Zoals menigeen van jullie weten, ik doe niet aan ‘internetgenealogie’, dus geen acties mijnerzijds met het zoeken naar primaire genealogische informatie. Maar dat is geen probleem voor ondergetekende; ik ben nu eenmaal een archiefbezoeker, in welk archief dan ook. Ik geef wel, voor zover mogelijk binnen mijn bereik, antwoorden op theoretisch vragen.
Wat mij de laatste dagen/weken opvalt is dat ik in bepaalde vraagstukken en antwoorden het begrip ‘gestandaardiseerde namen’ tegenkom.
Mag ik hieruit opmaken dat men (?) heeft bestoten tot naamsverandering, ongeacht de achternaam, resp. patroniem van de persoon, om te komen tot het ‘makkelijk’ opzoeken via het internet?
Heeft men (?) daarnaast een ‘extra’ database ontwikkeld met die ‘gestandaarddiseerde’ namen?
Voornamelijk in de DTB-tijd worden de achternamen, patroniemen verschillend geschreven door kosters, dominees, pastoors of welke schrijver dan ook uit die tijd. Juist DIE schrijfwijze behoort inTAKT te blijven.
Wij met ons allen zijn opgegroeid met moderne middelen, en als rechtgeaarde genealogische onderzoeker, behoren wij deze naamsomschrijving te respecteren en NIET te veranderen als INGANG van die relevante persoon.
Wellicht zijn er programma's die daarin meegaan om EXTRA velden, of EXTRA kolommen in databases te creeren. Indien dit door elke genealoog goed gehanteerd wordt, ben ook ik tevree…. ;o)
Zoniet, dan riekt het - anders - naar geschiedvervalsing.
Ik wens jullie een hele mooie tijd toe in deze schitterende hobby.