oude foto

  • Nina

    Hallo allemaal,

    Niet echt een genealogische vraag, maar wel iets waar ik al een tijdje over nadenk…

    Bij mijn opa aan de muur hing een oude foto (omstr 1880-1900 denk ik) van een echtpaar, maar wie dat waren wist hij niet. ‘Dat is familie van je oma, denk ik’. Mijn oma is helaas al overleden, maar na vergelijking met andere foto's denk ik dat het gaat om Petrus (Piet) Vlekke en Magdalena (Leen) Ruiter, een oudoom en oudtante van mijn oma.

    Mijn betovergrootmoeder Adriana Ruiter (1862-1929) was een zus van Leen Ruiter (1860-1913). Ik heb ook een foto waar ze gedrieën op staan: Adriana, Leen en Piet (geb. 1844). Leen en Piet trouwden in 1883.

    Mijn oma heeft jong haar moeder verloren (mrt 1929) en een half jaar later haar oma (Adriana Ruiter dus). Haar opa van moederskant was toen al jaren dood (1905). Alle foto's van oma's familie van moederskant zijn verloren gegaan bij een brand in 1930. Achteraf hebben mijn oma en haar zussen aan allerlei familieleden en kennisen foto's gevraagd van hun moeder en grootouders.

    Het vreemde is dat mijn oma's oudere zus (1923), die in de jaren ‘50 naar New Zealand emigreerde, precies zo’n zelfde foto heeft als bij m'n opa aan de muur. Hoe ze precies aan die foto kwam weet ze niet meer, maar ze heeft altijd gedacht dat dat haar opa en oma waren. (Van haar opa en oma heb ik voldoende foto's om te weten dat zij het NIET zijn).

    Mijn vraag is nu: hoe kan het dat twee achternichtjes (dat waren mijn oma en haar zus toch van Piet en Leen) exact dezelfde foto hebben van een oudtante die al overleden was voor hun geboorte? Was het normaal om meerdere kopieën van een foto in de familie te laten circuleren? En hoe kan het dat mijn oma's zus niet meer weet wie dat zijn? Als die foto haar achteraf door iemand gegeven is, moet diegene er toch bij gezegd hebben wie die mensen op de foto waren?

    Helaas heb ik niet de overlijdensdatum van Piet Vlekke en ik weet ook niet of ze kinderen hadden. Het kan zijn dat mijn oma hun kinderen heeft gekend. Maar aan de andere kant: als ze kinderen hadden zouden die de foto toch wel willen hebben? Dan zouden ze die toch niet zomaar afgeven aan een achternichtje dat hun moeder nooit gekend had?

    Zoals ik al zei, geen genealogische vraag. Maar toch wel interessant om te weten hoe men vroeger met (in die tijd toch vrij dure) foto's omging…

    Ik hoop dat iemand zin heeft om hier wat over na te denken…

    Nina

  • Everardus

    Nina,

    Om de echtelieden een plaats te geven, heb ik uit genlias het huwelijk van Petrus en Magdalena in dit bericht vermeld.

    Probeer via de woonplaats van Petrus in 1883 (zie akte) het spoor verder te volgen.

    Dat kan via het bev. register waar Petrus toen woonde en je zal dan misschien kinderen uit dit huwelijk tegen komen? Mocht je kinderen tegenkomen in het register, dan via de burgelijke stand de originele aktes bekijken.

    Het spoor verder naar deze tijd gaan volgen via eventuele kinderen, zoals ik heb aangegeven bij Petrus en Magdalena. Als genoemde personen naar een andere gemeente is verhuisd, dan wordt dat aangegeven. Indien iemand RK is, dan kan je wel eens geluk hebben met bidprentjes. Maar ik weet natuurlijk niet of dat ook voor hun van toepassing is. Is er plaatselijk in die tijd een onderzoek geweest b.v. een krant of wellicht meer naar deze tijd toe een streekonderzoek. Mijn (over)grootouders hadden een vervoersbedrif met paarden en daar zijn ook foto's van bewaard gebleven, wellicht is dat ook gebeurd met de stalhouderij van Petrus, daar zijn beroep volgens de akte stalhouder is geweest. Informeer eens bij de gemeentesecretarie in die plaats naar oude foto's.

    Succes verder met je speurtocht.

    Gr.

    Everardus

    Detail resultaat:

    Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

    Archieflocatie Noord-Hollands Archief

    Algemeen Toegangnr: 358

    Inventarisnr: 14

    Gemeente: Beemster

    Soort akte: Huwelijksakte

    Aktenummer: 7

    Datum: 04-04-1883

    Bruidegom Petrus Vlekke

    Leeftijd: 39

    Geboorteplaats: Hoorn

    Bruid Magdalena Ruiter

    Leeftijd: 22

    Geboorteplaats: Berkhout

    Vader bruidegom Gerardus Fredrik Vlekke

    Moeder bruidegom Aafje Oetjes

    Vader bruid Arie Ruiter

    Moeder bruid Neeltje Duin

    Nadere informatie beroep bg.: stalhouder; beroep vader bg.: koopman; beroep moeder bd.: veehoudster

  • Ann Klerks

    Nina en Everardus

    Over oude foto''s gesproken heel veel mensen vinden oude foto''s na het overlijden van een naast famillielid,te denken aan ouders ,grootouders zelf kwam ik dit ook tegen na het overlijden van mijn moeder veel foto''s waarschijnlijk uit Andijk uit Amsterdam enz.wie zijn deze mensen kinderen????????

