Zomerhof Den Haag

  • Renate

    Hallo mede genealogen,

    Een hele tijd geleden heb ik deze vraag al 2x gesteld, er waren een aantal personen die onwijs hun best hadden gedaan voor me maar helaas weinig voor me konden vinden. Alles wat zij gevonden hadden koester ik ook!!

    Ik blijf gewoon proberen!

    Wie weet, zijn er nu wel mensen die mij verder kunnen helpen, vandaar nogmaals mijn vraag:

    Zijn er mensen die informatie, documentatie, foto's e.d. hebben betreffende de Herfstweg (gelegen aan de buitenkant van het Zomerhof) te Den Haag??

    Dit gaat om de “controlewoningen”, een landkaart gedateerd uit 1944 met een afbeelding van deze woningen heb ik inmiddels gevonden.

    Dus hij bestaat echt hahaha

    Omdat er bijna niets over te vinden is ben ik aangewezen op de privé collecties van mensen die daar hebben gewoont of diens fam. Zelfs het Gemeente Archief in Den Haag zou meer documentatie willen hebben.

    Met name over de periode 1941 tot en met 1946. Mijn overgrootouders (Hendriksen - Ardesch) hebben hier gewoond en ik zou graag meer willen weten, ook over andere fam. die hier hebben gewoond. Mijn overgrootouders woonden op nummer 12.

    Alles is welkom!!

    Alvast hartelijk bedankt voor de te nemen moeite!

    Groetjes,

    Renate

  • Frans vd Hoeven

    Renate, ik heb een tweetal foto's en wel een van de ingang van het Zomerhof en een van het Mova gebouwtje wat op de hoek stond bij de Herfstweg/Troelstrakade. Zelf ben ik lang op zoek geweest naar plaatjes en kreeg deze toe gestuurd door iemand die daar ook op de kleuterschool gezeten had. Ik lees het wel als je interesse hebt. Mail me maar want ik kom hier niet zo vaak, zeg maar nooit.

    Groetâh, Frans

    Renate schreef:

    >

    > Hallo mede genealogen,

    >

    > Een hele tijd geleden heb ik deze vraag al 2x gesteld, er

    > waren een aantal personen die onwijs hun best hadden gedaan

    > voor me maar helaas weinig voor me konden vinden. Alles wat

    > zij gevonden hadden koester ik ook!!

    > Ik blijf gewoon proberen!

    >

    > Wie weet, zijn er nu wel mensen die mij verder kunnen helpen,

    > vandaar nogmaals mijn vraag:

    >

    > Zijn er mensen die informatie, documentatie, foto's e.d.

    > hebben betreffende de Herfstweg (gelegen aan de buitenkant

    > van het Zomerhof) te Den Haag??

    > Dit gaat om de “controlewoningen”, een landkaart gedateerd

    > uit 1944 met een afbeelding van deze woningen heb ik

    > inmiddels gevonden.

    > Dus hij bestaat echt hahaha

    >

    > Omdat er bijna niets over te vinden is ben ik aangewezen op

    > de privé collecties van mensen die daar hebben gewoont of

    > diens fam. Zelfs het Gemeente Archief in Den Haag zou meer

    > documentatie willen hebben.

    >

    > Met name over de periode 1941 tot en met 1946. Mijn

    > overgrootouders (Hendriksen - Ardesch) hebben hier gewoond en

    > ik zou graag meer willen weten, ook over andere fam. die hier

    > hebben gewoond. Mijn overgrootouders woonden op nummer 12.

    >

    > Alles is welkom!!

    >

    > Alvast hartelijk bedankt voor de te nemen moeite!

    >

    > Groetjes,

    > Renate

  • R.J..P. van der Heijden

    Ik woonde op de Winterweg nr. 17 van ongeveer 1947 t/m 1955 vlak tegenover de school en gymzaal. Ik ging naar de Zomerhof om naar het badhuis te gaan of een teil warm water halen voor de was. Ik heb aan die tijd niet zo leuke herinneringen. Vaak waren er vechtpartijen en kwam de pilitie in de open jeep vaak langs.

