vraagje algemeen van een leek

• Marcel

Hallo.

Mijn moeder, woonachtig in Nieuw-Zeeland, en op een leeftijd dat alles m.b.t. computers en internet voor haar compleet abracadabra is, verzocht mij om iets voor haar uit te zoeken. Het gaat om familiegegevens van haar (over)grootouders, die afkomstig zijn uit Duitsland, en daarvoor Frankrijk. Gegevens gedateerd uit de jaren tussen pak ‘m beet 1800 en 1900. Het lijkt me een uitdaging om zoiets te doen, maar ik ben helaas een absolute leek op het gebied van Genealogie. Kan iemand mij daarom misschien van advies dienen, en enigszins de weg wijzen in het ondoordringbare woud van Genealogie-startpagina’s en aanverwante internetsites zoals ik ze al surfend op ‘t web tegenkom? Een eerste poging van mij deze week leidde alleen maar tot frustratie. Ik verlang als reactie absoluut geen complete handleiding over stamboomonderzoek. Ik wil gewoon graag een begin hebben, zonder eerst wekenlang naar de juiste site te moeten zoeken. Adressen van handige site’s met wetenswaardigheden over Genealogie zijn vanzelfsprekend ook meer dan welkom.

Wie weet raad?

Bij voorbaat dank,

Marcel

• Annika Triandafyllidou

Bij msn groepen heb je een groep die Genpals heet, die internationaal is en je misschien verder kan helpen met uitzoeken.

http://groups.msn.com/GENPALS2003

dan moet je wel de volledige namen weten en de geboorte- overlijdens- of huwelijksdatum en plaats. (bedenk wel dat bepaalde gegevens nog niet openbaar zijn, vanwege privacy. dus iemand die in 1964 is geboren zul je nog niet in het archief vinden ;) )

• Tukkergirl

Hallo marcel

Hier een berichtje welke door Dranoel op deze site is gezet.

Auteur: Dranoel (145.7.182.—)

Datum: 26-04-2006 13:25

Hierbij een tip die op www.genealogie.startpagina.nl/ staat.

www.prikpagina.nl/read.php?f=293&i=9307&t=9307

Lees deze tekst eens door heen en kijk of je al verder komt met hetgeen wat je al in een schema, resp. genealogieprogramma weet te zetten.

Het verspreidingsgebied van een bepaalde achternaam in Nederland kun je vinden op www.familienaam.nl . Dit zijn de resultaten van een volkstelling uit 1947, die iemand geografisch heeft neergezet op het internet.

Tevens geeft het instituut www.meertens.nl ook veel informatie over een achternaam en andere zaken die daar betrekking op hebben.

Daarnaast is er een organisatie, het Centraal Bureau voor Genealogie in ‘s Gravenhage, nabij het Centraal Station, die (toch wel) de meeste genealogische informatie in ’een studieruimte' hebben opgeslagen van alle provincies. Nog niet allemaal, maar op hun website www.cbg.nl kun je dat nagaan.

De Nederlandse Genealogische Vereniging (www.ngv.nl) zet in Weesp op bepaalde avonden en dagen hun deuren open. Een zeer goed onderwerp om daar eens te ‘beet te pakken’ is hun ernorme namenregister. Zij hebben miljoenen familie-berichten op achternaam staan; maar ondersteunen ook nog op diverse andere manieren de genealoog. Ook hebben zij duizenden boeken staan van evenzovele genealogien die geschreven zijn door evenzo vele genealogen….

Mocht je lid willen worden van deze vereniging , dan krijg je vanzelf een uitnodiging om naar een bepaalde regio(plaats) toe te gaan, waar zij maandelijks een presentatie of iets anders ‘aan de man’ brengen op genealogisch gebied. Deze organisatie heeft meerdere afdelingen, waar je specifieke informatie kunt vinden: krantenadvertenties; bidprentjes, familiepapieren, en …. alles op naam gerubriceerd.

Je kunt ook ‘vanuit je luie stoel’ op het Internet kruipen, en via www.genlias.nl *) gaan surfen waar de burgerlijke stand van Nederland, per provincie, op wordt gepresenteerd. Denk er wel aan dat je alles ‘behoort’ te verifieren en te vergelijken met de originele informatie vanuit de archieven.

(* Er zijn meerdere internet-portals die Burgerlijke Stand gegevens vrijgeven, maar genlias is wel de grootste en wordt landelijk en provinciaal gecoordineerd vanuit het nationaal archief te Den Haag.

Als je verder in de tijd de meerwaarde ziet van deze leuke hobby, zou je kunnen beslissen om lid te worden van een regionale historische vereniging, juist DAAR waar je voorouders in Nederland voornamelijk hebben gewoond. De leden van zo'n vereniging hebben al heel wat bij elkaar vergaard wat voor de streekgenoten een zeer welkome aanvulling kan zijn.

Een tip: en eigenlijk is het een ‘must’ in genealogisch onderzoek. Zet op een voor jou duidelijk mogelijke manier op elk gevonden, ontvangen of gecopieerd document met potlood de bron waar je dat document hebt gevonden, zodat je altijd terug kunt kijken. Wellicht vind je … later…. bij die bron nog meer documenten.

Wel, ik hoop dat ik je een beetje een beeld heb gegeven en dat je een goede, maar vooral leuke weg kunt vinden naar de oorsprong van je achternaam.

