betekenis achternaam

  • reet

    Ik zou graag de betekenis van de naam Aters weten!

    Voor mijn eindtaak van informatica!

    danku op voorhand

  • Marcelnin

    Kijk eens bij Buis op pagina: http://home.scarlet.be/marcel.vervloet/FpageBr.htm

  • nome

    ik zou graag willen weten waar de naam nome vandaan komt , interesse in een vriend van me

  • Englebert

    weet iemand mischien de betekenis van de achternaam Englebert? ik zou graag meer te weten willen komen over mijn achternaam en stamboom.

  • Nick Bossaerts

    ik zou de betekenis van mijn achternaam graag te weten komen

  • Jerry N. J. Vondeling

    Wellicht helpt dit je een beetje op weg?..

    Het is een prent uit “Het menselyk bedryf” van Jan Luyken uit 1641.

    Hierop afgebeeld is “de Kuiper”, of op andere schrijfwijze “de Cuyper”

    Een Kuiper, Kuyper of Cuyper was dus een tonnenmaker.

    Groeten,

    Jerry Vondeling.

    Uiteraard hoef ik niet te gissen naar de betekenis van mijn achternaam.. ;)

  • Jerry N. J. Vondeling

    Beste Nick,

    Even googlen met de woorden “Oorsprong naam Bossaerts” en de allereerste site is:

    http://www.bosschaerts.be/genealogy/info/02nl_betekenis_bs.php

    Daar staat onder andere:

    … Verder is er het verband met Bos:

    hetzij als bewoner (bv. Bosscher, in Oost-Nederland hetzelfde als van den Bossche, dus: die bij of in het bos woont.),

    hetzij als houthakker, houtvester, of eigenaar van een bos (nl. Bosscher, Bosschert, Bosschaert; vergelijk hierbij De Bosschere en Boisard).

    In het Middelnederlands vinden we nog een beroepsaanduiding: “Van eene bosschere, die mij vercofte hout in sijn foreest”…

    groeten,

    Jerry

  • Jerry N. J. Vondeling

    Laura,

    Op het internet vond ik de volgende naams betekenis voor je voornaam:

    De meisjesnaam Laura is afgeleid van Laurentius met als betekenis “afkomstig van de stad Laurentium”, een stad in Latium. Er bestaan verschillende heiligen met de naam Laurentius, bv. St-Laurentius, diake van de kerk van Rome in de derde eeuw. De naam stamt mogelijk ook af van het woord laurier (een plant, de met Lauweren bekranste..) Laura werd populair naar aanleiding van de gedichten van Petrarca en Schiller.

    Spanjaard lijkt me duidelijk toch?.. wellicht was één van je voorouders afkomstig uit Spanje?

    Groeten,

    Jerry

  • james staelens

    wat wil staelens zeggen

  • Jerry N. J. Vondeling

    Op de Nederlandse Familienamen Databank komt er één vermelding voor van de naam Staelens deze geeft de volgende verklaring:

    Vlaams patroniem dat via *Stalins voortkomt uit de voornaam Stalin, een vleivorm met de uitgang -in uit een Germaanse sta(a)l-naam, bijvoorbeeld Stalhart = ‘sterk/hard als staal’ (vgl. mogelijkerwijs de familienaam Stallaert).

    Groeten,

    Jerry