Spaanse griep

• Ann Klerks

Bij het opsporen van nog levende famillie had ik gister een telefoon gesprek die vroeg aan mij wanneer zijn grootouders dan zijn overleden.

Zijn grootmoeder was in 1920 overleden 36 jaar oud zijn grootvader in 1922 38 jaar oud de kinderen zijn toen allen in het Burgerweeshuis in Amsterdam geplaatst.

Nu had zijn vader hier over verteld dat zijn ouders door de spaanse griep zijn overleden wie weet van wanneer tot wanneer de spaanse griep heerste het lijkt me sterk dat deze griep periode 2 jaar duurde.

Ann

• Dranoel

De ‘echte’ Spaanse griep begon in mei-juni 1918 en duurde inderdaad 2 jaar. Het heeft meer slachtoffers geeist dan de Eerste Wereldoorlog.

Heb je geen ‘doktersverklaringen’ kunnnen vinden in het relevante gemeentelijke archief?

• andre

ik heb een oom die is in 1938 overleden .

volgens die arts toen is hij aan de spaansegriep overleden dat staat ook in zijn overlijdensakte .

ik heb het over groningen .

als het goed is moet u in het archief naar de overlijdens akte kijken wat daarop staat vermeld .

• Rob

Ann,

Hier wat links ter informatie:

http://www.w8.nl/spgriep.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/3354286/

(met video)

• Ann Klerks

Dranoel,Andre en Rob

Bedankt voor de informatie het ziet er dus naar uit dat toen de moeder en haar dochter 8 maanden na elkaar overlijden in 1920 dit mogelijk door de spaanse griep kan komen.

Maar als de vader in 1922 komt te overlijden dit waarschijnlijk niet door de spaanse griep kwam.

En nee Dranoel ik heb verder niets onderzocht van deze famillie probeer eigenlijk alleen maar oude foto's te achter halen.

Maar geloof me of ik nu wel wil of niet zal het toch moeten onderzoeken.

Ann

• Dranoel

Ann,

eigenlijk wil ik hiermee zewggen dat als er een epidemie is, dat niet iedereen daaraan overleed.

Mijn voorouders wonen voornamelijk in het Groene Hart en er verdronken heel veel familieleden.

• F.J.J. de Gooijer

Beste Dranoel,

Hoewel sommige ‘deskundigen’ het bestrijden, is de Spaanse Griep een rechtstreeks gevolg van de Eerste Wereldoorlog. Er zijn documentaires geweest op de TV, waarin het directe verband werd gelegd. In de enorme uitgestrekte hospitalen, waar duizenden gewonde militairen lagen, zou de bron van de Spaanse Griep zijn ontstaan.

De slachtoffers behoren dus geteld te worden bij de gevolgen van die smerige (en niet noodzakelijke) Eerste Wereldoorlog. ( dit onderwerp past waarschijnlijk niet op een prikbord over genealogie)

Met vriendelijke groeten,

Frans

• Ann Klerks

Dank allemaal voor de antwoorden zelf dacht ik dat in de jaren 50 ook een uitbarsting van de spaanse griep is geweest ook toen verloren heel veel mensen het leven maar wat het precies inhield dat wist ik niet mede dankzij Rob zijn linken weet ik dat. bedankt.

Ann

• Martijn Pijnenburg

Dranoel,

Wat bedoel je in deze met ‘doktersverklaringen’ in een Gemeentearchief; werden er bij epidemiën lijsten met slachtoffers uitgevaardigd? Het boeit mij; mijn overgrootvader overleed in 1918 in Winschoten aan de Spaanse Griep, maar in de familie is er maar weinig over bekend.

Groeten,

Martijn Pijnenburg, Harderwijk