Uiteraard zijn er nog talloze tips……

Met dank aan Dranoel

• Marcel

Oke Annika,

Bedankt! Daar kan ik alvast mee verder, en misschien als zij geen raad weten kunnen ze mij op z'n minst misschien doorverwijzen of zo.

Thnx, Groeten

Marcel

• Marcel

Bedankt Tukkergirl,

Ook mede namens Dranoel heb je mij al bijna een complete starterscursus gepresenteerd. Kan ik zeer zeker m'n gemak mee doen.

Ik kom zelf oorspronkelijk uit Enschede trouwens, eigenlijk heb je dus een streekgenoot geholpen, wel grappig.

Groeten,

Marcel

• Tukkergirl

Hallo Marcel

ik ben geboren Enschedeer, maar getogen Almeloér

• Dranoel

Ik voel mij bijzonder gevleid dat deze tekst weer voorgeschoteld wordt, Tukkergirl.

Leuk dat je daaraan gedacht hebt. Enkele dagen geleden deed Everardus het ook, zover ik mij herinneren kan.

Ik vind het overigens wel bijzonder jammer dat jullie zo ver weg wonen, want anders konden jullie jezelf op de cursus ‘genealogie 1650-1900’ inschrijven die ik per 19 sept. as. weer van start laat gaan.

Het wordt een herschreven pakket, die ik na enkele jaren ervaring in een geheel nieuw genealogisch, paleografisch en zelfs prosopografisch jasje zal steken.

Het laatste woord (prosopografie) zal een geheel nieuwe kijk geven op de cursus, omdat er nogal wat om de hoek komt kijken mbt het schrijven van een stukje persoonlijke geschiedschrijving (biografie) over een bepaald aantal personen binnen die genealogie (= prosopografie).

Meer info hierover volgt nog.

• nineke

Marcel,

Geneanet en genealogieonline zijn ook mooie informatiebronnen om te kijken wie er al met bezig zijn met je stamboomnaam. Gewoon bij Google je naam intikken lkan ook info opleveren. Succes.

Gr. Nineke

• Tukkergirl

hallo Dranoel

Ik had jou bericht aangehaald omdat ik wist dat je een paar weken off line zou zijn.

Wist niet dat je weer aanwezig bent.

Welkom terug op het forum zou ik dan zo zeggen.

Gr Thea

• BertvB

Hoi Marcel

Bij de antwoorden/tips mistte ik nog een belangrijk iets.

Als je naar de site van het Centraal Buro van Genealogie gaat, (cbg) www.cbg.nl dan zie je aan de rechterkant een witte balk waar je een naam kunt invullen.

Vul dan de familie naam in waar je mee bezig bent, en klik op zoek.

Dan krijg je een overzicht te zien, waar die naam bij het CBG voorkomt.

Onderaan zie je dan “lopend onderzoek” en “homepages”

Als een van beide de kleur groen heeft, zul je ook zien, hoeveel treffers met die naam beschikbaar zijn.

Uitteraard als je b.v. de naam bemmel hebt ingetikt, krijg je ook treffers, met de gegevens van mensen die in de plaats bemmel wonen. Daar heb je dan natuurlijk niks aan.

Je moet dan kijken of er iemand met die familienaam bemmel bezig is.

In jou geval, de naam waar jijzelf mee bezig bent.

Als je het treft, dat er iemand bij het cbg geregistreerd staat die ook met die naam bezig is, dan kan je met die persoon kontakt zoeken, en vragen hoever hij/zij al is.

Het is niet onmogelijk, dat je moeders grootouders al in het bestand van die persoon zitten.

Als je op deze manier een genealoog bij het cbg vind, zorg er dan voor, dat je de gegevens van je moeders grootouders bij de hand hebt, evt ook daarvan de ouders, voordat je die persoon gaat bellen.

Er bestaat altijd de kans, dat er al iemand met de familienaam van je Moeder bezig is (geweest) en waarom zou jij zelf ook naar duitsland gaan, als iemand al een complete stamboom van een van je moeders voorouders in z'n/haar bezit heeft.

Nog iets anders;

Als je op internet bezig bent, zal je van alles tegen komen waar je t.z.t. iets aan kan hebben.

Je zult ongetweifelt wel bekend zijn met het gebruik van “favorieten” in je computer.

Ik raad je aan om een hoofdmap “genealogie” in je favorieten aan te maken en daarin een aantal logische submappen.

V.b.

(fam)namen,

zoeken,

stambomen (op internet),

fora's,

gereedschap,

flodders.

etc.

Ik zelf ben de jongste van een groot gezin.

Bij de submap “namen” heb ik ook nog een extra submap “aangetrouwden”

dat zijn de aangetrouwden van mijn broers en zusters. Omdat ik op zoek ben naar verbindingen tussen hun voorouders en mijn voorouders, heb ik ook een aantal site's met stambomen die betrekking hebben op hun familienamen.

Om die gemakkelijk in mijn favorieten terug te kunnen vinden, heb ik dus een submap “aangetrouwden” gemaakt. Reuze handig.

Ik heb nu bij 4 van hun verbinding kunnen vinden tussen hun voorouders en de mijne, en nummer 5 zit dicht bij een ontknoping.

Succes BertvB