Geboorteplaats Liend?

• Chantal

Hallo allemaal,

wat prettig dat er zo wordt meegedacht!

Ik zal eens kijken of ik wat meer kan vinden over ‘onze’ Hendrik in Grote en Kleine Lindt.

Zo'n vraag is in ieder geval goed voor je topografie.

Bestaan deze plaatsen nog steeds onder deze naam?

Ik wacht in ieder geval ook even de bevindingen van Everardus af.

Bedankt,

Chantal

• Femke

Grote en Kleine Lindt bestaan nog steeds. Ik denk dat ze onderdeel van de gemeente Dordrecht of Zwijndrecht zijn. Ik meen dat Grote Lindt nu een soort industrieterrein is. groetjes Femke

• Everardus

Chantal,

Ik heb het antwoord.

Daar ik nog meer gegevens heb genoteerd, komt het antwoord in de namiddag.

Gr.

Everardus

• Chantal

Je hebt me nieuwsgiering gemaakt, maar ik wacht rustig (?) nog even af.

Ik ben pas een jaar bezig met genealogie, maar merk nu al dat het nog erger is dan een puzzel invullen.

Daarbij vind ik het al vreselijk als ik net dat ene woord dat ik nodig heb om verder te komen, niet weet. Datzelfde gevoel krijg ik hierbij ook weer!

Gr. Chantal

• Everardus

Hoi Chantal,

Zoals je bij het onderwerp leest, is de plaatsnaam Liempde. Ook wel in de vorige eeuwen Liemd genoemd.

Liempde ligt ten zuiden van Boxtel en ten noorden van Best.

Zowel in de huwelijksakte, als in de bijlagen (Nationaal Archief te Den Haag) wordt Liempde genoemd.

Eenmaal bezig met dit materiaal ben ik voor je aan de slag gegaan.

Ik heb er een verkorte stamreeks van gemaakt.

De genealogie van Ge(e)mert kan je aanvullen met site:

http://eindhoven.digitalestamboom.nl/?page=list.aspx

Uit de diverse huwelijken zijn kinderen geboren

Tik zowel de naam van Geemert als Gemert in.

Zelf moet je natuurlijk ook gaan ploeteren.

Ook heb ik microfiches (DTB) geraadpleegd bij het CBG te Den Haag van de plaatsen Liempde en Best.

Hierbij het resultaat:

Stamvader Mathias/Matheus/T(h)ijs) (van Ge(e)mert.

I. Joannes Mathias/Matheus van Ge(e)mert, mogelijk begraven te Best 26 januari 1721 (er wordt ook nog gesproken van Joannes Mathias begraven op 21 december 1741); tr. voor 1681 met Elisabetha Henricus van de Camp/Kamp.

II. Mathias Joannes van Gemert, ged. Best RK 6 september 1689 (fol. 165), begraven Best 28 mei 1764; tr. Best 7 mei 1719 (fol. 217) met Maria Henricus Merckx, begraven Best 13 juli 1758.

III. Jacobus Mathias van Gemert, gedoopt RK Best 13 december 1724, overleden Best en begraven op het kerkhof 19 augustus 1795 (extract bijlage); tr. voor 1758 Maria Laurent(ius) van de Kooij/Koeij (één keer ook als Bers geschreven??), begraven Best op het kerkhof 6 juni 1672 (extract bijlage en site).

IV. Joannes van Gemert, gedoopt Best RK 7 juni 1761, klompmaker, overleden

Liempde 31 mei 1826 (extract); o.tr./tr. Liempde RK 5/20 januari 1793 met Joanna Willems van Eijk, spinster, geboren Liempde, overleden Liempde 28 juni 1828, dochter van Willem van Eijk, particulier, geboren Liempde, overleden Liempde 20 maart 1824, zoon van Godefridus van Eijk en Anna van de Weetering??? (slecht te lezen op film) en Margaret(h)a Krijns, overleden Liempde 9 mei 1814, dochter van Johannis Krijns en Mechelia Klomper?? (wederom slecht te lezen op film).

(Willem van Eijk en Margaret(h)a Krijns zijn de ouders van Joanna van Eijk)

Uit het huwelijk van: Joannes van Gemert en Joanna van Eijk allen te Liempde RK gedoopt:

1. Martinus, 25 september 1794.

2. Wilhelmus, 1 mei 1796.

3. Jacoba, 11 oktober 1799.

4. Jacobus, 8 mei 1802.

5. Joannes, 8 oktober 1804.

6. Hendricus, 22 maart 1807, blijkens extract bijlagen huwelijk. Volgt V.

V. Henricus van Gemert, gedoopt Liempde RK 22 maart 1807 (doopgetuigen: Martinus van Gemert en Helena van Vl….?) , klompmaker; tr. Oud Alblas 13 september 1828, aktenummer 5 met Johanna Kraaij, geboren/gedoopt Heusden Noord-Brabant 19/21 september 1806, dochter van Hendrik Kraaij, schipper en Leintje Verbeek.

Ik stop er mee en ga nu eten.

Chantal veel succes.

Gr.

Everardus

• Chantal

Beste Everardus,

Ik ben sprakeloos….zoveel informatie had ik niet verwacht…weet eigenlijk niet goed hoe ik je kan bedanken.

Door tijdgebrek kom ik niet zo heel vaak in het archief, maar mocht je iets nodig hebben in Boxtel of Den Bosch, dan zal ik zeker kijken wat ik voor je kan doen.

De plaats Liempde is mij zeer wel bekend. Woon er zelf niet zo heel ver vandaan. Veel van de tak Schalkx (die voortvloeit uit deze Hendrik van Gemert) komt uit Boxtel, wat weer vlakbij Liempde ligt. Niet geheel onlogisch dus.

Ik ga al je gegevens dit weekend eens rustig bestuderen. Ik weet zeker dat ik hier weer ontzettend veel verder mee kom.

Nogmaals…mijn DANK is GROOT.

Groetjes,

Chantal

P.S. ik wil over enkele weken naar het archief in Heusden. Mogelijk heb je daar zelf nog iets aan informatie nodig. Laat maar weten als ik je van dienst kan zijn.

• Everardus

Chantal,

Ik ben gevleid door jouw woorden en wens je heel veel succes toe met het samenstellen. Lees inderdaad alles rustig door en laat het op je inwerken.

Mocht ik t.g.t. iets nodig hebben uit Den Bosch, dan laat ik het je zeker weten.

Bedankt voor je aanbod.

Veel plezier met de hobby.

Gr.

Everardus