Hoi Marcel
Bij de antwoorden/tips mistte ik nog een belangrijk iets.
Als je naar de site van het Centraal Buro van Genealogie gaat, (cbg) www.cbg.nl dan zie je aan de rechterkant een witte balk waar je een naam kunt invullen.
Vul dan de familie naam in waar je mee bezig bent, en klik op zoek.
Dan krijg je een overzicht te zien, waar die naam bij het CBG voorkomt.
Onderaan zie je dan “lopend onderzoek” en “homepages”
Als een van beide de kleur groen heeft, zul je ook zien, hoeveel treffers met die naam beschikbaar zijn.
Uitteraard als je b.v. de naam bemmel hebt ingetikt, krijg je ook treffers, met de gegevens van mensen die in de plaats bemmel wonen. Daar heb je dan natuurlijk niks aan.
Je moet dan kijken of er iemand met die familienaam bemmel bezig is.
In jou geval, de naam waar jijzelf mee bezig bent.
Als je het treft, dat er iemand bij het cbg geregistreerd staat die ook met die naam bezig is, dan kan je met die persoon kontakt zoeken, en vragen hoever hij/zij al is.
Het is niet onmogelijk, dat je moeders grootouders al in het bestand van die persoon zitten.
Als je op deze manier een genealoog bij het cbg vind, zorg er dan voor, dat je de gegevens van je moeders grootouders bij de hand hebt, evt ook daarvan de ouders, voordat je die persoon gaat bellen.
Er bestaat altijd de kans, dat er al iemand met de familienaam van je Moeder bezig is (geweest) en waarom zou jij zelf ook naar duitsland gaan, als iemand al een complete stamboom van een van je moeders voorouders in z'n/haar bezit heeft.
Nog iets anders;
Als je op internet bezig bent, zal je van alles tegen komen waar je t.z.t. iets aan kan hebben.
Je zult ongetweifelt wel bekend zijn met het gebruik van “favorieten” in je computer.
Ik raad je aan om een hoofdmap “genealogie” in je favorieten aan te maken en daarin een aantal logische submappen.
V.b.
(fam)namen,
zoeken,
stambomen (op internet),
fora's,
gereedschap,
flodders.
etc.
Ik zelf ben de jongste van een groot gezin.
Bij de submap “namen” heb ik ook nog een extra submap “aangetrouwden”
dat zijn de aangetrouwden van mijn broers en zusters. Omdat ik op zoek ben naar verbindingen tussen hun voorouders en mijn voorouders, heb ik ook een aantal site's met stambomen die betrekking hebben op hun familienamen.
Om die gemakkelijk in mijn favorieten terug te kunnen vinden, heb ik dus een submap “aangetrouwden” gemaakt. Reuze handig.
Ik heb nu bij 4 van hun verbinding kunnen vinden tussen hun voorouders en de mijne, en nummer 5 zit dicht bij een ontknoping.
Succes BertvB