Brabanders die in Woerden zaten tussen 1830-1861

• Marina

Hallo,

Weet misschien iemand waar ik aanvullende informatie kan navragen betreffende personen die in Woerden voor een delict vast zaten tussen 1830-1861.

Ik ben op zoek naar gegevens betreffende ene Peter Bakermans, geboren te Heeze ca. 1815. Hij heeft vast gezeten in Woerden van 16-03-1849 tot 07-12-1850. Zijn reg.nr was 2661. Zijn beroep was koopman.

Vero.dt: 07-12-1848; delict: vern.&omkop.

straf: 5 jaar.

Zijn woonplaats was destijds Someren.

groetjes

marina

• Johanna

Marina,

Morgen gewoon even het archief in Woerden bellen.

Zij kunnen jou het beste en snelste helpen ,(denk ik)

Groet,Johanna.

• F.J.J. de Gooijer

Was er in Woerden in die tijd (omstreeks 1830) een landelijke gevangenis? Zoiets als de Koepel in Haarlem ?

Frans

• Johanna

Geen idee.

In Gouda was er zeker een. Vandaar mijn antwoord om even het archief in Woerden te bellen.

Hopelijk laat Marina nog iets weten.

Groet,Johanna.

• Marina

Hallo Frans en Johanna,

Bedankt voor jullie reakties.

Ik ga dit zeker verder uitzoeken.

Mocht ik iets meer te weten komen, dan zal ik het jullie laten weten via dit forum.

groetjes

marina

• Marina

Hallo Frans en Johanna,

Om te beginnen ben ik maar eens wat gaan surfen op het internet.

Hierbij heb ik gevonden dat het kasteel in Woerden dienst heeft gedaan als gevangenis (periode ca. 1814 tot 1869)

In 1869 sloot men de poorten van de gevangenis. De resterende gevangenen zijn toen overgebracht naar Leeuwarden.

Mocht ik nog iets meer te weten komen, dan vermeld ik het wel weer.

groetjes

marina

• Marina

Hallo Johanna,

Vanuit het streekarchief uit Woerden heb ik het volgende antwoord gekregen over informatie betreffende het gevang in Woerden. Misschien dat je dit interesseerd.

“Informatie over de gevangenen is te vinden in de archieven van de gevangenissen/huizen van bewaring die door de rijksarchiefdiensten beheerd worden. Bewaard zijn gebleven de extractvonnissen uit het register van het huis van bewaring te Woerden, regsier van opgelegde straffen en het inschrijfregister van de strafgevangenis van in ieder geval de jaren 1849/50.. Daarnaast kan in het archief van de rechtbank gekeken worden, maar dit betreft ook een rijksinstelling en de archieven daarvan zijn dan ook niet bij het streekarchief maar bij de rijksarchieven”

groetjes

marina