Guijot. Gen.Courtois??

• E.L.Smit

Bij het indexeren voor de site www.graftombe.nl

van de begraafplaats “Zwanenweg” Apeldoornseweg in Vaassen, heb ik een vraag betreffende de text op een monumentje

Frieda Hedwig Emma Guijot. Gen. Courtois echtgenote van Henri Johan van Lohuizen.

27 november 1890–20-juli 1952.

Wat betekent Guijot. en Gen. (beide hebben een punt erachter)

Groeten Evert Smit.

• Johanna

Hallo Evert,

Het betekent (naar mijn mening) : Guijot(.?) genaamd Courtois.

Deze beide namen zijn waarschijnlijk door haar gebruikt. Verder zul je de akten erop na moeten slaan.

Heeft iemand een andere mening, ook dan hoor ik het graag.

Groet,Johanna.

• E.L.Smit

Het zou mooi zijn om hier via het prikbord een antwoord op te krijgen,

en wat zou de verklaring kunnen zijn voor de . (punt) achter Guijot.)

Zowel Guijot als Courtois komen als achternaam voor.

Heb echter ook niets kunnen vinden via Genlias.

Ik wacht nog even af voor een antwoord.

Evert Smit.

• Nico

Hallo Evert, Ik keek op http://www.metaseek.nl/ en zag daar dat Guijot gewoon een voorkomende achternaam is. Courtois komt daar ook op voor als dansvereniging die hofdansen doet. Ga eens verder zoeken op deze site.

Een punt is meestal het einde van een zin of staat achter een afkorting.

Groetjes Nico

http://www.metaseek.nl/ is een kale zoekmachine zonder poespas.

• E.L.Smit

Nico

Hartelijk dank voor je bijdrage echter de tekst op het grafmonumentje is als volgt

Frieda Hedwig Emma Guijot. Gen. Courtois,

echtgenote van Henri Johan van Lohuizen.

27 november 1890–20-juli 1952.

Ikzelf dacht dat ze voor haar huwlijk met van Lohuizen eerder was gehuwd met Guijot.

Maar om nu voor een index van een begraafplaats (www.graftombe.nl)

archieven te moeten bezoeken is ook al zoiets.

Dhr van Lohuizen is voor zijun huwlijk met zijn ouders van Epe naar Apeldoorn verhuisd.

Daar zou ik nog kunnen kijken, die afstand is niet zo groot.

Ik zou het echter graag zo correct mogelijk in willen voeren.

Evert Smit.

• Johanna

Evert,

Als Frieda voor haar huwelijk met Dhr.van Lohuizen getrouwd is geweest met Dhr.Guijot dan had er naar mijn mening Guijot geb.(oren) Courtois gestaan.

Ik heb de indruk dat ze eigenlijk Guijot heette maar Courtois genoemd werd. Dus omgekeerd. Of,misschien was ze een kind van een ongehuwde moeder en daarna de naam van haar stiefvader is gaan gebruiken.

Kun je er misschien achter komen met de hulp van de beheerder van het kerkhof.?

Succes en groet,Johanna

• Nico

Evert, Staat er echt Gen. Als er geb. zou staan was het duidelijk. In het archief van de begraafplaats is misschien de oplossing. gr. Nico

• E.L.Smit

Ik heb de gemeente archivaris hierover ook al gevraagd, het huwlijk is niet in de gem.Epe gesloten, of na 1920?

Het overlijden na 1950, dus dan ook weinig kans bij de gemeente Epe als ze daar al overleden is.

Ik ga bij gelegenheid wel eventjes in Apeldoorn kijken, daar is van Lohuizen voor zijn huwlijk met zijn ouders naar toe verhuisd , als ik meer weet hotren jullie het van me.

Evert Smit