"Verdwenen" Willem Buenen voor Anneke

• Johanna

Anneke,

Ik weet niet of je inmiddels gevorderd bent met je zoektocht naar Willem, maar vond op Genlias het huwelijk van zijn zoon Arnoldus in Den Dungen. Is deze je al bekend?

Details

zondag 6 augustus 1843 Den Dungen

Bron: RANB inventarisnummer: 2064 plaats: Den Dungen

Burgerlijke Stand: huwelijk , aktenummer: 8, datum: 6-8-1843

BRUIDEGOM: Arnoldus Buene

geboorteplaats bruidegom: 's-Hertogenbosch

BRUID: Cornelia Agnes van Lamoen

geboorteplaats bruid: 's-Hertogenbosch

Vader bruidegom: Wilhelmus Buene

Moeder bruidegom: Adriana van Bercom

Vader bruid: Franciscus Carolus van Lamoen

Moeder bruid: Dorothea Leermakers

BS-H Den Dungen 1811-1922

Archief:

BS-Huwelijken inventarisnummer diverse

Burgerlijke Stand

U kunt van deze akte een kopie bestellen (Euro 2.75).

Wie weet staan hier wel weer andere gegevens in. Toch de moeite waard denk ik om eens het archief in Den Bosch te bezoeken(als je dat kunt)

Groet,Johanna.

• Anneke

Johanna, bedankt voor je reactie, ook die van de vorige keer. Ik zit niet niet elke dag achter de computer, dus mijn late reactie (van 17-05) staat dan weer te ver weg.

Ik heb al een hele uitgebreide stamboom van de familie Buenen. Zoon Arnold staat er wel degelijk in, met alle gegevens.(Toch bedankt voor de moeite.) Ik heb inmiddels ook al heel wat heen en weer gependeld tussen het rijks- en stadsarchief van Den Bosch.

Toen ik wist dat echtgenote Adriana terug is gegaan naar haar geboortedorp Schijndel, heb ik daar haar overlijdensdatum opgezocht en ook gevonden (31 aug. 1847.) Ze is in ieder geval niet hertrouwd. Of er in die akte staat dat ze weduwe is, weet ik niet meer. Maar bij het huwelijk van haar dochter in 1831 staat al vermeld: “dochter van wijlen Willem Buenen.” Vanwege de opmerking in die huwelijksakte dat niemand weet “waar de vader van de bruid is overleden of het laatst gewoond heeft” ga ik ervan uit dat hij al vroeg en vrij plotseling verdwenen moet zijn.(1813. In 1814 was het gezin weg uit Den Bosch.)

Ik kon in het bevolkingsregister van Schijndel het verst teruggaan naar 1820. Dan woont Adriana van Bercom met haar jongste zoon (Arnold) op een bepaald adres in Schijndel en haar oudste zoon (Nicolaas, op dat moment 17 jaar) woont ernaast bij twee broers en twee zussen van Adriana, allen ongehuwd. Nicolaas is horlogemakersgesel in de zaak van zijn ooms (horlogemakers).

De verdwijning van Willem intrigreert mij en voordat ik er vanuit ga, dat hij zomaar weggelopen is, wil ik toch proberen meer over hem te achterhalen.Heeft iemand voor mij een tip hoe en waar ik verder kan zoeken naar Willem? Is hij in een andere provincie terecht gekomen? in het buitenland?

Of is hij ergens als soldaat gesneuveld, zijn daar archieven van?

Zijn er archieven van armenhuizen, of dat soort opvangadressen uit die tijd?

Of heeft iemand een heel ander idee?????

• Johanna

Anneke,

Zou dit jouw Willem kunnen zijn?? Even gegoogled op “Willem Buene” en ……….

dan zie je jouw vraag en dit antwoord onder elkaar staan.

Persoonsblad

Naam Johannes Jacobus Neurdenburg, 34

Geboren 8 oktober 1792, 's Hertogenbosch

Gedoopt 10 oktober 1792, 's Hertogenbosch

Belijdenis 17 oktober 1810, 's Hertogenbosch

Overleden 8 april 1855, Rotterdam

Beroep visiteur in-en uitgaande rechten der dir. belastingen

Godsdienst Nederduits Gereformeerd2

Vader Christoffel Neurdenburg, 36 (1756-1808)

Moeder Johanna Catharina Van De Waal, 37 (1757-1802)

Diversen

Hij was opgeroepen om de militaire dienstplicht te vervullen in 's-Hertogenbosch in 1812 en had een verzoek ingediend om een vervanger te laten dienstdoen. Dit verzoek werd op 8 april 1813 ingewilligd door de bevoegde instantie.

Zijn vervanger (zie acte de remplacement) heette

Willem Buene

uit Den Bosch. Hiervoor werd f.700.- als vergoeding betaald , waarvan f.350.- aan zijn weduwe Ariana van Berkum en f.326.- aan zijn zoon Theodorens. ( zie bijlagen )

Op 15 october 1821 werd Johannes vrijgesteld van zijn 7 jarige militie-dienst als Schutter bij de 3-100 compagnie van het 3e bataljon ( zie bijlage)

In 1845 woonde hij in Rotterdam aan de Delftschevaart G 278 .

Op 20-3-1819 werd zijn testament opgemaakt door notaris L.C.v.d Ven , te den Bosch (akte 3774 -F78) Hij reisde daarvoor van Rotterdam naar 's Hertogenbosch. (zie bijlage)

Zij woonden in de Groote Draaisteeg

Echtgenoten

1 Janna Dorothea Neunabel , 35

Geboren 5 juni 1791, Arnhem

Overleden 21 juni 1878, Rotterdam

Beroep particuliere

Godsdienst Ned. Hervormd

Vader Johannes Neunabel, 29 (1750-1827)

Moeder Janna Maria Catharina Printz (Binz)(Prins), 32 (1756-1819)

Huwelijk 5 oktober 1814, 's Hertogenbosch

Kinderen Johan Christiaan, 18 (1815-1895)

Christoffel, 98 (1817-1906)

Catharina Maria Dorothea, 64 (1821-1896)

Johannes Jacobus (Stierf als kind), 5 (1824-1832)

Pieter Casper, 94 (1826-1909)

Willem Karel Arnold, 213 (1828-1912)

Karel Julianus (Stierf als kleuter), 222 (1830-1833)

Marinus Gerardus, 26 (1832-1908)

Catherina Geertruida, 215 (1835-1855)

Laatst bijgewerkt 16 juli 2004 Gemaakt 6 april 2006

——————————————————————————–

Inhoud * Index * Familienamen * Neem contact op met * Internet gezinskaart

Copyright W.M. Neurdenburg 2006

Groet,Johanna.

• Anneke

Johanna, geweldig !

Dit is hem, “onze” Willem. Zeker omdat de naam van zijn vrouw wordt genoemd, weet ik dat het de juiste persoon is. En het jaar van de verdwijning klopt perfect. Hier was ik dus al maanden naar op zoek. Met aarzeling op het forum gezet en zo snel resultaat!

Nu proberen te achterhalen waar en wanneer Willem is gesneuveld. Ik zal verder gaan zoeken op die site.

Bedankt voor jouw speurwerk,

groetjes, Anneke

• Johanna

Anneke,

Rustig,Rustig.!!

Onderaan alle gegevens staat : Neem contact op met:

w.m.neurdenburgNIET@xs4all.nl Verwijder NIET als je een e-mail wilt sturen.

Misschien dat dit contact je meer kan vertellen.

Groet,Johanna.