Verbetering / uitbreiding van de genealogie.startpagina.nl

• Maikel Galama

Open brief aan Stefan en Hermann

Beste Stefan en Hermann, ik wil graag verder met jullie willen praten om een oplossing te vinden voor de problemen die er regelmatig op dit forum zijn, ik denk dat we met een beetje goede wil van beide kanten tot een voor alle partijen bevredigend resultaat kunnen komen.

We voorkomen hiermee dat er nog meer mensen wegblijven, sterker nog, sommige mensen komen zeer waarschijnlijk weer terug als we de diverse grieven eens goed met elkaar uitpraten en er hier en daar een aanpassing kan plaatsvinden.

Ook lijkt het mij van belang dat we meer begrip voor elkaar krijgen en daarvoor moet je met elkaar in gesprek gaan.

Het is zeker niet de bedoeling iedere bezoeker van dit forum met dit onderwerp te belasten, dus mijn voorstel is om pas te reageren als dit onderwerp is afgezakt tot het einde van pagina 1. Zolang dus wel laten staan !!!! ok ?

Ik citeer nog even een uitspraak van Stefan, geschreven op 31-05-2006 aan

Dranoel en Everardus: ??Ik stel het ten zeerste op prijs dat bezoekers meedenken aan verbetering / uitbreiding van de genealogie.startpagina.nl en subpagina?s. Blijf dit vooral doen !!!.??

Onderwerpen die ik aandraag zijn de volgende, evt. uit te breiden door een ieder die dat wil, ook jullie nodig ik daarvoor van harte uit:

1) Technische mogelijkheden en onmogelijkheden mbt dit forum zoals die regelmatig door bezoekers als wens worden geopperd.

2) Huisregels van Prikbord en toepassing daarvan.

3) Gedragsregels van zowel bezoekers als die van de webmaster.

4) Structuur van Prikbord en zijn relatie tot Startpagina BV .

5) Verwijdering postings met of zonder reclame.

6) Verwijzing naar andere sites.

7) Oprichting van een eventuele bezoekersraad.

Groetjes, Maikel Galama.

NB: REAGEER PAS ALS DIT BERICHT ONDERAAN OP PAGINA 1 STAAT.

• Maikel Galama

Hoi allemaal,

mijn brief staat inmiddels onderaan, wellicht binnenkort bovenaan de pagina van dit forum. Een goed moment om te vragen of er nog mensen zijn die onderwerpen willen toevoegen aan de 7 reeds door mij aangedragen punten. Wellicht kunnen we dan weldra overgaan op een bespreking van de diverse onderwerpen.

Ook een algemene reactie op mijn brief is in dit stadium welkom, daarna moeten we ons zoveel mogelijk beperken tot het aan de orde zijnde onderwerp, lijkt mij.

Groetjes, Maikel.

• Tukkergirl

Hallo Allemaal

naar aanleiding van het bericht van Maikel, is het misschien mogelijk wanneer er een algemeen onderwerp wordt opgegeven, zoals stamboom, gezocht en dat soort algemene onderwerpen door de webmaster mogen worden aangepast tot een gericht onderwerp , zoals de familienaam of gezocht iemand.

Thea

==

• margreet

Hoi Maikel,

Ik heb nog gedacht aan een apart onderwerp ‘wat is een forum of wat is een prikbord’. Gewoon even kijken welke meningen er zijn over bedoelingen en wat wel/niet, zonder dat we het meteen roerend met elkaar eens hoeven te zijn.

Margreet

• Webmaster

Beste Maikel Galama,

Punt 1 is reeds eerder aangekaart (door Dranoel etc.) en met Startpagina BV / Ilse Media besproken. Het antwoord van toen geldt nog steeds; momenteel niet aan de orde. De techniek is van Startpagina BV en dus niet van de beheerders.

Punt 2 t/m 6 hier wordt door mij niet meer op gereageerd aangezien er juridische contracten zijn tussen beheerders en Startpagina BV. Hier zijn we alle aangebonden. Ookal zijn er bezoekers die anders van mening zijn. Sorry, helaas.;-)

Nogmaals Ik stel het ten zeerste op prijs dat bezoekers meedenken aan verbetering / uitbreiding van de genealogie.startpagina.nl en subpagina’s.

