militaire dienst 1892

• A.Wolters

Toen mijn grootouders trouwden in 1892 is als bijlage aan de huwelijksakte toegevoegd 'het bewijs dat de commanderende officier van het achtste regiment infanterie aan den bruidegom de toestemming tot het aangaan van een huwelijk verleent". Hij was dus blijkbaar in dienst. Soms kom ik bij stambomen op internet een beschrijving van de persoon tegen zoals die is opgeschreven bij de keuring.

''uitstaande oren, rond gezicht" en dergelijke. Wie weet waar deze gegevens terug te vinden zijn? En wat dat achtste regiment was?

Arjan Wolters

www.awolters.nl

• Hermann

Volgens mij zat het achtste regiment infanterie toen in Den Bosch

Probeer eens bij Defensie de staat van Dienst op te vragen, heb die van mijn grootvader en vader ook toegestuurt gekregen.

Het achtste regiment infanterie heeft veel mensen verloren later bij de slag om de Grebbenberg

• A.H.M. Thuijs

Persoonsbeschrijvingen komen voor in militair certificaat die vaak als huwelijksbijlage is opgenomen.

• F.J.J. de Gooijer

Zelf haal ik altijd de keuringsgegevens uit het lotingsregister. (in mijn geval uit Blaricum en Naarden) Naar ik meen staat het signalement vaak niet op het certificaat. Ik zou aanraden het lotingsregister in te zien van de gemeente waar de keuring heeft plaatsgevonden. De keuring vond plaats 18 tot 20 jaar na het geboortejaar. Omstreeks 1860 werden de lengtematen vaak opgegeven als el, palm, duim en streep. Dit betekende gewoon: meter, dm, cm en mm. —

In die periode namen rijke jongens een plaatsvervanger. Bij de plaatselijke notaris werd daar dan een akte van opgemaakt.

Groeten,

Frans

• Jan

Wanneer u weet in welk regiment uw grootvader heeft gezeten is het vrij gemakkelijk om in het nationaal archief in Den Haag de persoonlijke kenmerken en staat van dienst te achterhalen.

Groet,

Jan