    Als ik naar de bakker moest op de Goeverneurlaan dan moest ik altijd opassen als het brood niet uitmijn handen werd gerukt door jongens uit het Zomerhof.

    Voor mij zijn het heel ingrijpende jeugherinneringen tijdens de periode dat ik woonde aan de Winterweg. .

    RJP van der Heijden

  • Rob

    Hoi,

    Ik heb vroeger op de kleuterschool gezeten in zomerhof den haag,( troelstrakade)

    heb er geen foto's van maar wel leuke herinneringen. OOk was er een soort kerkje waar ook bandjes in optraden,

    Misschien zijn er nog meer mensen die daarop hebben gezeten,

    tijdvak 1953-1955

  • Ton Vreeswijk.

    Rob Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi,

    > Ik heb vroeger op de kleuterschool gezeten in

    > zomerhof den haag,( troelstrakade)

    > heb er geen foto's van maar wel leuke

    > herinneringen. OOk was er een soort kerkje waar

    > ook bandjes in optraden,

    >

    > Misschien zijn er nog meer mensen die daarop

    > hebben gezeten,

    > tijdvak 1953-1955

  • Anja Haasbeek

    Ik heb niet in het zomerhof gewoond maar heb op mijn PC wel wat foto's staan.

    Dit omdat een vriendin van mij, Sieni Huijer, daar heeft gewoond.

    Zij zocht en zoekt nog steeds foto's van het Zomerhof.

    Ik heb haar daarbij geholpen.

    Via, via zijn we aan wat foto's gekomen.

    Zelf had ze ook wat foto's.

    Of de Herfstweg hierbij zit weet ik niet.

    Maar ik wil ze best, voor diegene die daar belangstelling voor heeft, opsturen.

    Met vriendelijke groet

    Anja Haasbeek

    a.haasbeek@chello.nl

  • henk van der steen

    he hallo ik zou graag wat oude fotds van het zomerhof willen hebben ik heb daar gewoond van 1952tot 1958

  • Ineke

    Beste Anja,

    Van 1944 tot juli 1946 heb ik met mijn ouders in het Zomerhof gewoond. Zij waren daar als jonggehuwden terechtgekomen, tot gruwel van mijn moeder. Schuin tegenover ons woonde mijn oma Van der Harst, met haar 3 dochters, geëvacueerd uit Scheveningen. Zo jong als ik was (geb. okt. 1943), kan ik mij het huis en de buurt nog goed herinneren. Zo herinner ik me nog aan de kop van het Zomerhof een huis dat volkomen gestript was, ik vermoed voor brandhout. Mijn vader is in nov. 1944 bij een razzia weggevoerd naar Duitsland, waarna mijn moeders jongste zusje bij ons kwam wonen.

    Ik zou het fantastisch vinden als me wat foto's doorgemaild kunnen worden.

    Met vriendelijke groet,

    Ineke

  • Ineke

    Beste Frans,

    Van 1944 tot juli 1946 heb ik met mijn ouders in het Zomerhof gewoond. Mijn ouders kwamen daar, tot gruwel van mijn moeder, als jongehuwden terecht. Schuin tegenover ons woonde mijn geëvacueerde oma. Als peuter probeerde ik vaak door de poort naar de wijde wereld daarachter te ontsnappen. Er was een fascinerende spoorbrug.

    Als je een foto van de poort kunt mailen, maak je me heel erg blij!

    Met vriendelijke groet,

    Ineke

  • Hanny van der Horst-Valk

    Ik heb ook van 1952 tot 1958 in de buurt van het Zomerhof gewoond, n.l. in de v. Ruysbroeckstraat. Het was voor ons een geheimzinnige plek waar je niet zo maar in kwam. Op dit moment ben ik mijn eigen levensgeschiedenis aan het schrijven daardoor denk ik dan ook weer aan de buurt en school waar ik op zat, en zodoende ben ik gaan via google naar het Zomerhof gaan zoeken en zag dat iemand daar foto's van had en ik zou het heel fijn vinden om daar een paar foto's van te hebben omdat het heel mooi bij mijn verhaal past.

    Alvast bedankt, Hanny van der Horst- Valk

    Loosdrecht