Legmeer

• Sandra

Een van mijn overgrootouders is ca. 1722 geboren in Legmeer en vandaar uit verhuist naar Amsterdam. Nu is mijn vraag weet iemand misschien waar de archieven van Legmeer te vinden zijn? Ik heb begrepen dat Legmeer onder Uithoorn valt maar nu vraag ik me af of deze gegevens allemaal naar Haarlem gegaan zijn.

Van het archief in Haarlem krijg ik helaas geen antwoord dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

m.vr.gr.

Sandra

• Dranoel

Hallo Sandra,

De Legmeer behoort als ‘polder’ (inmiddels helemaal vol gebouwd uiteraard….) bij inderdaad wat ij noemt Uithoor, maar ook een stuk Bovenkerk/Amstelveen, maar bovendien Aalsmeer. En inderdaad dan ‘behoor’ je naar Haarlem te gaan.

Nu is het wel de vraag ‘uit welke bron heb jij dat die mensen uit de Legmeer komen, want in die tijd bestond er wellicht een ’wijknaam' als Legmeer, maar dat zal toch wel in een van de drie 3 DTB's gestaan moeten hebben van voorn oemde gemeenten/plaatsen. Ik bedoel hiermee te zeggen, voordat je ALLE DTB's gaat doorlezen, is het wel handig te weten WELK deel van de Legmeer?

Succes met je zoektocht.

• Sandra

Hallo Dranoel,

Dank je wel voor je reactie.

In de ondertrouw akte (Amsterdam) van deze voorvader staat vermeld dat hij “van Legmeer buiten de Weesper poort” komt. Omdat ik niet weet waar deze voorvader geboren is leek mij Legmeer het meest logische aanknopingspunt. Verder heb ik in Amsterdam namelijk niets gevonden m.b.t. zijn geb. plaats.

Ik denk dat ik toch maar eens de gok waag door naar Haarlem te gaan en wie weet kom ik daar wat verder.

Gr.

Sandra

• Han Lijster

Sandra,

Haarlem is denk ik de aangewezen plaats maar waarschijnlijk niet het Rijksarchieh maar het archief Kennemerland.

Daar zijn in ieder geval bevolkingsregisters van Aalsmeer en ook van diverse omliggende plaatsen.

Misschien daar een een e-mail naar toe sturen met je probleem.

Adres: http://www.haarlem.digitalestamboom.nl/

Succes,

Han Lijster

• Sandra

Hallo Han,

Vriendelijk bedankt voor je tip. Ik heb het genoemde archief een e-mail gestuurd en mijn vraag voorgelegd.

M.vr.gr.

Sandra

• Bianca

Beste Sandra,

De bevolkingsregisters beginnen pas in 1850. Voor jou onderzoek dus veel te laat.

Je bent aangewezen op DTB registers. Legmeer valt in die tijd onder Amstelveen en Nieuwer-Amstel. Deze registers vind je bij het rijksarchief Noord-Holland. Dit heet nu “Noord Hollandsarchief”, Kleine Houtweg 18 in Haarlem.

Voor informatie kun je bellen 023-5271700 of mailen naar, info@noordhollandsarchief.org

Succes Bianca

• Sandra

Hoi Bianca,

Dank je wel voor je info.

Ben ik toch weer een stukje wijzer geworden. Ik ga contact opnemen met genoemd archief en hopelijk kunnen zij mij verder helpen.

Gr.

Sandra

• Ann Klerks

Ik kom zelf regelmatig in het rijksarchief van Haarlem en daar vind je van heel Noord-Holland ,Westfriesland Amsterdam enz. alleen b.v.b van Diemen heb je al een 20 boeken als het niet meer is.

Van Abbekerk tot Limmen tot Kwadijk Ouderamstel enz. het is echt de moeite waard.

Ann