geschiedvervalsing ?

• Dranoel

Zoals menigeen van jullie weten, ik doe niet aan ‘internetgenealogie’, dus geen acties mijnerzijds met het zoeken naar primaire genealogische informatie. Maar dat is geen probleem voor ondergetekende; ik ben nu eenmaal een archiefbezoeker, in welk archief dan ook. Ik geef wel, voor zover mogelijk binnen mijn bereik, antwoorden op theoretisch vragen.

Wat mij de laatste dagen/weken opvalt is dat ik in bepaalde vraagstukken en antwoorden het begrip ‘gestandaardiseerde namen’ tegenkom.

Mag ik hieruit opmaken dat men (?) heeft bestoten tot naamsverandering, ongeacht de achternaam, resp. patroniem van de persoon, om te komen tot het ‘makkelijk’ opzoeken via het internet?

Heeft men (?) daarnaast een ‘extra’ database ontwikkeld met die ‘gestandaarddiseerde’ namen?

Voornamelijk in de DTB-tijd worden de achternamen, patroniemen verschillend geschreven door kosters, dominees, pastoors of welke schrijver dan ook uit die tijd. Juist DIE schrijfwijze behoort inTAKT te blijven.

Wij met ons allen zijn opgegroeid met moderne middelen, en als rechtgeaarde genealogische onderzoeker, behoren wij deze naamsomschrijving te respecteren en NIET te veranderen als INGANG van die relevante persoon.

Wellicht zijn er programma's die daarin meegaan om EXTRA velden, of EXTRA kolommen in databases te creeren. Indien dit door elke genealoog goed gehanteerd wordt, ben ook ik tevree…. ;o)

Zoniet, dan riekt het - anders - naar geschiedvervalsing.

Ik wens jullie een hele mooie tijd toe in deze schitterende hobby.

• anja

Hallo Dranoel

Hele wijze woorden,ook ik vraag graag via internet,maar ga met de gegevens naar het archief toe om te kijken of het klopt dan pas zet ik het in mijn stamboom.

Ik wil gewoon zekerheid,en als ik niet naar die archieven kan vraag ik de akte aan of vraag iemand voor mij die akte op tezoeken en toe te sturen,kosten worden altijd vergoed.Ook hou ik me bij de naam hoe die geschreven word anders zie je door de bomen het bos niet meer.We zijn blij dat jij onder ons bent om ons nog een hoop te leren.dank voor je wijze andwoorden groetjes .Anja

• bert

Ik ben het in grote lijnen eens met Dranoel

Maar de gestandardiseerde namen die in hoofdzaak van Tresoar komen, maken een onderzoek makkelijker in sommige gevallen

Soms huwt iemand als Marij en is dan gedoopt als Maamke, en zo zijn er nog meer voorbeelden

dus in geval van tresoar kan ik me voorstellen dat voor onderzoek het makkelijk is om die gestandardiseerde naam toe te voegen, zodat er al een richtlijn is gegeven naar verder onderzoek.

toch pleit ook ik om de gegevens zelf te controleren

m vr gr

Bertil

• Femke

Inderdaad wordt op Tresoar het begrip “gestandaardiseerde namen” gebruikt. Buiten Tresoar ken ik het begrip niet op internet. Ik heb het tot op heden niet als geschiedvervalsing gezien, maar meer als een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen welke Friese namen + varianten/schrijfwijzen zijn terug te voeren tot één basis-voornaam. Deze namen worden immers door elkaar gebruikt. Ik heb daardoor al enkele keren het “licht gezien”, waar ik uit mijzelf niet zo snel de link gelegd zou hebben. Ik heb de “gestandaardiseerde namen” daarom vooral gezien als service van Tresoar aan mensen die geen Fries spreken, omdat je sneller doorhebt dat 2 of meer Friese naamvarianten terug te voeren zijn tot dezelfde standaardnaam. Het lijkt mij onzin om deze standaardnaam over te nemen in je genealogische database; de naam(varianten) die in de originele bronnen staan zijn de enige “echte”.

Voor de rest ben ik het met jullie eens, alles van internet moet altijd gecontroleerd worden in het echte archief, maar internet is wel ontzettend leuk om snel voorbereidend werk te kunnen doen. Het enige nadeel is, dat mijn stapel “te controleren gegevens” steeds groter wordt….

