familie righart

  • patricia righart

    Hallo ik ben dus op zoek naar iedereen die righart heet en wel overal ter wereld

    zouden deze contact met mij kunnen opnemen. verder ben ik al een heel eind (via genlias en andere bronnen) Maar mijn zoektocht inhet verleden loopt vast bij Jan Righart (geen enkele datums erbij ) Hij was getrouwd met Johanna Maria Jansen. Maar heb dus nog een Jan righart ook zonder datums die getrouwd was met Elisabeth Schinkeboom. Kan dus vanf hier niet verder Hij moet geboren zijn in 1700 en misschien is het wel dezelfde persoon maar twee keer getrouwd. heb de nazaten al aardig op een rijtje maar nu dus de rest.

    Heet u Righart en kan u mij iets vertellen over uw ouders en nakomelingen mail mij dan even. Of andere info over de familie Righart (bv waar de naam vandaan komt). En als iemand mij meer kan vertellen over Jan Righart ben ik u ook zeer dankbaar.

    verder is er natuurlijk als de stamboom af is deze online in te zien en voor elke Righart in Nederland (zijn er niet zoveel meer) een copy van het visuele exemplaar.

    Bij voorbaat dank.

  • patricia righart

    is er dan echt niemad die iets meer weet en mij een beetje helpen kan?

  • liesbeth

    kijk dit eens, dit is dezelfde jan (Joannes doopnaam) hij trouwde eerst met Johanna maria jansen en daarna met Elizabeth Schinkeboom, hij is geboren in Arnhem in 1789 ( leeftijd bij huwelijk in 1824 was 35) De namen van de ouders staan erbij, dus hier moet je verder mee kunnen komen in de DTB boeken in Arnhem, veel succes.

    groeten Liesbeth

    Burgerlijke stand - Huwelijk

    Archieflocatie Gelders Archief

    Algemeen Toegangnr: 0207

    Inventarisnr: 144

    Gemeente: Arnhem

    Soort akte: Huwelijksakte

    Aktenummer: 47

    Datum: 10-06-1824

    Bruidegom Joannes Righart

    Leeftijd: 35

    Geboorteplaats: (Arnhem)

    Bruid Elizabeth Schinkenboom

    Leeftijd: 33

    Geboorteplaats: (Zevenaar)

    Vader bruidegom Ludovicus Righart

    Moeder bruidegom Judith Meulder

    Vader bruid Josephus Schinkenboom

    Moeder bruid Margaretha Boerboom

    Nadere informatie beroep bg.: schoenmaker; beroep bruid: dienstmeid; beroep vader bg.: zonder beroep; beroep moeder bg.: geen beroep vermeld; beroep vader bd.: dagloner; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld; weduwnaar van Johanna Maria Jansen

  • liesbeth

    nog iets Patricia. dit is dus de vader van Jan Ludovicus ( katholieke doopnaam , in het dagelijks leven Lodewijk, de naam van zijn vrouw is hier Judith Mulder, maar het gaat zeker om hetzelfde stel.

    Lodewijk is volgens de akte 74 jaar geworden, dus hij werd geboren in 1750 in maastricht, jammer genoeg staan zijn ouders niet vermeld. je kunt de kinderen ( broers en zussen van Jan ook vinden via Genlias, daarmee kun je kijken hoe er vernoemd is en op die manier proberen uit te vinden hoe de ouders mogelijk heetten. groeten Liesbeth

    Burgerlijke stand - Overlijden

    Archieflocatie Gelders Archief

    Algemeen Toegangnr: 0207

    Inventarisnr: 380

    Gemeente: Arnhem

    Soort akte: overlijden

    Aktenummer: 219

    Aangiftedatum: 28-09-1824

    Overledene Lodewijk Righart

    Geslacht: M

    Overlijdensdatum: 27-09-1824

    Overlijdensplaats: Arnhem

    Vader NN NN

    Moeder NN NN

    Partner Judith Mulder

    Relatie: weduwnaar

    Nadere informatie dooppl: Maastricht; oud 74 jaar; beroep overl.: zonder beroep

  • liesbeth

    Hoi patricia, ik ben nog even aan het doorzoeken, de naam komt ook met een andere schrijfwijze voor, zie hieronder: Deze dochter van Kudovicus alias Lodewijk is in Amsterdam geboren, de familie reisde dus nogal rond. groeten Liesbeth

    Burgerlijke stand - Huwelijk

    Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel

    Algemeen Toegangnr: 123

    Inventarisnr: 123.02694

    Gemeente: Deventer

    Soort akte: Huwelijksakte

    Aktenummer: 36

    Datum: 02-05-1822

    Bruidegom Egbertus Mentink

    Geboortedatum: 03-10-1768

    Geboorteplaats: (Vaasen (Epe))

    Bruid Elisabeth Richart

    Geboortedatum: 06-10-1792

    Geboorteplaats: (Amsterdam)

