betekenis achternaam

  • De Keyzer dorine

    Ik had graag de familienaam van mijn familienaam, dat van mij vriend (dom) en deze van mijn dochter (Claeys) geweten.

    Alvast bedankt voor uw antwoord

    Dorine

  • Middernacht Hugo

    Graag de herkomst of de betekenis van de naam Middernacht

    dank bij voorbaat

  • robbe de poorter

    beste meneer zou u willen door mailen wat de familienaam ‘De Poorter’ betekend

    naar robbe.depoorter@hotmail.com

    alvast bedankt

    robbe

  • Dylan Van Nuffel

    Heb al ettelijke malen gezocht maar kan de verklaring voor ‘van nuffel’ niet vinden. Kan iemand me helpen?

  • Jacques Depoorter

    Beste Robbe,

    Poorter is een historische benaming voor een burger die zich het recht verworven had binnen de poorten van een plaats met stadsrechten te wonen. Men kreeg dit poorterrecht of burgerschap door zich te laten registreren bij een magistraat van de stad.

    De etymologische oorsprong van ‘poorter’ ligt echter niet bij het Nederlandse woord ‘poort’ maar bij het Latijnse woord portus, wat ‘haven’ betekent. In de Vroege Middeleeuwen ontstonden de eerste steden namelijk als kleine handelsposten nabij adellijke burchten en kastelen die meestal aan bevaarbare waterlopen waren gelegen. De handelaren die in deze, later ommuurde, nederzettingen woonden, waren de voorlopers van de latere burgerij. Er diende voor het verkrijgen van poortersrechten een zekere som geld te worden betaald. Men bewees daarmee dat men niet armlastig was en in zijn eigen onderhoud kon voorzien.

    Voor het uitoefenen van de meeste ambachten moest je poorter zijn. Daarnaast genoot je als poorter ook voorrechten op juridisch vlak en was je vrijgesteld van bepaalde belastingen

    Deze voorrechten verdwenen met de Franse invasie en afschaffing van het Ancien Régime in 1794-1795.

    Vriendelijke groeten,

    Jacques Depoorter

  • Van Bellinghen

    Dag mevrouw/meneer,

    Voor een opdracht van Nederlands zou ik de betekenis van mijn achternaam moeten hebben, en de oorsprong.

    Zou u me daar bij kunnen helpen?

    mijn familienaam is Van Bellinghen.

    Alvast bedankt.

    mvg,

    Luna Van Bellinghen

  • Gefeliciteerd

    Hallo,

    Heeft iemand enig idee wat de achternaam ‘'Siebelt’' of ‘'Sibelt’' betekent?

    Ik kan het op van die sites over achternamen nergens vinden.

  • Henk

    Lijkt te komen uit Raalte van waarschijnlijk een boerderij, zie http://home.kpn.nl/joke123/ en dan onder marken en de transcriptie van Raalterwold laden. Mogelijk dat ze bij de Historische Vereniging Raalte een nadere verklaring kunnen geven.

  • Vanwezer

    Heel weinig de naam Vanwezer, zou hij van de stroom Weser komen

  • Coffé

    Kan ik de betekenis of herkomst van mijn familienaam bekomen aub, haretelijk dank

    Lucia Coffé