Opzoekvraag Bergh/Didam

• Menno

Beste …..,

Ok. Dit is nieuw voor me. Het zou best kunnen dat Johanna Jansen na het overlijden van Jan Harteringk is hertrouwd. Op dat moment (1828) was Johanna 36 jaar oud (geboren 1792). De enige vraag is nu wanneer ze gestorven is. Wat ik wel weet is dat dit na 1828, voor 1848 is gebeurd. In 1848 is Peter Harterink namelijk getrouwd in Didam met Johanna Peters en volgens bijgevoegde akte's was de moeder op dat moment reeds overleden.

Op de genoemde website is voor mij even moeilijk de overlijdensdatums achter te halen, daar zij voorlopig alleen het geboortegegevens publiceert. Graag word ik dan even uitgelegd hoe het zijn werk gaat….. Alvast bedankt voor de moeite!

• T. Thuijs

Haar overlijden staat ook in het boek ‘Het kerspel Beek in de Liemers’ en waarschijnlijk op http://www.genlias.nl Ze is in Beek (Bergh) overleden op 15-12-1844. Haar man Jan Hartgerink (gedoopt Suderwick 9-8-1767) is ook in Beek overleden: 10-07-1828. Soms wordt hij ook Hartjes genoemd. Johanna Jansen komt ook voor als Margaritha. Zie huwelijk Genlias 7-10-1829 (acte 15) Didam: Gal-Jansen. Genoemd boek is samengesteld voordat Genlias bestond.

• Menno

De gegevens wat ik over Jan Harteringk had klopt volledig!

Is dat boek trouwens nog ergens te bestellen? Of ergens op internet te raadplegen?

Heb er nu namelijk serieuze interesse in! Weet U dat?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten Menno

• T. Thuijs

Op http://www.heemkunde.nl is meer informatie te vinden over het boek (twee delen).

• T. Thuijs

JL van de Heemkundekring Bergh gaf me enkele vragen over Hartering/Harterink om op te zoeken in gemeente-archief te 's-Heerenberg. De archivaris is enkele weken met vakantie en het archief is dan gesloten.

• Menno

Aha, oke…. bedankt voor de informatie!

Heb de kopieeen/gegevens van de bewuste personen in de vermelde boek inmiddels al thuisgestuurd gekregen van een andere mede-genealoog die deze bij de CBG in Den Haag opgezocht heeft.

Alleen mis ik nog de evt. huwelijk/overlijdensdatum van Hendrina, geboren 26 december 1824 te Beek. Wat me wel opvalt is dat zij mogelijk later de

naam Johanna draagt. Want in Gen Lias vind ik informatie dat zij onder die naam getrouwd was geweest met Gerrit Meijer en overleden is op 25 februari 1869 te Didam. Als ouders worden Jan Harterink en Margaretha Jansen vermeld.

Deze Hendrina had een jongere zusje Johanna die in, zoals jou vast al wel bekend is, 1831 overleden is. Dit bezorgt dus eventuele nodige verwarring.

Mijn vraag is dan ook: is deze de bewuste persoon die ik zoek?

Zo ja, dan ben ik nog even op zoek naar het huwelijksdatum en eventuele nakomelingen!

• T. Thuijs

Inderdaad heb ik ooit eens gezien dat een dochter van Hartgerink in het bevolkingsregister later een andere voornaam had. Dat komt vaker voor. Vooral als men een naam in stand wil houden (bijvoorbeeld de naam van een grootouder). Dan krijgt iemand die in leven blijft en naar niemand is vernoemd, de naam van de overledene. Nogmaals: het gemeente-archief is tijdens de vakantie van archivaris (PB) gesloten en kan ik het niet verifi"eren.

Met Berghse groeten (ook van JL).

• T. Thuijs

Omdat JL van de Heemkundekring Bergh en ik geen bericht hebben gehad dat vraag is afgehandeld, heb ik even een blik in de originele geboorte-acten geworpen.

Wat is de bron dat Jan op 24 januari 1820 is geboren? Misschien genlias, want daar komen vaker fouten in voor? (in Gelders Archief bijvoorbeeld staat/stond een doos waarin formulier met ontdekte fouten kunnen worden gedaan)

In 1820 is de geboorte van Hendrina, dochter van Jan, ingeschreven.

Het overlijden van Bernardus (22-7-1821) is te vinden onder de naam Hartjes.

Datums die in eerder genoemd boek staan, zijn correct.