Vos/ v. Werven Epe Vaassen

• liesbeth

Hallo allemaal ik zoek Gerrit Vos ( ook wel Gerrit Hendriks)overleden te Vaassen

6-5-1852 dan ca.79 jaar oud, geboren in Apeldoorn, ouders zijn Teunis Vos en Teunisje Wichers, alles volgens overlijdensakte.

huwt ????? wanneer en waar?? ( 1e kind in 1802)

Gerharda Derks van Werven geb. Epe 5-5-1771, dochter van Derk van Werven en Geertruida Jansen Tamboer. Huwelijk en geboorte en ouders Gerrit Vos gezocht.

( zoek er al 20 jaar naar, niet in Epe, niet in Vaassen, Oene, Heerde, Apeldoorn) Kinderen en verder nageslacht zijn bekend.

Wie weet een spoor? groeten Liesbeth

• Everardus

Liesbeth,

Even op genealogische volgorde gezet:

I. Teunis Vos, geboren/.gedoopt ( waar en wanneer?) tr. voor 1774 (huwelijk: waar en wanneer?) met Teunisje Wichers, geboren/gedoopt (waar en wanneer?)

Uit dit huwelijk:

II. Gerrit (Hendriks) Vos, gedoopt Apeldoorn circa 1773 (wanneer?) , dagloner, overleden Vaassen 6 mei 1852 (oud 79 jaar aangifte gemeente Epe 7 mei 1852, aktenr. 65); tr. voor 1802 (waar en wanneer) met Gerharda Derksdr. van Werven, geboren Epe 5 mei 1771, dochter van Derk van Werven en Geertruida Jansen Tamboer.

III. o.a. een dochter die geboren is in het jaar 1802.

Gr.

Everardus

• liesbeth

dank je Everhardus voor de volgorde, ik twijfel aan de namen van de ouders, waarom Gerrit Hendriks als de vader Teunis Vos heet, de aangifte overlijden is gedaan door buren, de man was al oud, dus mogelijk is er maar een slag naar geslagen. Kan het ouderpaar ook nergens vinden.

groeten Liesbeth

• Johanna

Liesbeth,

Hoe heten de kinderen en heb je doopgetuigen?

Overal waar ik kijk kom ik Gerrit ook als Hendriks tegen , maar het zou natuurlijk goed kunnen zijn dat de vader wel Teunis heet maar zijn opa Hendrik. En dan wordt Gerrit gedoopt als Gerrit zoon van Teunis Hendriks, dus Gerrit Hendriks.

Ik laat mijn gedachten zomaar gaan hoor.

Groet,Johanna.

• Everardus

Liesbeth,

Een goeie suggestie van Johanna.

Er is dacht ik gelezen te hebben wel een zoon Teunis!

Inderdaad de inhoud van een overl. akte niet altijd betrouwbaar.

Van welke gezindte zijn ze?

Heb je de doopboeken van Apeldoorn reeds uitgekamd?

Bev. register van Vaassen/Epe uit 1852?

Gr.

Everardus

• liesbeth

Dank voor het meedenken, Johanna waar kom jij overal gerrit als Hendriks tegen? Ik maar 1 keer bij het huwelijk van dochter Geertrui.

bevolkingsregister Vaassen nog niet gehad, 20 jaar geleden de doop en trouwboeken van Apeldoorn wel uitputtend doorgewerkt.Ben op dit moment slecht in de gelegenheid naar het archief te gaan. (vul momenteel de genealogie aan met gegevens van oa. genlias, maar dat alles ga ik natuurlijk nog controleren in het Archief Arnhem). groeten Liesbeth

Persoon:

Gerrit Vos Hendriks

geboorte: ±1773 Apeldoorn

overlijden: 06-05-1852 Vaassen

Relatie:

Getrouwd met Gerharda Derks van Werven, 87, 1771-1858

Kinderen:

Geertrui Vos, 204, geb. 1802 ( x1825, 2k)

Hendrikus Vos, 79, 1804-1884 ( x1833, 8k)

Derk Vos, 71, 1807-1878 ( x1829, 7k)

Teunis Vos, 197, geb. 1809 ( x1828, 7k)

Hendrikus Vos, 80, 1811-1891 ( x1832, 6k)

Ouders:

Teunis Vos ( r?, 1k)

Teunisje Wichers ( r?, 1k)

Gezin:

Gerrit Vos Hendriks, ± 79, ±1773-1852 ( x?, 5k)

• Femke

Zou het kunnen dat de namen van de ouders in de overlijdensakte van Gerrit Vos niet (geheel) juist zijn?

Ik heb ook weleens jaren rondgetobd met namen van een ouderpaar die uiteindelijk onjuist bleken; vermoedelijk opgegeven door de aangevers van het overlijden die niet goed op de hoogte waren van de namen van de ouders. In dit geval waren de namen verhaspeld, en kon ik later reconstrueren dat de aangevers wel vaag iets wisten, maar a)een achternaam verhaspelden en b)de voornaam van eerste en tweede echtgenote verwarden.

Later hoorde ik dat dat vaker voorkomt in het begin van de 19e eeuw, m.a.w. je kunt geen huizen bouwen op de opgave van ouders in een overlijdensakte, zeker als het om een oud persoon gaat van wie de ouders reeds lang zijn overleden.

Ik ben er uiteindelijk via vernoemingen van kinderen en kleinkinderen achter gekomen wie de ouders waren. Door inderdaad alle in aanmerking komende doop- en trouwboeken van a tot z door te nemen en zo te reconstrueren.

Misschien speelt hier ook iets dergelijks. Succes! femke

• liesbeth

Dank je wel voor het meedenken, ik denk ook dat de namen verhaspeld zijn. Voor de vader ga ik vooralsnog voor hendrik, de moeder kan wel teunisje heten, gezien de vernoemingen van de kinderen,

Ik blijf zoeken ( het is toch ook de “sport”), groeten

• Johanna

Liesbeth,

Dom,dom,dom, gisteren niet genoteerd en kan ze nu niet terug vinden.

Begin altijd met zeggen dat je de bron moet noteren en heb hier niets van opgeschreven. Er zijn op Hendriks en al die sites erg veel mogelijkheden.

Geneanet,Familysearch,Rootsweb enz.enz.

Moet er weer echt voor gaan zitten zoals gisteren. Dacht toen dat jij die gegevens allemaal al had. Sorry.sorry. Niet alleen denken ,maar …….

Zodra ik ze weer vind geef ik je wel een berichtje.

Groet,Johanna.

• Everardus

Liesbeth,

Bij de doopinschrijving van Geertruij:

Geertruij 21 08 1802 / 29 08 1802

Hendriks, Gerret; Wergen, Gerarda Dirks van

Zie ref. Vaassen

Gr.

Everardus