stamboom VAARTJES

  • Cor

    Ik ben bezig met een stamboom over de fam.VAARTJES, wie heet ook zo en heeft nuttige informatie voor mij. Alles is welkom, stuur gewoon een mailtje.

  • Tukkergirl

    Hallo Cor

    Kun je iets specifieker zijn.

    namen, data, plaatsen enz.

    Zo kunnen we je moeilijk helpen

    Gr Thea

  • Carla

    hallo Cor,

    Hier een berichtje wat door Dranoel op deze site is gezet.

    Je zult er heel veel aan hebben.

    Auteur: Dranoel (145.7.182.—)

    Datum: 26-04-2006 13:25

    Hallo Brigitte.

    Hierbij een tip die op www.genealogie.startpagina.nl/ staat.

    www.prikpagina.nl/read.php?f=293&i=9307&t=9307

    Lees deze tekst eens door heen en kijk of je al verder komt met hetgeen wat je al in een schema, resp. genealogieprogramma weet te zetten.

    Het verspreidingsgebied van een bepaalde achternaam in Nederland kun je vinden op www.familienaam.nl . Dit zijn de resultaten van een volkstelling uit 1947, die iemand geografisch heeft neergezet op het internet.

    Tevens geeft het instituut www.meertens.nl ook veel informatie over een achternaam en andere zaken die daar betrekking op hebben.

    Daarnaast is er een organisatie, het Centraal Bureau voor Genealogie in ‘s Gravenhage, nabij het Centraal Station, die (toch wel) de meeste genealogische informatie in ’een studieruimte' hebben opgeslagen van alle provincies. Nog niet allemaal, maar op hun website www.cbg.nl kun je dat nagaan.

    De Nederlandse Genealogische Vereniging (www.ngv.nl) zet in Weesp op bepaalde avonden en dagen hun deuren open. Een zeer goed onderwerp om daar eens te ‘beet te pakken’ is hun ernorme namenregister. Zij hebben miljoenen familie-berichten op achternaam staan; maar ondersteunen ook nog op diverse andere manieren de genealoog. Ook hebben zij duizenden boeken staan van evenzovele genealogien die geschreven zijn door evenzo vele genealogen….

    Mocht je lid willen worden van deze vereniging , dan krijg je vanzelf een uitnodiging om naar een bepaalde regio(plaats) toe te gaan, waar zij maandelijks een presentatie of iets anders ‘aan de man’ brengen op genealogisch gebied. Deze organisatie heeft meerdere afdelingen, waar je specifieke informatie kunt vinden: krantenadvertenties; bidprentjes, familiepapieren, en …. alles op naam gerubriceerd.

    Je kunt ook ‘vanuit je luie stoel’ op het Internet kruipen, en via www.genlias.nl *) gaan surfen waar de burgerlijke stand van Nederland, per provincie, op wordt gepresenteerd. Denk er wel aan dat je alles ‘behoort’ te verifieren en te vergelijken met de originele informatie vanuit de archieven.

    (* Er zijn meerdere internet-portals die Burgerlijke Stand gegevens vrijgeven, maar genlias is wel de grootste en wordt landelijk en provinciaal gecoordineerd vanuit het nationaal archief te Den Haag.

    Als je verder in de tijd de meerwaarde ziet van deze leuke hobby, zou je kunnen beslissen om lid te worden van een regionale historische vereniging, juist DAAR waar je voorouders in Nederland voornamelijk hebben gewoond. De leden van zo'n vereniging hebben al heel wat bij elkaar vergaard wat voor de streekgenoten een zeer welkome aanvulling kan zijn.

    Een tip: en eigenlijk is het een ‘must’ in genealogisch onderzoek. Zet op een voor jou duidelijk mogelijke manier op elk gevonden, ontvangen of gecopieerd document met potlood de bron waar je dat document hebt gevonden, zodat je altijd terug kunt kijken. Wellicht vind je … later…. bij die bron nog meer documenten.

    Wel, ik hoop dat ik je een beetje een beeld heb gegeven en dat je een goede, maar vooral leuke weg kunt vinden naar de oorsprong van je achternaam.

    Uiteraard zijn er nog talloze tips……

  • Everardus

    Cor,

    Aanwezig bij het CBG:

    Detailgegevens (Vaartjes)

    homepage

    De digitale versie van het repertorium is nog in ontwikkeling.

    Sommige codes en afkortingen uit de papieren versie van het repertorium zijn nog niet opgelost. Raadpleeg de gedrukte versie of klik op verklaring van codes en afkortingen om deze te zien.

    Naam: Vaartjes

    Plaats: Texel

    Bron:

    T124

    deel/bladzijde: 1981

    en

    Zoekresultaten (Vaartjes~)

    homepage

    Dossiers op familienaam (3 treffers)

    De dossiers op familienaam bevatten uiteenlopende genealogische documentatie, variërend van enkele losse aantekeningen, een krantenartikel of een uittreksel uit de burgerlijke stand tot een volledige stamboom. De dossiers zijn ter inzage in de studiezalen.

    Dossier Koopman (politiekwartierstaten)

    Collectie: CBG

    Dossier Pos

    Collectie: CBG

    Dossier Vaartjes

    Collectie: CBG

    en

    Zoekresultaten (Vaartjes~)

    homepage

    Familieadvertenties (3 treffers)

    Familieadvertenties zijn aankondigingen van geboorte, huwelijk en overlijden uit kranten. U kunt ze raadplegen in onze studiezalen op microfiches en beeldschermen.

    Familieadvertenties Vaartjes

    periode tot 1970: 19 pg./Fiche 7043

    Familieadvertenties Vaartjes

    periode 1970 - 2000: 3 enveloppen

    Familieadvertenties Vaartjes

    periode 2000 - 2010: 2 enveloppen

    en nog veel meer.

    Gr.

    Everardus

  • Cor

    Thea, ik heb zoveel datums en namen dat kan ik onmogelijk hier allemaal opzetten. Maar ik zoek van 1800 tot nu en daarna ga ik verder terug als ik dat klaar kan krijgen.

  • Tukkergirl

    hallo Cor

    Welke omgeving zoek je dan ????

  • Cor

    omgeving Hollandscheveld/Tiendeveen denk ik, maar in Oldemarkt wonen ze ook

  • Tukkergirl

    hallo Cor

    heb je al gegoogled ???

    vaartjes genealogie oldemarkt

    en je krijgt verschillende familie's met de naam vaartjes meestal aangetrouwd uit de omgeving van oldemarkt

    http://top.archiefplein.nl/websitepubliek/

    als je hier vaartjes invult , krijg je 147 treffers….

    meeste in het noorden van het land.

    misschien iets voor je bij.

    Gr Thea

  • Cor

    bedankt, ik kijk meteen

  • Vera

    Hallo,

    Ik ben zelf ook bezig met de Stamboom van de Vaartjes, de Vaartjes komen het meeste uit Overijssel, o.a Oldemarkt,de Wetering,Blokzijl,Steenwijkerwold,Paasloo etc., de meeste waren turfmakers, maar ik heb ook gegevens kunnen koppelen van de Vaartjes uit Drenthe en Friesland, laat me even weten welke namen je zoekt misschien hebben we dan wat aanvullende gegevens voor elkaar ?

    Met Vriendelijke Groeten

    Vera