    Ik weet het niet ben wel meteen bij mijn schoonmoeder de oude foto''s gaan uitzoeken gevraagd wie het waren en heb dat achterop de foto gezet.

    Maar toch van mijn moederskant blijven zoveel foto''s ombekent/

    Nu mijn vraag is er misschien een site waar je de foto''s op kunt zetten me de vraag wie herkend deze persoon of zou iemand genegen zijn om zoiets op te zetten

    Stomme vraag misschien maar denk dat heel veel mensen met deze vraag zitten WIE ZIJN DEZE MENSEN.

    Groet Ann

  • Everardus

    Indien je een eigen webisite hebt, maak dan behalve een vragenrubriek ook een fotovraagrubriek met als titel: wie herkent deze mensen?

    Plaats vervolgens je vraag op een forum en vermeld je site, zodat de lezers direct naar de foto kunnen gaan betr. de vraag.

    Deze werkwijze ben ik enkele keren tegengekomen.

    Een voorbeeld:

    http://weblog.wpiersma.nl/

    Gr.

    Everardus

  • andre

    op deze site http://nies.liacs.nl:1860/ kunt u OUDE foto's de zaak opzoeken waar die is gemaakt om zo er achter tekomen wanneer die foto ongeveer is gemaakt.

    op zo manier kan u kijken in wat voor periode die persoon is geboren .

    m.v.g andré.wolters

  • Ann Klerks

    Die site ken ik wel Andre heb ik niets aan het gaat om foto''s die ooit door famillie zijn gemaakt en everardus een weblog is misschien wel een idee moet ik eens aan mijn zoon vragen zelf weet ik niet hoe dat moet.

    Bedankt in iedergeval beiden

    Ann

  • Simon

    Anonymous

    Hallo allemaal,

    Niet echt een genealogische vraag, maar wel iets waar ik al een tijdje over nadenk…

    Bij mijn opa aan de muur hing een oude foto (omstr 1880-1900 denk ik) van een echtpaar, maar wie dat waren wist hij niet. ‘Dat is familie van je oma, denk ik’. Mijn oma is helaas al overleden, maar na vergelijking met andere foto's denk ik dat het gaat om Petrus (Piet) Vlekke en Magdalena (Leen) Ruiter, een oudoom en oudtante van mijn oma.

    Hallo ,

    Mijn naam is Simon Strijk en ben bezig met de stamboom van de familie Vlekke. Petrus (piet) Vlekke had uit beide huwelijken GEEN kinderen. Ben zeer geinteresseerd is een scan, of foto van de foto van Piet Vlekke en Magdalena Ruiter. U kunt mij bereiken via de mail: Strijk8@gmail.com

    Vr. grt. Simon Strijk

    Mijn betovergrootmoeder Adriana Ruiter (1862-1929) was een zus van Leen Ruiter (1860-1913). Ik heb ook een foto waar ze gedrieën op staan: Adriana, Leen en Piet (geb. 1844). Leen en Piet trouwden in 1883.

    Mijn oma heeft jong haar moeder verloren (mrt 1929) en een half jaar later haar oma (Adriana Ruiter dus). Haar opa van moederskant was toen al jaren dood (1905). Alle foto's van oma's familie van moederskant zijn verloren gegaan bij een brand in 1930. Achteraf hebben mijn oma en haar zussen aan allerlei familieleden en kennisen foto's gevraagd van hun moeder en grootouders.

    Het vreemde is dat mijn oma's oudere zus (1923), die in de jaren ‘50 naar New Zealand emigreerde, precies zo’n zelfde foto heeft als bij m'n opa aan de muur. Hoe ze precies aan die foto kwam weet ze niet meer, maar ze heeft altijd gedacht dat dat haar opa en oma waren. (Van haar opa en oma heb ik voldoende foto's om te weten dat zij het NIET zijn).

    Mijn vraag is nu: hoe kan het dat twee achternichtjes (dat waren mijn oma en haar zus toch van Piet en Leen) exact dezelfde foto hebben van een oudtante die al overleden was voor hun geboorte? Was het normaal om meerdere kopieën van een foto in de familie te laten circuleren? En hoe kan het dat mijn oma's zus niet meer weet wie dat zijn? Als die foto haar achteraf door iemand gegeven is, moet diegene er toch bij gezegd hebben wie die mensen op de foto waren?

    Helaas heb ik niet de overlijdensdatum van Piet Vlekke en ik weet ook niet of ze kinderen hadden. Het kan zijn dat mijn oma hun kinderen heeft gekend. Maar aan de andere kant: als ze kinderen hadden zouden die de foto toch wel willen hebben? Dan zouden ze die toch niet zomaar afgeven aan een achternichtje dat hun moeder nooit gekend had?

    Zoals ik al zei, geen genealogische vraag. Maar toch wel interessant om te weten hoe men vroeger met (in die tijd toch vrij dure) foto's omging…

    Ik hoop dat iemand zin heeft om hier wat over na te denken…

    Nina

  • Simon

    Beste Nina,

    Mijn naam is Simon Strijk. Ben met de stamboom van de familie Vlekke bezig en heb zeer veel interesse in de foto van Piet Vlekke en Magdalena Ruiter. Piet is 2 x getrouwd, maar heeft geen kinderen gekregen. Misschien kunt u een scan van de foto maken, of een foto van de foto, zodat ik hem bij de stamboom kan gebruiken. Alvast bedankt.

    Strijk8@gmail.com

    Vr. grt. Simon Strijk