bouwen meuldijk

• Marcel

Ik zoek al een aantal jaren naar de toedracht en preciese datum van overlijden van bovengenoemd persoon. Het is wel duidelijk dat Bouwen ergens tussen 1809 en 1813 op zee verongelukt is.

Er is zit een bijlage bij de huwelijksakte van zijn vrouw Maria Koster, die voor de tweede keer gaat trouwen en dus een overlijdensakte van haar eerste man moest overleggen. Die was er niet dus is er een stuk opgemaakt door de rechtbank waarin onder andere staat:

Dat zij Maria Koster (Dewelke eene dogter is van wijle Cornelis Koster Arijszn in leven visser, gewoond hebbende te Zwartewaal en van Annetje Roest, in den tijd echtelieden, zijnde deeze laatstgenoemde aldaar nog woonachtig) is weduwe van wijle Bouwen Meuldijk in leven visser in den jaar achtienhoderdtien met de visschuit genaamde de Jonge Maria, gevoerd geweest bij Johannes Kortenbout, op zee gebleven en verongelukt is.

Heeft iemand enig idee hoe nu verder? Ik heb in de notariele akten niets gevonden.

Bestaat er bijvoorbeeld ergens een lijst met schepen die verongelukt zijn of zijn er nog andere bronnen die ik kan raadplegen, ik wil zo graag weten hoe het nu precies zit….

• Koos

Ik ben ook zoiets tegengekomen.

Eén van mijn voorouders, Maarten Montenij, geb. 1820 te Zwartewaal en geh. 1845 te Zwartewaal, was visser en hun boot “Land- en zeevrucht” is in 1854 ter visvangst vertrokken en nooit meer teruggekeerd. Maarten had toen vier kinderen. Zijn vrouw kreeg later nog drie kinderen van haar zwager, die toen weduwnaar was. Maar het duurde tot 1871 eer zij wettelijk met haar zwager kon trouwen omdat toen pas de papieren in orde waren waarmee erkend werd dat haar eerste man Maarten is overleden. Omdat de vissersboot in 1854 vertrok wordt ervan uitgegaan dat Maarten in 1854 is overleden; een vissersboot is nooit jarenlang op zee om te vissen! De wettelijke papieren gaan uit van veronderstellingen, gebaseerd op getuigenverklaringen die de boot met Maarten en een aantal andere vissers hebben zien vertrekken. Schaarse aantekeningen hierover heb ik gevonden in het “Streekarchief Voorne-Putten-Rozenburg” te Brielle, (www.streekarchiefvpr.nl), o.a. op de handgeschreven fiches van de betreffende personen. Of er ook lijst van verongelukte schepen is weet ik niet.

Misschien dat je hier wat aan hebt!

Succes!

• Marcel

Bedankt voor je reaktie. Ik ga er inderdaad vanuit dat hij in 1810 overleden is, maar het is leuk als je er ook nog een beetje een verhaal omheen kan bouwen. Ik ken de site van het Streekarchief van Voorne Putten en Rozenburg. Die is echt fantastisch! Helaas vanuit Lelystad wat ver weg, maar ik zal er zeker eens heen gaan om te zien of ik nog iets meer kan vinden. Ik probeer een aantal keren per jaar een archief te bezoeken, maar met een jong gezin en weinig vrije dagen is dat altijd minder dan ik zou willen en mijn onderzoek is verspreid over 7 provincies, je moet soms keuzes maken.

.