Duitsland Stamboomonderzoek

  • maria7263@iinet.net.au

    Hallo, Ik ben ook op zoek naar informatie over the overgrootvader van mijn grootvader, n.l. Johann Theodoor Hagedorn en zijn vrouw Angela Hoppe die uit Harzwinkel, Pruisen kwamen. (mijn informatie is dat hun zoon Hermann is geboren 18 January, 1820 and trouwde in Amsterdam op 21 Dec 1842 met Maria Catharina de Roode) If heb naar het archief in Harsewinkel geschreven (vanuit Brisbane, Australia waar ik woon) en kreeg een email terug dat dit soort informatie is te vinden in the Archives of the Bishopric of Muenster en dat dit persoonlijk bezocht moet worden. De Stadtarchivar Eckhard Moeller heeft ook in zijn archief gekeken maar dit is zijn antwoord “ Unfortunately the documents in my archive are only a little help for you. The only information I can give you is that a person named Theodor Hagedorn is listed in the tax rolls between the years 1823 and 1831. His profession was tageloehner, i.e. day labourer. In 1823 he was so poor that he had to pay no taxes and in 1824 he was in the 11th of the 11 tax-classes. So he was one of the great number of poors in Harsewinkel. His name is not listed in the printed lists of Westphalian emigrants published by the State Archives of Nord-Rhine-Westphalia, Departement Wesphalia.” Hoop dat je hier uit kan volgen dat hij waarschijnlijk toch niet die persoon is. Het enigste dat ik van mijn vader's familie gehoord heb is dat de voorvader Hagedorn die uit Duitsland kwam een groot financieel verlies had geleden in een bedrijf dat lijsten maakte en dat hij door zijn partner bedrogen was. Iemand in mijn vader's familie schijnt daar nog de boekhouding van te hebben. Het kan zijn dat hij failliet ging (of hoe dat heet) en dus in de schuld zat en geen belasting kon betalen daarom met zijn gezin naar Amsterdam kwam ?? Het enigste wat ik wel heb uitgevonden is dat de inlichtingen van de familie niet altijd 100% juist zijn. Maar omdat we dezelfde personen zoeken zijn we misschien familie van elkaar? Groetjes uit Australia van Marian Hagedorn.

  • Ruiters

    Vermoedelijk afkomstig uit regio Aken, later terug te vinden in Nederland (Simpelveld) en Belgie (omgeving Luik).