Help

  • CeeCee

    Ik ben al een eindje gevorderd met mijn stamboom en ik heb nu de volgende situatie:

    Mijn oudste bekende voorvader is de 3e zoon in het gezin. De namen van zijn ouders zijn bekend. Het oudste kind in dit gezin is geboren in 1745. Ik trek hieruit de conclusie dat de ouders tussen 1725 en 1715 geboren moeten zijn.

    Ik weet niets van de ouders. Ook niet wanneer zij getrouwd of overleden zijn. Het lijkt erop of zij zich op latere leeftijd, mogelijk na het huwelijk, gevestigd hebben in het dorpje waar de kinderen geboren zijn. Om verder te kunnen wil ik meer weten van die ouders, maar ik weet niet hoe ik dat moet onderzoeken.

    Ik heb zelf de mormonen al geraadpleegd en op het internet gezocht, maar dat heeft nog niets opgeleverd. Ik zou het zo jammer vinden als ik moet stoppen.

    Heeft een van jullie deze situatie bij de hand gehad? Is er een oplossing gevonden en zo ja hoe?

    Iedere suggestie is welkom

  • Tukkergirl

    Hallo CeeCee

    Misschien als je wat namen,data en woonplaats door kunt geven, kunnen we hier iets mee.

    Misschien komt iemand met de “gouden ” tip en kun je verder met de stamboom.

    Gr Thea

  • A.Wolters

    Ceecee,

    veel doop entrouwboeken gaan ook niet zo ver terug. Bestaan de boeken van die jaren nog wel in de woonplaats van je voorouders? Zo niet, dan houdt het jammer genoeg waarschijnlijk op. Zo wel, en staan ze er niet in dan kun je nog zoeken in de omringende plaatsen. men verhuisde vroeger niet zo vaak en zo ver. Of je kunt gewoon de namen noemen en hier een oproep plaatsen….

    A. Wolters

  • Everardus

    CeeCee,

    Gebruik de site van de mormonen alleen als een mogelijk gegeven.

    Vaak zijn data verkeerd. Regelmatig ben 1 en dezelfde persoon tegengekomen met verschillende geboorte- of doopdata. Vaak zijn de gegevens niet gecontroleerd, maar zonder meer op de site gezet.

    Controleer altijd de gegevens met de originele registers of voorzie ze met een vraagteken.

    Dit geldt ook voor gegevens die digitaal op internet geplaatst zijn, zoals genlias en andere bronnen.

    De genoemde bronnen zijn een fantastisch hulpmiddel om voorouders te vinden, maar het blijft goed bedoelde mensen werk.

    Derhalve is controle altijd vereist.

    Je schrijft, dat het oudste kind geboren is in 1745 en dat dan de ouders geboren zijn tussen 1715 en 1725.

    De moeder kan wel 45 jaar geweest zijn en dan is kan haar geboortedatum al van rond de 1700 zijn en over de vader helemaal niet te spreken. Ik ben in mijn jarenlange onderzoek vaders tegengekomen van zelfs 80 jaar die een kind hebben verwekt. Ik bedoel maar.

    Heb ik al andere bronnen in het archief geraadpleegd, zoals rechtelijke archieven, notariele archieven enz. enz.

    Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

    Dus inderaad eerst maar wat meer gegevens van je vermelden.

    Plaatsen, namen, data enz.

    Gr. en succes

    Everardus

  • Everardus

    Correctie:

    Heb ik JE andere bronnen in het archief geraadpleegd, zoals rechtelijke archieven, notariele archieven enz. enz.

    Everardus

  • Everardus

    Helaas heb ik geen antwoord gekregen van de webmaster omtrent mijn vraag: fouten corrigeren na plaatsing van de tekst ondanks een herhaald verzoek van mij.

    Jammer ik voel me op die manier een joker!

    Dus nogmaals:

    Correctie:

    Heb JE andere bronnen in het archief geraadpleegd, zoals rechtelijke archieven, notariele archieven enz. enz.

    Everardus

  • CeeCee

    Everardus

    eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ik dat moet doen, ik voel me in sommige opzichten echt een beginner. Ik ben al begonnen met de omliggende plaatsen te bekijken, maar niets. Ik heb al gekeken of er sprake was van dienstplicht o.i.d. maar ook dat heb ik nog niet kunnen vinden.

    Ik zoek in het archief in Arnhem omdat de familie uit Leeuwen/Wamel komt. Ik ben in het bezit van een stamboom van een naamgenoot en die familie woont in Tiel. Die stamboom gaat terug tot in de 15e eeuw. Tiel ligt aan de overkant van de rivier ten opzichte van Leeuwen/Wamel. Een link zou heel logisch zijn, maar die heb ik nog niet gevonden.

    Het is wel een sport om verder te komen.