OPSPORING VERZOCHT

• F.J.J. de Gooijer

Enkele jaren geleden heb ik een onderzoekje gedaan in de Naardense Criminele Rol. (Rechtbankverhoren 17e en 18e eeuw) Daarin vond ik o.a. een groot aantal verhoren uit de tijd van de Bataafse Republiek (1795-1806) Vooral de verslagen uit de jaren 1800/1801 waren interessant. De verhoren vonden plaats n.a.v. diefstallen van legergoederen uit het magazijn van Vesting Naarden. De diefstallen en pogingen daartoe betroffen:

twee kanonnen, twee mortieren, buskruid, vuurstenen en stukken saay. (saay = wollen stof, dat gebruikt werd voor het maken van kardoezen) —– Graag zou ik wat meer willen weten over de personen die bij deze zaak betrokken waren. Om te beginnen eerst een opsporingsbevel van 9 januari 1801 met signalementen van de personen die van de legerdiefstallen verdacht werden:

1 ) Willen van den Burg (junior), Smit-en Slotenmaakersknecht, gebooren en gewerkt hebbende alhier te Naarden, lang 5 voeten en 11 duimen, zeer schraal en maager van postuur, vrij assturant in ‘t voorkomen, wel ter spraak, lang zwart hair, zomwijlen met eene staart er in, zwarte oogen en wenkbraauwen, eene grootte in ’t midden verhevene neus; - oud 24 Jaaren.

2) Salomon Jesaias, alias Horlogiemaaker en Negosiant (van de Joodsche Natie) geboren te Naarden, lang 5 voeten en 8 a 9 duimen, oud tusschen de 40 a 50 jaaren, wel gemaakt van postuur, breed van schouders, vrienlyk in 't voorkomen, rond, dik, en bloozend van wezen, aan de eene wang een leedteken, veroorzaakt door eene sneede, de neus enigszins geboogen, zwart rond hair, zwarte oogen en wenkbrauwen, regt opgaande, doorgaans aan hebbende een bruine Schansloper.

3) Barend Stoop, Slotenmaaker en Tuinman, geboorern by Naarden, lang 5 voeten en 3 duimen, taamlyk gezet van postuur, zwart lang sluik hair, zwarte wernbraauen, blauwe oogen, regt opgaande, stroef in ‘t voorkomen, wel ter taal, geheel in ’t blauw gekleed; oud 29 Jaaren.

4) Hendrik Voogt, tuinman, gebooren te Naarden, lang 5 voeten en 6 a 7 duimen, ca. 37 a 38 jaar, gezet van postuur, zwart hair en wenkbraauwen, eene zwarte baard, blauwe oogen, zwaare bakkebaarden, rond van wezen, vriendelijk van spraak, regt van postuur, in 't blauw gekleed; heeft in vroegere tijden bij de Guarde gediend.

5) Elbert Voogt (broer van 4), tuinman, gebooren te Naarden, lang 5 voeten en 8 duimen, oud 26 jaar, gezet van postuur, rond van wezen, rond rosachtig hair en wenkbraauwen en dito bakkebaarden, stroef in ‘t voorkomen, regt opgaande, in ’t bauw gekleed.

6) Lodewijk Rijnenburg, Smitsknecht te Naarden, en heeft alhier met en by No 1 zijnen vader gewerkt, lang 5 voeten en 5 duimen, flink vaalachtig hair, lonkende oogen, voornaamlyk met het rechteroog, gaat een weinig loomachtig ter oorzaake van een ongemak aan 't eene been; oud 21 Jaaren

7) Ide Ides, alias kromme Ides, gebooren te Naarden, lang 4 voeten en 9 a 10 duimen, oud in de 30 Jaaren, voor en van achteren zeer zwaar gebocheld, geelachtig lank sluik hair, dito wenkbraauwen en bakkebaarden, rond smal van wezen, spitse neus, bleek blauwe oogen, dragend zwart ondergoed en eene blauwe rok. ———————- Andere verdachte personen waren in Naarden al eerder opgepakt. Het betrof de volgende personen;

8) Cornelis Corsen, bijgenaamde Kees de Puttenboer, geb. ca. 1745.

9) Cornelis van Voorthuizen, geboren op een bleekerij nabij Naarden ca. 1756.

10) Covert van den Burgt (broer van No 1) geb. 1774.

Naar ik hoop zijn er genealogen die meer af weten van genoemde personen en mij daarvan in kennis willen stellen.

Bij voorbaat bedankt,

Frans J.J. de Gooijer

gooijerfjj@hotmail.com

http://gooijer.nl.jouwpagina.nl

• F.J.J. de Gooijer

De URL van mijn site is http://gooijer.nl.jouwpagina.nl

Sorry voor mijn fout

Frans J.J. de Gooijer