    Vader bruidegom Michaiel Mentink

    Moeder bruidegom Jenneken Morshuis

    Vader bruid Lodewijk Richart

    Moeder bruid Judith Mulder

    Nadere informatie weduwnaar van Johanna Rekers; moeder van de bruidegom ook Johanna Mashuis

  • liesbeth

    weer een andere schrijfwijze, maar wel dezelfde familie

    Burgerlijke stand - Huwelijk

    Archieflocatie Gelders Archief

    Algemeen Toegangnr: 0207

    Inventarisnr: 142

    Gemeente: Arnhem

    Soort akte: Huwelijksakte

    Aktenummer: 32

    Datum: 27-04-1815

    Bruidegom Gerardus Joannes Vreijdag

    Leeftijd: 30

    Geboorteplaats: (Arnhem)

    Bruid Bernardina Richard

    Leeftijd: 28

    Geboorteplaats: (Arnhem)

    Vader bruidegom Theodorus Vreijdag

    Moeder bruidegom Elisabeth Sleman

    Vader bruid Lodewijk Richard

    Moeder bruid Judith Mulder

    Nadere informatie beroep bg.: wever; beroep bruid: -; beroep vader bg.: geen beroep vermeld; beroep moeder bg.: geen beroep vermeld; beroep vader bd.: -; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

  • liesbeth

    hoi patricia, ik had even op je site gekeken, had je dit huwelijk al?

    Burgerlijke stand - Huwelijk

    Archieflocatie Gelders Archief

    Algemeen Toegangnr: 0207

    Inventarisnr: 1094

    Gemeente: Nijmegen

    Soort akte: Huwelijksakte

    Aktenummer: 3

    Datum: 20-01-1842

    Bruidegom Ludovicus Righart

    Geboortedatum: 27-09-1816

    Geboorteplaats: Arnhem

    Bruid Ida Velmans

    Geboortedatum: 16-07-1812

    Geboorteplaats: Nijmegen

    Vader bruidegom Jan Righart

    Moeder bruidegom Johanna Maria Jansen

    Vader bruid Silvester Velmans

    Moeder bruid Anna Helena Kratz

    Nadere informatie beroep bg.: kleermakersknecht; beroep bruid: zonder beroep; beroep vader bg.: meester schoenmaker; beroep moeder bg.: geen beroep vermeld; beroep vader bd.: meester zilversmid; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

  • patricia righart

    heel erg bedankt

    Inderdaad heb ik de hele lijn gevonden tot Jan Righart maar kon daar dus geen ouders meer van vinden en twijfelde of de 2 Jan's hetzelfde waren. Die andere schrijfwijze heb ik mij nog niet eens zo mee bezig gehouden omdat ik dus net begonnen ben met deze (mijn) stamboom en het zo al ingewikkeld genoeg is.

    de naam komt ook voor met een s erachter dus dit zal ook wel een schrijffout zijn. Die moet ik dus ook nog allemaal opnemen.

    Maar dank je voor je hulp. vooral niet ophouden met zoeken lol

  • liesbeth

    hoi patricia, fijn dat ik je weer een eindje op weg heb geholpen, die verschillende schrijfwijzes in die tijd was heel normaal. het lag aan de pastoor, dominee of ambtenaar hoe een naam in de boeken kwam.

    Bij het zoeken op genlias probeer ik ook altijd verschillende schrijwijzes of b.v. maar de halve naam invoeren en dan zoeken met de button…begint met..aangeklikt.

    Doe je Righa… ( dan krijg je dus die varianten met d of t) doe je rich…dan komt de rest tevoorschijn.

    Kun je iemand niet vinden, probeer het dan met zoeken op naam van zijn vrouw en ook daarbj weer alle spellingsvarianten.

    Leuke hobby he, je komt er nooit meer af.

    Ik ben al 20 jaar bezig, jammer genoeg al lang uitgezocht op genlias, maar ik vind dat zo leuk, vandaar dat ik wel eens met anderen meezoek.

    groeten liesbeth

  • patricia righart

    Het is zeker leuk om te doen

    En inderdaad aardig verslavend.

    Heb al alle zoekmachines gehad denk ik en dan ook alle links aangeklikt om te kijkenof ik verder kwam.

    zoek namelijk ook de verhalen achter deze personen maar dat is een stuk moeilijker heb ik ondervonden. Heb op een VOC site ook nog wel gevonden dan een Jan en Hendirk Righart vermist zijn in Azie en nu maar kijken of dit dezelfde zijn die ik al gevonden had. Maar ik ontkom er niet aan om binnenkort eens af te reizen naar Arnhem denk ik. En daar in de archieven rond te neuzen. Jammer dat het opvragen van aktes (ong. 8 euro) zo duur is vooral als je bedenkt dat je alles kompleet ilt hebben. Maar goed we doen ons best. Wil gewoon weten waar de naam vandaan komt of die een betekenis heeft en waar onze roots liggen.