Yke Faber, Bolsward

• saskia de Kruijf-Meijer

Wie heeft er info over Yke Faber uit Bolsward?

Waarschijnlijk geboren in 1871/1872, dochter van Hemke Faber en Geeske Sijtsma. Zij had waarschijnlijk een broer, genaamd Jacob Faber. Ze was getrouwd met Hendricus Johannes Meijer.

Alvast bedankt!

Saskia

• gonnie

Hallo.

Op www.tresoar.nl staat Yke als zoon van Hemke Faber.onder geboortes in Bolsward, er staan nog meer kinderen op de site.

groetjes Gonnie

• bert

Gevonden op Tresoar

Geboorteakte Bolsward, 1872

Aangiftedatum 26 april 1872, blad nr. 18

Yke Faber, geboren 24 april 1872

Zoon van Hemke Faber en Geeske Sytsma

—————————————————————

Geboorteakte Bolsward, 1869

Aangiftedatum 8 november 1869, blad nr. 36

Jelle Faber, geboren 6 november 1869

—————————————————————-

Geboorteakte Sneek, 1867

Aangiftedatum 20 augustus 1867, akte nr. 218

Sybe Faber, geboren 19 augustus 1867

—————————————————————-

Geboorteakte Sneek, 1878

Aangiftedatum 9 augustus 1878, akte nr. 236

Jakob Faber, geboren 9 augustus 1878

—————————————————————–

Overlijdensakte Sneek, 1877

Aangiftedatum 13 maart 1877, akte nr. 53

Levenloos kind, geboren 12 maart 1877

zoon van Himke Faber en Geeske Sytsma

—————————————————————-

Geboorteakte Sneek, 1862

Aangiftedatum 6 juni 1862, akte nr. 142

Kornelis Faber, geboren 5 juni 1862

Zoon van Himke Faber en Geeske Sytsma

—————————————————————-

Geboorteakte Sneek, 1864

Aangiftedatum 19 oktober 1864, akte nr. 274

Eelkje Faber, geboren 18 oktober 1864

Dochter van Himke Faber en Geeske Sytsma

—————————————————————-

Huwelijksakte Sneek, 1862

Man: Himke Faber

Vrouw: Geeske Sytsma

Datum: 11 mei 1862, akte nr. 20

—————————————————————-

Geboorteakte Sneek, 1838

Aangiftedatum 24 maart 1838, blad nr. 34

Himke Faber, geboren 23 maart 1838

Zoon van Cornelis Faber en Eelkje de Vries

—————————————————————–

met vriendelijk groet

Bert

• saskia de Kruijf-Meijer

In een woord geweldig! Ik zag mezelf al niet naar Friesland rijden (vanuit Amersfoort). Ik weet niet of ik van enige hulp kan zijn (i.v.m. tijd en omdat ik beginneling ben), maar als je iets uit Amersfoort o.d. nodig hebt, laat het weten, als dank!

Ik ga dit voegen bij mijn eerder gevonden gegevens uit het Archief in Amsterdam. Volgens mij zijn ze gescheiden of is zij overleden, want er is nog een tweede echtgenote in het spel…Maar dat ben ik in Aldfaer op een rijtje aan het zetten. Wie weet kom ik nog wel hierop terug.

Prettig weekend!

Saskia.

• Saskia de Kruijf-Meijer

Ik ben nu wakkerder dan gisteren, want ik zie nu dat de Yke Faber een man is?

Volgens de trouwakte die ik heb gevonden in het Amsterdams Archief, is op 29-07-1896 getrouwd

——————————————————————————————————————

Jacobus Johannes Meijer, loopknecht en wonende alhier, oud vijfentwintig jaren, meerderjarige zoon van Philippus Cornelis Meijer, diamantslijper en Hendrika Johanna Jochems, wonende alhier, en

Yke Faber, zonder beroep, geboren te Bolsward, wonende alhier, oud vierentwintig jaren, meerderjarige dochter van Hemke Faber, werkman en Geeske Sijtsma, wonende te Sneek

De beide afkondigingen tot dit huwelijk zijn onverhinderd geschied alhier, den 19 en 26 dezer (-> huwelijksaankondigingen, of zijn dit andere officiele gebeurtenissen?)

———————————————————————————————————————

• Femke

Yke is volgens mij zowel een mannen- als een vrouwennaam. De geboortedatum van Yke Faber in 1872 zou precies kloppen met de gegevens uit jouw huwelijksakte in Amsterdam.

Misschien is dit een foutje in Tresoar, dat komt immers voor, en is deze Yke wél een dochter. Ik zou de geboorteakte eens opvragen en inzien.

Femke

• dappere dodo

Dank je Femke voor je reaktie. Ik dacht al dat het een fout moest zijn, maar twijfelde omdat zij de gegevens overgenomen hebben. Ik ga het maar eens opvragen, dat kan bij Tresoar zelf? Anders lees ik hun website nog maar eens goed door.

Grappig is, dat ik mijn kinderen Femke en Jorrit heb genoemd, gewoon omdat ik het mooie namen vond, zonder erbij nagedacht te hebben dat ik dus ook een ver Fries familielid had…Mooie naam toch, Femke?

Groetjes,

Saskia.

• Maikel Galama

Hoi Saskia en anderen,

alles wijst inderdaad op een verschrijving in de index bij Tresoar. Je kunt dan een kopie van de geboorteakte opvragen, maar om kosten te besparen zijn er ook andere mogelijkheden:

1) Je kunt de bijlagen van het huwelijk in 1896 bekijken, daar zit ongetwijfeld een geboorte extract van Yke bij.

2) Je kunt ook een mailtje naar Tresoar sturen met de vermelding dat ZOON vermoedelijk DOCHTER moet zijn. Je krijgt dan meestal binnen één dag een berichtje terug of er sprake is van een fout. Dit betreft een geheel gratis service van Tresoar.

En om alvast een beetje aan de mooie friese taal te wennen:

Tresoar betekent schatkamer !

De groetnis en oant sjen,

Maikel

• Saskia de Kruijf-Meijer

bedankt voor de info! Ik had al via de website een kopie van de geboorteakte besteld, dan heb ik dat in iedergeval al. Wel leuk om de friese tak te vinden, mijn naam schijnt ook fries te zijn (?) en toevallig heb ik mijn kinderen friese namen gegeven (Femke en Jorrit)…. Het is weer wat anders dan al die engelse namen.

Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Saskia.

• Femke

Ja, mooie naamkeuze (Femke en Jorrit) hoor Saskia! Volgens mij is Saskia de officiele vorm van het Friese Saske, Satske, Sotske.

Het is een fantastische ontdekkingstocht waar je voorouders allemaal vandaan komen, veel plezier ermee.

Femke