Hoe verder indien er geen PK aanwezig is bij het CBG

• Marina

Hallo,

Wie weet een tip hoe ik verder moet zoeken.

Ik heb van een familielid een PK opgevraagd bij het CBG maar deze was niet voorhanden, de reden hiervan werd niet opgegeven.

Op de PK van zijn vrouw stond vermeld dat hij was overleden in 1978 te Utrecht.

Kinderen werden niet vermeld op haar kaart.

Hoe kan ik er nu achter komen of er wel of geen kinderen uit dit huwelijk zijn geweest?

Worden deze gegevens misschien al verstrekt door een gemeente als de persoon pas 28 jaar geleden overleden is?

Ik hoor graag van een ieder die me verder kan helpen.

groetjes

marina

• Martijn Pijnenburg

Marina,

Ik heb dit ook al wel eens gehad, maar na een telefoontje richting het CBG (het ging om mijn eigen vader, dus de gegevens klopten!) heb ik alsnog de kaart gekregen. Misschien kun je het anders schriftelijk proberen, maar hij moet er volgens mij gewoon zijn.

Groeten,

Martijn Pijnenburg

• Marina

Hallo Martijn

ik ga het ook eens telefonisch proberen.

bedankt.

groetjes

marina

• Marina

Hallo Martijn,

Bedankt voor de tip.

Ik heb gebeld naar het C.B.G.en de kaart wordt inderdaad alsnog opgestuurd.

groetjes

Marina

• Martijn Pijnenburg

Prima! Hier geldt dus ook: “de aanhouder wint”

• Bluessister

Hallo Marina en Martijn en alle genealogen

Ik snap jullie probleem niet zo goed. Genealogie is volgens mij terug zoeken in je geschiedenis. Als je het hebt over persoonskaarten van mensen die in 1978 overleden zijn, wil je volgens mij vooruit zoeken (of je eventuele half broers en/of zussen) zoeken. Is volgens mij geen genealogie (zoekt achteruit in de tijd)

Is het werkelijk zo simpel om een persoonskaart van een onbekend iemand waar je toevallig enkele gegevens van hebt, te krijgen bij het CBG? Dat vind ik toch heel erg, waar blijft de privacy?? Ik snap nu eigenlijk wel waarom mijn kinderen op bepaalde sites volstrekt verbasterde namen hebben (mijn dan wel m'n mans pk opgevraagd en tikfouten)

Gaat het CBG zo slecht om met de gegevens die ze hebben, geven ze die gegevens werkelijk aan Jan en Alleman? Dat zou ik heel erg vinden.

Overigens lijkt het me erg leuk om genealogie vooruit te bedrijven, zoeken naar mijn achter-achterkleinkinderen en zien wat zij in hun testament nalaten ….

Groeten

Bluessister

• Syl de Olde

Bluessister,

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die bijv. een pk uit 1978 opvragen. Sommige families zijn nou eenmaal niet close met elkaar of er wordt niet gesproken over het verleden. (opa's, oma's, tante's)

En dan kan ik het me wel voorstellen dat een genealoog die juist met die tak bezig is,

dat die dan de gegevens wil hebben. Anders kun je toch niet terugzoeken in de tijd ??

Ben jij dan niet nieuwsgierig wat je oooooo grootouders hebben gedaan voor beroep, waar ze hebben geleefd etc ?

Bij het CBG kun je alleen persoonskaarten opvragen mits je ervoor betaald. De PK kaarten worden gerust niet weggegeven….

• sf

bluessister,

Bij het CBG krijg je niet echte kaart te zien, maar betaal je voor een copie van de kaart waarop dan de privé gevoelige gegevens zijn afgedekt, b.v. het geloof en de adressen en de door de diverse gemeenten gemaakte aantekeningen. De enige gegevens die je krijgt te zien zijn namen en data.

• Johanna

Je kunt zelfs een abonnement nemen op een familienaam.

Ieder jaar ontvang je dan de PL's van alle naamdragers die overleden zijn voor 2 jaar terug.Dus dit jaar ontvangen van overledenen van 2004.

Ook dit hoort tot familieonderzoek. Ben zelf tot 1475 terug maar ook deze personen zijn belangrijk en horen tot de familie. Als je het ZELF graag wilt.

Publiceren is een andere zaak.

1978 is al vroeger.!!

Maar laten we lekker hobby-en genieten van deze geweldige hobby en elkaar AUB niet vangen op uitleg van een WOORD.

Vriendelijke groet en een heerlijk zonnig weekend gewenst ,

Johanna.

• Dranoel

Bluessister,

Blijkbaar weet jij niet wat genealogie-beoefening is.

Heb je je geabonneerd op het blad van het CBG; dan moet je die van DEZE maand eens lezen; daar staat de hele verantwoording over het wel een wee van PK's!

Tevens heeft genealogie 2 (!) betekenissen: de hobby als zodanig en de ‘neerwaartse’ mannelijke afstammelingen van een bepaald persoon; en dat kan best al 1978 zijn. Waar jij het over hebt is publiceren, en dat komt als LAATSTE in het proces voor.