Passagierslijsten emigrantenschepen Amerika

• Marian

Wie weet waar ik de passagierslijsten kan vinden van emigrantenschepen naar Amerika? Ik zoek met name die van het jaar 1851en 1868.

Voor alle duidelijkheid: alle lijsten op het internet heb ik al afgezocht en de juiste zit er niet bij.

Vr. gr. Marian

• Tineke

Heb je al gekeken op Ellis Island?

• Richard Hubert

Hoi Marian

Ik ben in het bezit van 2 CD's met de hollandse emigranten naar de VS en met wat passagierslijsten : dus wie en wat zoek je ? dan zal ik kijken of ik wat kan vinden

Groeten

Richard

• Marian

Beste Tineke,

Ik heb alles al bekeken wat betreft internet. Van Ellis Island zijn volgens mij ook pas gegevens na de gezochte jaartallen beschikbaar. In elk geval bedankt voor je meedenken!

Vr. gr. Marian

• Marian

Beste Richard,

De volgende echtparen zijn in 1851 geemigreerd naar Michigan:

Hendrik Seinen/Geertjen van der Kolk met zoontje Arend

Aaltje Seinen/Jan Willem Nijkamp

Hendrikje Seinen/Hendrik van der Kolk

Jan van der Kolk/Janna Garrietzen

Waarschijnlijk zijn ze na 07/06/1851 vertrokken, want 2 echtparen zijn toen nog in Nieuwleusen getrouwd. Vermoedelijk zijn ze samen vertrokken, want ze zijn na de emigratie ook vlak bij elkaar gaan wonen.

In 1868 is Zwane Klompmaker getrouwd met Derk Jan Hamberg geemigreerd, vermoedelijk ook naar Michigan. Ze hadden 2 kinderen: Frederika en Gerrit en kwamen uit Schoonebeek (Dalen). Ze zijn na 05/08/1868 vertrokken.

Het zou fijn zijn als je wat meer zou weten.

Vr.gr. Marian

• margreet

Nog niet alle lijsten staan op internet, dus sommige jaren ontbreken gewoon nog. Regelmatig de sites nakijken op updates is dan het weinige wat je kan doen, naast de koopcd's misschien, of iemand met .. - ik heb echter geen idee hoe compleet die zijn.

Of een opzoekvraag op een amerikaans forum.

Nederlandse mensen vertrokken ook wel vanuit Hamburg en Antwerpen of via Engeland, het is me niet recht duidelijk wanneer je bij binnengekomen schepen en wanneer bij vertrokken schepen moet zoeken, en in welk land of hoe dubbel dat dan bewaard wordt. En of je die vertrokken nu ook gehad hebt.

Het is een warboel met wie wat ergens neerzet, soms slingeren er ineens 3 transcriptietjes onder vreemde namen bij een particulier, en zelfs voor de verzamelsites is het moeilijk overzicht te krijgen.

Dus ‘ik ben het internet al langsgeweest’ maakt hier helaas niet meteen duidelijk wat wel en wat niet en of je dan ook echt alles gezien hebt. Maar ja, tig urls vergelijken is ook altijd zo lastig.

margreet

• Marian

Beste Margreet,

Inderdaad is het blijven zoeken naar dit soort gegevens de moeite waard. Zo heb ik al regelmatig aanvullende informatie gevonden. De aanhouder zal in dit geval ook wel winnen, daar ben ik van overtuigd. Een mogelijkheid is nog om een (tijdelijk) abonnement te nemen op ancestry.com (en daar moet ik even de tijd voor nemen), omdat daar ook passagierslijsten op voorkomen. Een van de door mij gezochte namen komt op een passagierslijst voor, zag ik pas.

Mijn opmerking over het internet was eigenlijk bedoeld voor de mensen die naarstig op zoek gaan naar allerlei passagierslijsten op het internet die me al bekend zijn. Het gebeurt hier op het forum vaak, dat er mensen een hele algemene vraag stellen, terwijl ze al heel ver gevorderd zijn met hun onderzoek. Als je dan info aandraagt, blijkt het al lang bekend te zijn. Ik wil de zoekers liever niet onnodig bezig houden.

Zelf hoopte ik dat er ergens een archief zou zijn waar de gegevens van emigranten wordt bijgehouden. Misschien dat iemand dat wel weet. Ik ben zelf ook emigrant, ik durf te wedden dat mijn gegevens ergens in een archief liggen opgeslagen …

Vr. gr. Marian

• Marian

Ik zie overigens net dat het bij het CBG in te zien is: http://www.nationaalarchief.nl/images/3_2009.pdf. Wellicht is het ook in te zien bij het HCO in Zwolle. Daar ga ik over een paar weken toch naar toe, dan vraag ik het wel even.

Vr.gr. Marian

• margreet

In Friesland hebben we ‘landverhuizers’ bij Tresoar, met in elk geval van een aantal gemeenten de gegevens ingevoerd en online in te zien. Misschien heten ze bij andere archieven ook zo, ipv emigranten.

margreet

• Marian

Degenen die ik zoek, staan ook in een database (van Arend Everts: http://www.drenlias.nl/emigranten/index.php?option=home). Ik wil graag weten met welk schip ze hebben gereisd en wanneer. Hun namen zijn terug te vinden in een verzameling emigrantenbrieven en op het internet, dus hun gangen in Amerika heb ik na kunnen speuren.

Bedankt voor alle tips en het meedenken! Vr. gr. Marian