herkomst naam eiland van Rolvers

  • karineke

    Beste Mensen,

    Is er iemand die weet waar de naam “Eiland van Rolvers” vandaan komt? Het ligt in de Amsterdamse Waterleidingsduinen en ik kan er niet via zoekmachines of de site van de duinen achterkomen. Mijn voorouders hebben in de duinen gewoond en ben benieuwd of er een verband bestaat.

  • R . Kolk

    Hallo Karineke,

    Ik heb zo'n 60 jaar in de gem. Bloemendaal gewoond, waarvan 51 jaar in het dorp Vogelenzang.

    De naam Rolvers was in het dorp bekend, ik ken de familie verder niet, dat is grotendeels uit mijn herinnering verdwenen.

    Maar in mijn jonge jaren viel de naam Rolvers heel wat keren. Ik neem aan dat het

    om dezelfde familie gaat.

    Het waren inwoners van de gemeente Bloemendaal en Zandvoort.

    In de waterleidingduinen, via de ingang het Panneland bij Vogelenzang, ben ik vele malen langs de plek gelopen.

    Er heeft een boerderijtje gestaan genoemd naar de familie Rolvers. In 1915 was dit er nog, maar is daarna verdwenen. Volgens mij viel het kadastraal onder Zandvoort.

    In de duinen is gepoogd boerenbedrijfjes te hebben. Dit werd gestimuleerd in de 19e eeuw. Het is bij armoedige pogingen gebleven.

    Voor dit doel werden stukken duinterrein vlak gemaakt, met opgeworpen walletjes

    tussen de veldjes. Zo is ook de naam Panneland ontstaan; veldjes met daartussen walletjes met eikenhout.

    Het eiland van Rolvers was naast het boerderijtje Zwarteveld gelegen.

    Zwarteveld was een jachtopziener dacht ik.

    Ik kom hierop terug met meer informatie.

    Met vriendelijke groeten,

    Robert Kolk

  • R . Kolk

    Hallo Karineke,

    Het is beter even je e-mailadres aan mij op te geven, i.v.m. doorgeven van verdere informatie. Mijn e-mail is : robertkolk@planet.nl

    Met vriendelijke groeten,

    Robert Kolk

  • R . Kolk

    Hallo Karineke,

    Ik heb je een e-mail gestuurd met meer gegevens.

    Met vriendelijke groeten,

    Robert Kolk

  • Astrid de Groot

    Dag Karinke,

    Ik kan het verhaal van Robert Kolk bevestigen. Mijn moeder heet namelijk Rolvers (Geertruida Maria Rolvers 26-06-1933). Haar vader Wim Rolvers (17-03-1903) was een zoon uit het tweede huwelijk van Pieter Rolvers (geb. 1854) en is geboren in de bewuste boerderij die op het eiland van Rolvers heeft gestaan.

    groetjes,

    Astrid

  • karineke

    Hallo Astrid,

    Wat leuk een reactie van een ver familielid te krijgen. Omdat je op de genealogiewebsite reageert denk ik dat je ook geïnteresseerd bent in de stamboom of dat je misschien bezig bent (geweest) hiermee. Inmiddels hebben meerdere mensen zich verdiept in de stamboom van Rolvers, mocht je interesse hebben of nog materiaal hebben wil je dit dan alsjeblieft kenbaar maken. Bij voorbaat dank,

    Hartelijke groet Karineke

  • Wim Smelter

    Beste Rolvers-familie

    Hierbij enkele aanvullingen op de voorgaande berichten.

    Pieter Rolvers is geboren in 1853 (21 december) in Bloemendaal Wijk C (=Vogelenzang). Hij verhuisde in 1882 naar de gemeente Zandvoort (waarschijnlijk ergens in de Waterleidingduinen). In de geboorteakten van de kinderen die daar zijn geboren staat “huis in het duin, genaamd Kromboomsveld”. Deze naam is nog te vinden op de huidige plattegrond van de Waterleidingduinen, vlak bij de aanduiding “Eiland van Rolvers”.

    In 1902 komt de familie Rolvers-Wagenmaker weer naar Vogelenzang. De laatste twee kinderen, Wim (1903) en Johanna Alida (1904) worden geboren in het huisje bekend als “De Hut”. Na een ruzie met de huiseigenaar verhuisde de familie naar de Leidse Vaart en kwam pas in de jaren 20 wonen op het adres Vogelenzangse Duinweg.

    Met vriendelijke groet,

    Wim Smelter

  • Jos van Houten

    Beste Karineke,

    Je mail is al weer van 5 jaar geleden, maar toch maar geprobeerd. Ik ben geinteresseerd in de stamboom van de familie Rolvers. Heb je nog gegevens voor mij? Laat me weten via netouh@hetnet.nl.

    Groet,

    Jos van Houten

  • alida

    Mijn ouders komen uit bloemendaal maar ik weet er erg weinig van,

    Ze zijn verhuisd naar Hillegom

  • carolien waasdorp

    Mijn oma heette Johanna Alida Rolvers en zij is in 1904 geboren. Wat mij uit jullie berichten niet helemaal duidelijk is geworden, is of zij nu op de boerderij op het Eiland van Rolvers is geboren (“ in de duinen” dus). Er wordt ook over gesproken dat de twee laatste kinderen van Pieter Rolvers (uit zijn tweede huwelijk), Wim en Johanna in de Hut zijn geboren. Maar de kleindochter van Wim zegt dat hij op de boerderij is geboren.

    Ik zou het erg leuk vinden om te weten hoe het zit. Ik woon in het midden van het land en wil graag het Eiland van Rolvers bezoeken.