Femke

• Nanneke

Zelf vind ik het makkelijk deze vragen site maar altijd ga ik naar Archieven Vind het ook nog steeds belangrijk om echt alle Akte's zelft te hebben maak daar ook

copieen van Eerder verwerk ik het niet in mijn Pro Gen programma En de namen hoe ik aan zoals die in de Akte's staan

• Margreet

Dranoel,

Tresoar verandert helemaal niets !! Alle huwelijks- en doopgegevens worden net zo weergegeven en geschreven als de pastoors deden en zoals ze dus in de originelen staan.

Niemand krijgt zomaar een achternaam, en niet 1 patroniem is inenen weg.

De standarisatie is een extra-tje daarnaast. Pijter-Pijtter-Pyter en Piter bv. worden naast de originele schrijfwijzen ook nog allen gestandariseerd tot Pieter.

Als je dan pieter intypt, spuugt de computer weer alle Pijter - Pijtter - Pyter etc. uit.

Je hoeft eventueel niet zelf alle schrijfwijzen uit te proberen om iemand te vinden. Dat is het zoek-voordeel of gemak en de tijdwinst.

Soms weten ze niet eens wat ze met een naam aan moeten en blijft dat vakje leeg.

Voor het geval de standarisatie een naam gemist heeft, moet je dus zelf nog altijd wel weer goochelen met de schrijfwijzen.

Dat ik met eigen ogen wil lezen dat mijn voorouder gedoopt werd, is iets anders als dat ik zonodig Tresoar moet controleren of ze ook fouten maken.

Een archief mag ook niet eens vervalsen - daar zal wel een wet voor zijn. Zoeken we op, is ook een leuke technische achtergrond. www.wetten.nl

Tresoar is ook bezig zijn met een kwaliteitsgarantie dan wel -certificaat, en daar hoort originele weergave bij lijkt me, naast gebruikersgemak.

Ze roepen iedereen dan ook op om fouten te melden, omdat het wel mensenwerk blijft.

Ik heb mensen zelf wel onder 5 schrijfwijzen in mijn bestand, omdat ze bij eigen doop, huwelijk en bij dopen van hun kinderen steeds anders geschreven worden. Een beetje genealogie-programma biedt daar inderdaad ruimte voor - je bent niet gebonden aan maar 1 regel of een maximum aantal letters. Of je krijgt gewoon nog een heel vel voor aantekeningen erbij, zeg maar.

Als mensen stambomen publiceren hetzij op papier en in boekvorm dan wel op internet, is het altijd afwachten welke schrijfwijze ze uitkiezen. Iedereen hannest en worstelt daarmee, er zijn genoeg vragen over op de fora.

Margreet.

• A.Wolters

Dranoel

• A.Wolters

Dranoel (poging 2)

Het is ook belangrijk om de verschillende schrijfwijzen mee te nemen, omdat de schrijfwijze zoals die vroeger was vaak iets zegt over de afkomst van de naam.

Vaak ben ik verder gekomen met zoeken door ook te kijken bij varianten van de spelling, waardoor er weer nieuwe verbindingen werden gelegd. Helaas hebben de prgrammas (ik gebruik Aldfaer) niet de mogelijkheid om meerdere namen op te nemen. Ik zet ze dan tussen haakjes en hou dan apart met de hand bij waar welke schrijfwijze voorkwam. Wel omslachtig. Een aanbeveling voor de makers van Aldfaer en andere programmas om hier wat aan te doen.

Arjan Wolters

www.awolters.nl

• Dranoel

Hallo Andre,

dat is uitstekend verwoord, Andre; maar dat geldt ook voor Margreet. Je moet inderdaad alle benamingen van een persoon (en inderdaad de bron!) meenemen in de familiegeschiedenis. Het is wel zo dat ik de naam van dopen als primair beschouw en de latere namen, achterhaald in chronologie van die persoon, als 2e, resp. 3, 4 opschrijven.

Binnen Po-Gen bestaat de mogelijkheid dit op te schrijven als aliassen.

Maar die bron is belangrijk(er).