Yvonne,
Naar ik meen, heb je je vraag al eens eerder gesteld op het forum.
Ik had nog wat tijd over op het Nat. Archief dus de handschoen maar eens opgepakt.
De huw. akte en de bijlagen er op nageslagen.
Johannes Woens, schipper, 29 jaar, (geboren Dordrecht 19 augustus 1819, wonende te Gorinchem; tr. Gorinchem 6 september 1848 (aktenummer 32) met Elisabeth Verhoeven enz.
In de huwelijksakte stond een belangrijk zinnetje.
Johannes Woens, zoon van Catharina Woens en gaf toestemming haar huidige echtgenoot was Michiel Hollander.
Eens kijken of ik het huwelijk kon vinden van Catharina.
Jawel te Gorinchem huwde op 4 december 1844 (aktenr. 49) Michiel Hollander, 39 jaar, geboren en gedoopt Emden in Hannover 15/17 januari 1805, zoon van Meindert Thomas Hollander, overleden en Catharina Geerds, wonende te Emden.
X Catharina Woensch, 50 jaar, geboren Gorinchem blijkens een extract uit het doopregister van Gorichem geboren aldaar op 20 oktober 1794, dochter van Johannes Woens en Margarieta Struik, beiden overleden. De bijlagen gaven geen extract van het overlijden van de ouders. De echtelieden waren al meerderjarig bij het huwelijk.
De 10-jarige tafels erop nageslagen van Dordrecht/Gorinchem voor het overlijden van Johannes Woens
Alleen in Dordrecht vond ik een overlijden van Johannes Woens 19/20 maart 1813 (aktenummer 235).
De akte was in de franse taal geschreven en naar ik gelezen te hebben was hij 58 jaar, de plaats van zijn geboorte stond er niet bij wel dat hij weduwe was van Suzanna Hendrika Domme? Zijn ouders stonden evenmin vermeld.
De doop van Catharina stond niet vermeld in de klappers van Gorinchem, mogelijk dat ze bij het samenstellen van de klappers haar hebben vergeten te vermelden of misschien staan niet alle gezindten hierin opgenomen?
Evenmin vond ik in Gorinchem een huwelijk van haar ouders.
Ik vond wel een vermelding in de huw. klappers van Margaretha Struijk gehuwd te Gorinchem 3 november 1790 (deel 14 pagina 423) achter de inschrijving staat Woudrichem vermeld. De originele doop en trouwinschrijvingen zijn te raadplegen in het GA van Gorinchem en helaas geen afschriften hiervan bij het Nat. Archief en CBG te Den Haag. Nietemin weet je nu wat meer over Catharina en haar ouders.
Succes en gr.
Everardus