Oude documenten

• Tim

Hoi

Ik ben onlangs heel wat oude documenten van familie gekregen, zoals hypotheek papieren en allerlei andere papieren van de notaris van wel meer dan 100 jaar oud.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik die het beste bewaren.

Heb ze nu voorzichtig in zulke doorzichtige plastic hoezen gedaan, maar vind dit niet erg veilig.

Wie kan me verder helpen

Groeten, Tim

• Dranoel

Hoi Tim,

hoe gaat het ermee inmiddels?

EERST die papieren UIT dat plastic doen en dan verder lezem; want het is mogelijk dat geschreven tekst blijft ‘kleven’ aan dat plastic materiaal

Uit DAT plastic gehaald?? Mooi!!

Als ik jou was zou ik eerst alle documenten inscannen en op een cd of dvd zetten en DAARMEE verder werken voor je hobyy.

Heel belangrijk is om de documenten direct daarna weg te doen en dat kan op diverse manieren. Maar alles UIT huis kost geld; ofschoon aanschaf van echt archiefdozen en papier ook centjes kosten.

Altijd DONKER leggen er zijn officiele archief dozen:

(http://www.home-archive.be/Nl/default.htm)

Je kunt ze in bewaring geven in een (streek)archief (contract schrijven)

Als je ze thuis wilt houden, dan moet je eens bij Google intikken:

archiveren oude documenten

bewaren oude documenten

Ongetwijfeld zitten daar hints tussen die je gebruiken moet / kunt

In ieder geval moet je ze in VETvrij papier bewaren; document voor document.

Vergeet ze niet te coderen met bronbenamingen.

• F.J.J. de Gooijer

Iets over kleven aan plastic mapjes. 20 jaar geleden stonden de kopieerapparaten nog in de kindereschoenen. De afdrukken uit die tijd kleefden toen inderdaad aan het plastic. Hoe het er nu voor staat weet ik niet.

Groeten,

Frans

• Dranoel

Hoi Frans,

ik zou het met die mooie oude documenten van TIM niet uitproberen…. ;o)

• Carla

Hoi Tim,

Ik denk dat dranoel gelijk heeft, ik heb zelf ook dokumenten (die overigens niet van belang waren) aan het mapje vast zaten en later niet meer leesbaar waren.

Dus wees voorzichtig met wat je hebt. Het is zo oud en van belang, wees daar zuinig op.

Zoals Dranoel zegt er zijn zoveel opberg/bewaar mogelijkheden dus wees wijs/verstandig en doe daar wat mee.

Groet Carla

• Martijn Pijnenburg

Wat ik zelf een mooie omschrijving vind voor het bewaren van archiefstukken is de volgende:

“Bewaaradvies Archiefstukken” op de website van Eddy Landzaat:

http://www.landzaat.info/pagina_bewaaradviesarchiefstukken.htm

Met vriendelijke groeten,

Martijn Pijnenburg, Harderwijk

• Ann Klerks

Heb ik ook nog een vraagje mijn grootouders van vaders zijde zijn in 1899 gehuwd hun trouwboekje heb ik in mijn bezit straks mag mijn zusje het hebben.

Het trouwboekje valt van ellende uit elkaar de bladzijden liggen bijna door midden het lijkt wel of het langzaam aan het vergaan is dit boekje vonden wij tussen de papieren van mijn moeder na haar overlijden het is nu bijna 3 jaar in mijn bezit is het nog op teknappen dit boekje zoja is dat erg duur en waar moeten we dan zijn.

Tweede vraag is mijn oma trouwde voor de tweede keer maar ze had al een kind van deze man dit kind heeft uit het trouwboekje van haar ouders gewoon een stuk weg geknipt zodat niet te zien was dat zij een onecht kind was later welliswaar geecht maar de schande kon ze niet aan uitknippen dus is deze schade nog te herstellen wie weet het antwoord.

Ann

• anja R

Ik zou een kopie van het boekje maken nu alles nog te lezen valt.

En van het voor kind ,zou ik de geboorte akte en haar ouders trouwakte plus huwlijks bijlage gaan opzoeken. In het archief en dat alles netjes bij het trouw boekje doen in goed bewaren groetjes. Anja

• Hefra

Hallo Tim,

Als je oude documenten wil opbergen altijd zuur vrij papier of karton gebruiken,

en droog opbergen,

en het heel voorzichtig behandelen.

groet Hefra

• Ann Klerks

Ik wil eigenlijk weten of het boekje van mijn grootouders nog te restaureren is en zo ja waar.

Ann