mels de wit, voorvader Robert Kolk

• R . Kolk

Ik woon in Drachten, vandaar mijn volgende vraag.

Wie wil in het Gemeentearchief Rotterdam in de gebonden protestantse lidmatenindexen voor mij opzoeken : de lidmaatgegevens van Mels de Wit (t ) .

Misschien in de microfiches kijken ?

De trouwdatum en overlijdensdatum van Mels heb ik wel, maar niet z'n geboortegegevens, of waar hij vandaan kwam, z'n ouders….

Mels de Wit (t ), gehuwd met Marijtje Eijkhout, otr. 6 mei 1731; tr. 22 mei 1731 te Rotterdam, Geref., inv. 14, index 176.

overl. 20 maart 1749, voor de Engelse zuidkust, onderweg naar Batavia.

Ik denk dat hij zo rond 1705 geboren is. Dus wanneer deed hij belijdenis en werd als lidmaat aangenomen ?

Bij voorbaat dank,

Robert Kolk

• Johanna

Robert,

Je moet eens kijken op de volgende site als je die nog niet kent.

www.geneaknowhow.net Digitale Bronbewerkingen Nederland en Belgié

Provincie Zuid-Holland

Dit vond ik: In Rotterdam

Dopeling Mels Roelen

Vader Abram Roelen

Moeder Marijtie Melsen

Getuige Sara Abrams

Marijtie Pieters

Plaats Rotterdam

Datum doop 12-04-1705

Wonende Langelijnstraat

Als je alleen Mel* intikt dan krijg alle kinderen met de naam Mels.

Ik dacht dat hij later ook een zoon kreeg die Abram en een dochter Marijtie of zoiets heetten.

Deze komt dus erg in de buurt.

Ze krijgen ook een zoon Nicolaas dus misschien past dit wel bij zijn vrouw

Dopeling Maria Eijckhout

Vader Claes Janse Eijckhout

Moeder Gieltie Jans van der Hoeve

Getuige Maritie Jans

Jan Janse Eijckhout

Plaats Rotterdam

Datum doop 23-10-1707

Wonende in de Raemstraet

DTB Rotterdam inv. 1 Doop gereformeerd , index nummer 103

Waarschijnlijk heb je zelf wel meer gegevens en kun je met deze gegevens iets.

Succes en groet,Johanna.

• R . Kolk

Hallo Johanna,

Bedankt voor je wel zeer snelle reactie !

Inderdaad, gezien de namen van de kinderen van Mels, zijn de grootouders van de kant van z'n vrouw Marijtje : Claes Jansz Eijkhout en Ghieltje Jans van der Hoven, of Hoeven. Dochter Ghiela, of Ghieltje en een zoon Nicolaas.

Maar v.w.b. de ouders van Mels, heb ik nog steeds het vermoeden dat die zijn :

Abram, of Abraham de Wit en Geertruij Huberts,Huijberts van Loon.

De eerste zoon van Mels heet Abram ( dit zou ook aansluiten bij jouw opgave)

De eerste dochter Geertruij. De tweede Maritie, of Marijtje .

Dan een dochter Jacoba, de tweede zoon is Nicolaas ( naar Claes Jansz )

De laatste dochter is Jannetje, waarschijnlijk vernoemd naar Jannetje van der Heijde, die 3 keer als doopgetuige is opgetreden voor de kinderen van Abram de Wit. Misschien was zij de moeder van Abram de Wit.

En zo is er de twijfel, vandaar mijn vraag m.b.t. de lidmatenindex.

Ik ben benieuwd, ik ben al een hele tijd hiermee bezig. Ik realiseerde me vandaag pas dat de indexboeken van de protestantse lidmaten in het Gemeentearchief aanwezig zijn.

Met vr. groeten,

Robert Kolk

• marian

Ik denk dat Geertje Huijberts de 2e echtgenote is van Abraham Roelen de Wit

Als Abraham in 1716 overlijdt laat hij 3 kinderen na

waarschijnlijk dus Sara, Mels en Huijbert

• R . Kolk

Marian,

Bedankt voor je reactie. Ik ga ook vanuit 3 minderjarige kinderen.

Bij overlijden van Abram, Abraham waren er 3 minderjarige kinderen, t.w.

- Sara, ged. 10 maart 1711 get. Jannetje van der Heijde

- Huijbert, ged. 20 juni 1713 get. Jannitje van der Heije,Johannes van Loon,Anna van Berge

- Mels, vanwege dat hij in 1731 huwde. Dan was hij in 1716 beslist nog minderjarig.

Sara de Wit getuigde 3 keer bij de doop van de kinderen Abram de Wit, evenals

Jannetje, Jannitje van der Heijde, Heije.

Sara de Wit getuigde ook weer 3 keer bij doop van de kinderen van Mels.

Maar toch hoop ik dat iemand bereid is naar de lidmatenindex en microfiches te kijken.

• R . Kolk

Hallo allemaal,

Ik kom nog eens terug op mijn vraag eerder gesteld.

Is iemand in de gelegenheid in het gemeentearchief Rotterdam dit voor mij na te gaan ? Afkomst Mels is nog steeds onduidelijk.

Met vriendelijke groet,

Robert Kolk

• Twan van Duijnhoven

Robert,

Lijjkt mij verstandig om je vraag opnieuw te plaatsen. Nu staat deze te ver onderaan. Dat ziet niemand meer. Ik heb toch al de indruk dat de site niet meer veel bezocht wordt. Dat heb je met al dat geneuzel dat hier soms gebeurd.

Gegroet

Twan van Duijnhoven

• Maikel Galama

Hoi Twan,

Ik citeer even:

''Ik heb toch al de indruk dat de site niet meer veel bezocht wordt. Dat heb je met al dat geneuzel dat hier soms gebeurd.''

Sorrie Twan, ga de boel nou niet omdraaien. Het is rustiger aan het worden omdat mensen weglopen. En mensen lopen weg, omdat er niet geluisterd wordt naar opbouwende kritiek. Ik wacht nog steeds op een excuus van de persoon die mijn positieve bijdragen heeft weggehaald ! Pats boem, weg mijn energie die ik daar in had gestopt.

En ook ik loop misschien weg, en met mij nog een aantal mensen. Er dient op korte tijd iets wezenlijks te veranderen ! Dat mag de webmaster (en zijn mensen) zich persoonlijk aantrekken. Ook dat het niet de eerste keer is dat forumgebruikers botsen met de arrogantie van ……….vul maar in.

PS: Sorrie Robert, deze reaktie heeft niets met jouw vraag te maken. En Twan, jouw eerste opmerking deel ik wel.

Maikel.

• Twan van Duijnhoven

Maikel,

Iedereen zal op zijn manier wel gelijk hebben. Vind ik eerlijk gezegd allemaal niet zo spannend. Laten we nou gewoon bezig zijn met hetgeen we graag doen en dat is neuzen in het verleden en elkaar helpen. Die laatste twee dingen doe ik tenminste graag en dat zal ik hier blijven doen.

Met vriendelijke groet

Twan van Duijnhoven

• R . Kolk

Hallo Maikel en Twan,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik loop niet weg ! Ik zal de vraag opnieuw plaatsen.

Groet, Robert