Gerrit Kossen

• Annika Triandafyllidou

Ik ben op zoek naar Gerrit Kossen uit Anna Pawlona, Noord-Holland (weet niet of ik het plaatsje goed schrijf) en zijn ouders. Hij moet omstreeks 1906 geboren zijn. Hij heeft in Indonesië gewerkt als politie te paard. Gestorven rond 1977.

Hij is getrouwd met de Oostenrijkse Marian Körner, geboren te Wenen, voor 1938 (toen is namelijk mijn grootmoeder geboren, Annie Kossen). Volgens verhalen een vrouw van stand.

Zij hebben in Nijmegen twee kinderen gekregen: Gerrit en Annie (nog een derde kind in Indonesië, maar is vlak na de geboorte overleden).

Marian Körner was tijdens de Tweede Wereldoorlog aanhanger van het naziregime en heeft haar zoon nog lid gemaakt van de Hitler-Jugend. Ze is na de oorlog opgepakt, samen met haar kinderen in een kamp gestopt en is twee keer voor de rechter verschenen. De rechter bedreigde haar haar kinderen af te nemen en sindsdien ging het psychisch bergafwaards. Ze is ook in een psychiatrisch centrum te Venray overleden.

• Everardus

Vraag een persoonskaart aan bij het Centraal Bureau voor Genealogie:

Vermeld zo veel mogelijk gegevens aan het Bureau dat werkt voor hun eenvoudiger.

Zie voor aanvragen PK site:

www.cbg.nl

Gezien het verleden van zijn vrouw kan de kaart ook ondergebracht zijn bij het RIOD (Rijks Instituut voor Oorlog Documentatie)

Gr.

Everardus

• Annika Triandafyllidou

Bedankt voor de tip wat betreft zijn vrouw. Heb er niet aan gedacht dat het ook ge-archiveerd zou zijn. Zal daar ook eens gaan spitten.

• Onderzoekertje

Als ik het wel heb, is het RIOD nogal terughoudend in het verstrekken van gegevens over personen. Als je het RIOD benadert, kleed dan je verzoek goed in.

• Everardus

Bij het Nat. archief kunnen dossiers ingezien worden van foute Nederlanders.

Sedert ca. 2 jaar openbaar.

De betrokkene moet dan wel overleden zijn en worden bewezen met een persoonskaart.

Schriftelijk kontakt hierover opnemen met het Nationaal Archief en voor de persoonskaart eerst met het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag.

Zie hun site:

www.cbg. nl

Succes:

Everardus

• Everardus

site met uitleg:

http://www.nationaalarchief.nl/search/highlighter.jsp?url=http%3A%2F%2Fwww.nationaalarchief.nl%2Fcollectie%2FActueel%2FCABRinleiding_actueel.asp&insert_anchor=true&query_text=dossier+foute+nederlanders&focus_window=false#verity_highlight

Ik hoop dat bovenstaande link je er na toe brengt:

Everardus

• ans kossen

Ik ben een nichtje van Gerrit Kossen. Uit de reacties maak ik op dat het om twee verschillende Gerrit Kossens gaat. Ik wil je verdere gegevens verstrekken, maar niet via internet. ik weet niet of mijn neven en nichten dat op prijs stellen.

laat mij je e-mail adres weten en ik neem kontakt met je op.

AnsEverardus schreef:

>

> site met uitleg:

>

> http://www.nationaalarchief.nl/search/highlighter.jsp?url=http%3A%2F%2Fwww.nationaalarchief.nl%2Fcollectie%2FActueel%2FCABRinleiding_actueel.asp&insert_anchor=true&query_text=dossier+foute+nederlanders&focus_window=false#verity_highlight

>

> Ik hoop dat bovenstaande link je er na toe brengt:

>

> Everardus

• frans van maasbommel

gerrit kossen was in nijmegen getrouwd met mijn moeder cornelia hofman dit was hun tweede huwelijk gerrit is begraven in groesbeek jonge gerrit is ook overleden in duitsland annie heeft gewoond in waalwijk al deze mensen heb ik zeer goed gekend nadere informatie wil ik wel geven na een goede afspraak fr. gr. frans v. maasbommel 024 3220637

• frans van maasbommel

van zowel van de eneals van de andere gerrit weet ik alles van vanaf 1945 vr.gr. frans van maasbommel tel 024 3220637 klimopstraat 5 nijmegen 6543sj bel of schrijf voor informatie

• elisabeth kossen

ja ik kom ook pas vandaag op deze site,en ik ben n dochter van gerrit kossen die inderdaad in anapaulowna geboren is,ik stam voort uit zn tweede huwelijk met cornelia hofman,ik wist wel dat mn overleden vader(1981)uit zn vorige huwelijk met anna twee kids had,n dochter annie en n zoon gerrit,mn moeder had ook al n huwelijk achter de rug waaruit vijf kids zijn geboren(maasbommel,nu ik ben benieuwd of ik hier nog nichtjes tegenkom,ben er vandaag pas achter gekomen dat mn opa(van vaders kant) arie heten en dat mn vader nog elf broers had,helaas hebben mn zussen mn broer en ik hen nooit gekend,waarom is voor ons altijd n raadsel gebleven