Hallo Nico,
Als eerste bedankt voor je mailtje.:-)
Laat ik voorop beginnen met het feit dat het zeer moeilijk / niet gemakkelijke is om zomaar een (onbekend) wapen effen te kunnen plaatsen. Dit om diverse redenen.
Zelf probeer ik dit wapen voor je te analyseren danwel een vergelijkbaar wapen te traceren. En dan wellicht bij een of meerdere familienamen te kunnen plaatsen.
In eerste instantie zou je kunnen denken, na de opmerking van A.H.M. Thuijs aan een militair zijnde een aalmoezenier, aangezien ovale wapens ook door geestelijke gevoerd worden maar het merendeel werd c.q. wordt een ovaalwapen gevoerd door (on)gehuwde vrouwen. Dus een militairwapen sluit ik zelf uit.
Dit laatste wordt mijn inziens versterkt door het feit dat er boven het wapen een kroon geplaatst is. Geestelijke voeren geen kroon maar een ander hoofddeksel zijnde een hoed ( pontificale-hoed / kanunnikhoed / kardinaalshoed .. ) met een koord aan elke zijde met afhangende kwasten.
Daarnaast is de schildverdeling gevierendeeld zoals dat in het heraldische jargon heet. Ook wel in 4 kwartieren gedeeld. Kwartieren zijn dus vlakken die ontstaan door het schild te vierendelen. ( Wapens van voorouders) Hier dus grootouders, 4 kwartieren!.
In het middelpunt (hart) van het gevierendeeld schild is een zogenaamd hartschild geplaatst. Dit hart schild kan ik helaas niet goed zien.
Is dit hartschild volgens jouw getand / getand doorsneden (net zoals een zaagblad) of is dit hartschild echt golvend / golvend doorsneden?.
Ik kan ook geen goede details van het voetstuk, leeuwen danwel kroon onderscheiden. Wellicht kan je een nieuwe duidelijkere foto maken en mailen.
;-)
De golvende verticale “streepjes” zijn mijn inziens 3 verticale kronkelende paling, in andere regio's een aal genaamd. Het zou ook nog een pijlstaartslang kunnen zijn maar die sluit ik zoals ik het nu kan zien uit.
Ik blijf dus nog wel effen bezig.
Ik zal ook een verzoekje neerleggen bij de afd. Heraldiek van de NGV.
Wellicht kan er via iemand van hun kant of via hun magazine eens na het wapen gekeken worden.
Mvgr.,
Stefan
Webmaster (beginnend heraldicus :-) )
p.s.: hij/zij die kunnen helpen bij deze zoektocht zijn uiteraard welkom!.