Deijder

• Willem

Hallo forumleden,

In het doopboek van Hoorn (Noord Holland), in dit geval in het jaar 1603, wordt bij de vader aangegeven, waar hij vandaan komt. Bij een in die dagen druk bezochte zeehaven geen overbodige luxe.

Regelmatig wordt aangegeven, dat de vader “van Deijder”, of “vuijt Deijder”, of ook wel “wt Deijder” komt. Het is als plaatsnaam in de buurt van Hoorn door mij niet te vinden, maar er werden ook regelmatig kinderen van overzee ten doop gehouden, dus het zou bv. ook op de Oostzee-route kunnen liggen. Is er iemand onder jullie, die weet wat er met Deijder bedoeld wordt?

Alvast mijn dank, Willem

• vogeltje

Hallo Willem,

Klinkt mij als Den Helder maar ik weet niet of dat toen al bestond.

Succes!

Vogeltje

• Willem

Vogeltje,

In de geschiedenis van Den Helder heb ik niets kunnen ontdekken, wat op Deijder zou kunnen duiden. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Willem

• Philip Verhagen

De Eider is de grensrivier tussen Noord-Friesland en Dithmarschen, dat ligt zeker op de Oostzee-route, maar het is mij niet bekend of dit ook als streekaanduiding gebruikt werd.

Philip Verhagen

• Willem

Philip,

Het lijkt de gouden tip. Een snel onderzoekje leert, dat rond 1520 zich een forse Hollandse doperse gemeenschap heeft gevestigd in het gebied rond de Eider (met o.a. Frederikstad). Dat zou dan tevens verklaren, waarom de vaders en de dopelingen bijna altijd Hollandse namen hadden.

Heel erg bedankt en groeten,

Willem.