

    Moeder van partner:

    Had huwelijk met: Maria_Hokke

    Aantekeningen: tijd 03.00 uur

  • Jaco

    Everardus,

    Bedankt voor de tip:

    "Als zijn moeder kon schrijven en zowel op haar huwelijksakte

    en de huwelijksakte van haar zoon een handtekening heeft gezet, kan je ook

    vaak zien of het om een en dezelfde persoon (Petronella/Pieternella) gaat"

    Waar kan ik die actes inzien? In het streekarchief Voorne Putten of in Den Haag?

  • Everardus

    Jaco,

    Bij beiden:

    Zie voor Nat.archief wat daar aanwezig is:

    http://www.nationaalarchief.nl/images/3_10748.pdf

    Succes

    Everardus

  • Dranoel

    Jaco,

    wat bedoel meet ‘inzien’? Via het internet (als ingescand onderwerp) of de originelen;

    Overigens als je ‘toch meer’ moet zoeken in Den Brielle is een reis naar dat archief dubbel en dwars waard. Werkelijk een fenomenaal archief is dat omdat daar de vrijwilligers alles op achternaam hebben geinventariseerd (ook de notariele en rechterlijke archieven); en de verwijzingen kloppen exact!!

  • JAco

    DAnk je wel voor deze reactie.

    Je hebt mijn twijfel tussen de regels door goed gelezen. Ik ben een beginner op dit gebied. Ik weet niet wat je van het archief in den haag mag verwachten en vraag me af of als je in den haag bent, er achter kom, ik toch niet beter naar het streekarchief in Brielle had moeten gaan, omdat de gegevens die ik zoek niet in den haag maar in Brielle liggen. Ik moet uit Apeldoorn komen en dan wil je een dag in het westen toch wel goed besteden.

    Zijn daar algemene tips voor te geven, wat waar te vinden is?

    Naast deze oproep op petronella Montenij of Pieternella Montenij een en dezelfde zijn heb ik inderdaad meer dingen die ik wil uitzoeken. Ik denk dat ik daarvoor de kerkboeken met doop gegevens van Geervliet nodig van de periode voor 1800. Waar kan je die bijvoorbeeld vinden?