Kan de voornaam Gelder de roepnaam zijn van iemand die in zijn geboorte-akte geregistreerd staat als Gilbertus? Is het voor de handliggend dat Gilbertus de rest van zijn leven Gelder wordt genoemd?
Alvast bedankt voor de reacties!
Even wat meer uitleg over mijn vermoeden:
Er waren eens een aantal broers en zussen en dit verhaal spelen Adrianus, Joanna en Gilbertus daar een rol in.
Adrianus was getrouwd met Cornelia de Leuw. Joanna ging ook trouwen, kreeg kinderen en bij de doop van één van haar kinderen waren haar broer Gilbertus en Cornelia v. Merkblaas daar doopgetuigen.
Een paar jaar later wordt in een trouwakte Gelder van Leest genoemd als weduwnaar van Cornelia v. Merkblaas. Hij trouwt dan met Cornelia de Leuw. Ik weet niet of deze Cornelia de Leuw de vrouw van zijn broer Adrianus is. Adrianus is dan inderdaad al dood, maar van Cornelia de Leuw wordt niet vermeld dat zij ook weduwe is.
Het lijkt mij dus aannemelijk dat Gelder dezelfde is als Gilbertus. Nu vraag ik me ook nog af of zijn tweede vrouw Cornelia de Leuw de weduwe van zijn broer is.
Hallo,
je schrijft niet over de tijdsperiode, en de regio waar zich het een en ander zich afspeelt. Is niet perse noodzakelijk voor mijn volgende stelling, maar toch is het handig mijnheer van Leest een volgende die periode(n) en regio/woonplaatsen daarbij te vertellen.
1.
Het is natuurlijk mogelijk dat de naam Gelder als voornaam wellicht een typische regionaal gebonden bijnaam kan zijn, die zo ingeburgerd is dat de relevante schrijver van die stukken dat heeft overgenomen?
2.
Een ander gedachte is dat het een typisch regio-gebonden voornaam is dat wellicht heel weinig voorkomt. Staat de naam NIET bij ZIJN geboorte/doop? Dan is de voornaam door de familie zo ‘aangenomen’ ; en dat moet je dan maar zo nemen, zoals het is. Maar volgens mij heb je de genealogie nog niet geheel uitgewerkt van dat fragment, want je zit nog met andere vragen, bemerk ik en die behoor je dan als eerste op te lossen.
3.
Op welke voornaam wordt de man in kwestie ingeschreven in de overlijdensacte? in de begraafboeken (van bijv. voor 1811, je noemt zoals ik al vraag geen periode) ?
Die inschrijving is dan belangrijk om te constateren dat de persoon in kwesie DEZELFDE ouders wordt aangeschreven.
Met andere woorden; nog even doorspeuren en zoeken naar de andere feitelijke antwoorden van ‘Gelder’, alias Gilbertus; of zal het andersom zijn? ;o)
Succes!
Aktetype begraaf
Plaats Fijnaart en Heijningen
Overlijdensdatum -
Begraafdatum 09-02-1774
Bron NH Begraven 1770-1802 (deel 8)
Aktenummer -
Overledene Cornelia van Merkblaas
Type relatie vrouw
Relatie overledene Gelder van Leest
Vader overledene -
Moeder overledene -
Bijzonderheden -
Aktetype begraaf
Overlijdensdatum -
Begraafdatum 09-03-1784
Bron NH Begraven 1770-1802 (deel 8)
Aktenummer -
Overledene Gelder van Leest
Type relatie -
Relatie overledene -
Vader overledene -
Moeder overledene -
Bijzonderheden -
Aktetype trouw
Trouwdatum 09-10-1774
Ondertrouwdatum 24-09-1774
Bron Schepenbank Trouwen 1690-1796 (deel 12)
Bruidegom Gelder van Leest
Eerdere vrouw -
Bruid Catharina de Leeuw
Eerdere man -
Bijzonderheden -
Aktetype begraaf
Overlijdensdatum -
Begraafdatum 19-03-1768
Bron NH Begraven 1740-1770 (deel 7)
Aktenummer -
Overledene van Leest
Type relatie kind
Relatie overledene Gelder van Leest
Vader overledene -
Moeder overledene -
Bijzonderheden -
werd ook genoemd guilbertus/gebricus/
catharina de leuw/leeuw trouwde verschillende keren
in 7-4-1752 klundert met adriaan van leest
in23-1-1767 klundert met cornelis sloops
in9-10-1774 fijnaart e heijningen gelder van leest verschillende kinderen geboren soms met gelder en gebricus etc
in 27-11-1785 fijnaart heijningen anthony stoop
alles gevonden in brabant
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?