familie nam graste

• adrie van gastel

In duitsland bestaat een dorpje Graste genaamd.

ik ben daar geweest maar er zijn geen sporen te vinden van

een familie Graste.

Toch had een Graste genaamd Henricus Graste, geschreven

als Grassen een bijnaam, namelijk den Poep, komt van Poepenland( Westfalen) .De familie Graste(Grassen) heeft toch waarschijnlijk een duitse achtergrond.

Wie kan mij op weg helpen.

Groetjes adrie van gastel

• liesbeth

Hallo, even over die bijnaam: Heb het volgende eens gelezen: marskramers kwamen in de 19e eeuw veelvuldig vanuit Westfalen naar nederland, ook seizoensarbeiders kwamen uit Duitsland hierheen. Die duitsers noemden elkaar onderling van Bube ( jongen, maat) door de nederlanders vertaald als Poepen.

Vandaar de bijnaam. ( ik zal nog even zoeken naar de bron van het verhaal) groeten Liesbeth

• Carla

Hallo Adrie

Ik heb een voorouder die uit Poepland bij Laren kwam, misschien een aansluiting?

Allereerst moest ik lachen om de naam maar het bestaat echt. Het staat echt in de akte.

Ik ben nog aan het uitvissen wat die naam kan inhouden. Kan het zijn dat het met bemesten heeft te maken?? Ik be nog aan het uitzoeken, je weet maar nooit wat het opleverd.

Groet Carla

• adrie van gastel

Hallo Carla,

Bedankt voor je snelle mail,

Een zekere Henricus Grasten(Grassen) geb 21-11-1750 in Stramproy Limburg had een bijnaam “den poep ”Deze bijnaam werd gewoonlijk gegeven aan mensen van een onbeschaafd karakter.Poepenland is nu nog een schimpnaam voor Westfalen Duitsland.Zo werden straatmuzikanten uit Westfalen en omgeving die vroeger naar de nederlanden kwamen afzakken vaak betiteld als“Blaaspoepers ” Het is echter zo dat de meeste limburgse dialecten "duits 'genoeg klinken om iemand voor duitser te slijten.De huidige naam Graste ( zie dorpje Graste in Duitsland) is afgeleid van Grashiti= grasvlakte.het familie onderzoek naar Graste zit op dit moment na 20 jaar onderzoek vast.

Wie kan mij helpen om het spoor in duitsland weer te kunnen oppakken.Onze oudste gegevens zijn henricus grassen gestorven in kerkrade in 1570

Groetjes adrie van gastel