voor Aad vraag Swartbol

  • kees

    Auteur: Hans (—.cable.casema.nl)

    Datum: 20-10-2007 20:47

    Pieterken Hendriks Swartenbol huwde te Bleskensgraaf op 15 feb 1732 met Ary Egbertsz Notemans. Haar ouders waren vermoedelijk Hendrik Hendriksz Swartbol, gedoopt te Streefkerk op 26 dec 1656, en Lijsbeth Pieters Donk, gedoopt ca. 1675 (huwden te Streefkerk op 18 okt 1705).

    Pieterken en Ary woonde aanvankelijk te Alblasserdam, waar hun eerste kind werd geboren. In 1734/35 verhuisde het gezin naar Kralingen, waar de overige negen kinderen tussen 1735 en 1755 ter wereld kwamen. Het spoor der Notemans is tot in de twintigste eeuw binnen het Rotterdamse te achterhalen!

    Met vriendelijke groet,

    Hans

    aad schreef:

    >

    > Wie kan mij vertellen de geboorte en overlijdensdatum en de

    > naam van de ouders van Pietertje Hendrikse Swartebol.Zij is

    > gehuwd met Ary Egberts Noteman te Bleskensgraaf in 1731

    >

    > Bij voorbaat dank

  • aad

    Hans,

    Bedankt voor de reactie

    Ik ben er zelf vanuit gegaan dat Pietertje een dochter was van Hendrik Pieters Swartebol en Ariaantje Gijsbertsdr. Hardenbol

    Omdat ik gevonden had ?? dat Pietertje Hendriks geboren/gedoopt was op 04-07-1700 te Bleskensgraaf

    Maar ik ben niet zeker van het gevondene

    Zelf zeg je ook waarschijnlijk

    Misschien komen we er nog uit ?

    groeten Aad

  • Nico

    Aad,

    In het doopboek (CD) van Bleskensgraaf is er op 04-07-1700 ? geboren (B1, 70) zonder dat er een naam staat. De moeder was ook niet vermeld.

    De vader was Swartbol, Hendrik Pieterz. die gehuwd was met Hardenbol, Ariaantje Gijsbertsd. Of dit de gezochte Pieterken Hendriks Swartenbol is weet ik niet.

    grtzz. Nico

  • aad

    Nico,

    Ik heb de gegevens ook van deze CD rom gehaald.

    Ik ga er vanuit dat dit de juiste voorouders zijn omdat Ary Egberts Noteman en Pietertje Hendriks Swartebol een kind hebben genaamd Ariaantje waarschijnlijk vernoemd naar de grootmoeder Ariaantje Gijsberts Hardenbol

    Aad

  • Hans V

    Beste Aad,

    Het is weliswaar waar dat Ary Egbertsz Noteman en Pieterken Hendriks Swartebol een kind genaamd Ariaentje hebben, maar dit is voor zover ik kan nagaan hun tiende kind. Binnen het systeem van vernoeming had er echter al veel eerder een kind naar haar eventuele grootmoeder Ariaentje vernoemd moeten worden. Zeker gezien het feit dat Ariaentje pas in 1755 (te Rotterdam) werd geboren, maar liefst 22 jaar na het eerstgeborene kind. Haar grootmoeder leefde vermoedelijk allang niet meer. Dan geldt weer de aloude vernoemingsregel dat de grootmoeder na haar dood vernoemd wordt bij de eerstbeste gelegenheid.

    Trouwens, in een andere mail wordt gesteld dat “het spoor der Notemans tot in de twintigste eeuw in Rotterdam te achterhalen is”. Ikzelf doe al sinds jaar en dag onderzoek naar o.a. de Notemans en kom zelf niet verder dan de jaren 1865-1870. Kunt u mij meer vertellen over de Notemans in Rotterdam in de twintigste eeuw?

    Wellicht kunnen wij het e.e.a. uitwisselen. Bij voorbaat dank!

    Met vriendelijk groet,

    Hans

  • aad

    Hans,

    Ik heb in mijn stamboom de naam van Jorijntje Noteman , gehuwd met Johannes Hendrikus van Voorden

    Zij is overleden 12-02-1903 te 's Gravenhage

    Zij is een dochter van Mozes Noteman en Ida van der Bosch

    Zij is een kleindochter van Egbert Noteman en Josina Lagrauw

    En een achterkleindochter van Ary Egberts Noteman en Pietertje Hendriks Swartebol

    Misschien heb je wat meer informatie omtrent laatst genoemde Pietertje

    vr. groeten Aad

  • Hans V

    Beste Aad,

    Dank voor je reactie. Deze Mozes Noteman was mij tot nu toe ontgaan. Ik was dus erg blij met je tip. Nog iets over Pietertje Hendriks Swartebol: ze werd ook wel Pietertje Ariens Swartebol genoemd. Haar vader zou dus Arij of Arien of Adriaen geheten kunnen hebben. Verder weet ik er weinig vanaf. Mocht ik in de toekomst nog iets aantreffen, dan ben je de eerste die het te weten komt.

    Iets anders: tot hoe ver reikt jouw kennis w.b. de Notemans? Voor zover ik weet zijn ze allen nazaten van Willem Aryaensz Noteman, geb. verm. Oud-Alblas of Bleskensgraaf ca. 1590. Diens vader heette Adriaen Cornelis Joostens, getr. met Geertgen Cornelis. Van deze Adriaen Cornelisz ben ik een verre direkte afstammeling.

    Met vriendelijke groet,

    Hans V

  • aad

    Hans,

    Als je mij het e.mail adres op geeft zal ik je een gedeelte van de kwartierstaat toe mailen voor wat betreft de Notemannen

    Misschien kan je nog wat data,s er bij voegen.

    met vr. groet Aad

  • Hans V

    Hoi Aad,

    Hartelijk dank voor je aanbod. Waarschijnlijk zal mijn e-mail adres in de balk verschijnen…zo niet, dan zend ik het nogmaals.

    Als je in de toekomst nog vragen aan mij hebt, stel ze dan gerust. Wellicht kunnen we elkaar zo verder helpen.

    Met vr. gr.

    Hans V

  • aad

    Hans,

    Ik heb het zojuist verstuurd.

    succes Aad