Bezoekers kunnen en mogen nog steeds meedenken. Maar zoals reeds eerder aangegeven suggestie's gelieve per mail aan de webmaster sturen. Hier is in principe het forum/prikbord niet voor. Daarnaast voorkomt dit namelijk heel wat onrust. ;-) . En ik wil de rust hier terug hebben en houden. In het belang van het forum en dus voor eenieder. ;-)

Punt 7 Bezoekersraad is ook niet bespreekbaar aangezien er juridische contracten zijn tussen beheerders en Startpagina BV. Het forum is van beheerders samen met Startpagina BV en niet van bezoekers. Wederom Sorry, helaas. ;-)

Mvgr.,

Webmaster

• Maikel Galama

Hoi Thea,

het lijkt me een goed idee om daar eens met elkaar over te praten, maar heb je het bericht van de webmaster gezien ?

Citaat:

''Nogmaals Ik stel het ten zeerste op prijs dat bezoekers meedenken aan verbetering / uitbreiding van de genealogie.startpagina.nl en subpagina’s.

Bezoekers kunnen en mogen nog steeds meedenken. Maar zoals reeds eerder aangegeven suggestie's gelieve per mail aan de webmaster sturen.''

Groetjes, Maikel.

• Maikel Galama

Hoi Margreet,

ik wil het door jouw aangedragen onderwerp graag bespreekbaar maken, maar heb je het bericht van de webmaster gezien ?

Citaat:

''Nogmaals Ik stel het ten zeerste op prijs dat bezoekers meedenken aan verbetering / uitbreiding van de genealogie.startpagina.nl en subpagina’s.

Bezoekers kunnen en mogen nog steeds meedenken. Maar zoals reeds eerder aangegeven suggestie's gelieve per mail aan de webmaster sturen.''

Groetjes, Maikel.

• Maikel Galama

Hoi Webmaster,

allereerst wil ik zeggen dat ik het heel erg jammer vind dat je reageert zoals je reageert. Je behandeld de forumbezoeker als een kind, ze mogen wel meepraten en meedenken, graag zelfs, maar jij bepaald de regels. Sorrie Stefan, we leven in het jaar 2006, en niet in de Middeleeuwen ! Heel bewust had ik ervoor gekozen het gesprek te beginnen aan het eind van de 1e pagina, buiten het gezichtsveld van de mensen die voor de genealogie op dit forum komen. Zelfs dat kan blijkbaar niet !

Hoe het ook zij, als ik bananen koop, of een pak koffie, dan kijk ik als eerste naar een keurmerk, in dit geval het Max Havelaar merk. Ook bij de aankoop van mijn kleding wil ik zeker weten dat er géén kinderarbeid heeft plaatsgevonden. Hetzelfde geld voor dit forum, ik wil graag meer weten over de struktuur en mensen achter dit forum. Het is voor mij momenteel nog steeds behoorlijk mistig en dat zal gezien jouw reactie voorlopig wel zo blijven, vrees ik.

Nog een reactie in het algemeen: ik wil zo graag allerlei punten met zowel jou als met andere bezoekers bespreken, niets meer en niets minder. Over eventuele consequenties gaat het vooralsnog niet. Een één op één gesprek met jou doet aan de mening van andere forumbezoekers onrecht.

Tot slot wil ik nog zeggen dat het me enorm stoort dat je in je reactie konstant ‘’sorrie’’ zegt, toen ik je om een ‘’sorrie’’ vroeg, kreeg ik NUL op mijn request. Ook stoort het me dat je steeds zegt dat bezoekers kunnen meedenken, ik heb inmiddels een andere ervaring: je voelt je zeer snel aangevallen en pareert dan met: SORRIE of REGEL IS REGEL (lees contract). Als je de rust hier terug wil hebben moet je het gesprek aangaan / toestaan, ik adviseer je te geven ipv te verbieden, anders vrees ik dat er over een maand weer onrust is. Dus Stefan, zou je de dichtgeslagen deur weer op een kier kunnen zetten ?

Groetjes, Maikel.

• Philip Verhagen

Tot op heden heb ik mij, als trouw lezer, maar slechts incidenteel bijdrager aan deze pagina's, buiten de discussies gehouden die telkens weer op dit forum schijnen op te laaien. Op het gevaar af dat ik nu zelf weer een vervelende discussie oproep, wil ik nu echter toch wel even mijn ei kwijt.

Ik denk inderdaad dat er naast de soms onverstandige formuleringen in de berichten en de snel gekwetste ego's van sommige deelnemers, ook problemen spelen die primair aan de opzet van het forum kunnen worden geweten. Startpagina is een commerciele instelling, die ongetwijfeld geld denkt te kunnen verdienen met het onderhouden van een genealogisch forum. Dat betekent dus dat zij de aanbieders van een dienst zijn, en dat je er voor kunt kiezen om deze dienst wel of niet te gebruiken, maar dat je als gebruiker verdraaid weinig te zeggen hebt over hoe die dienst er precies uitziet.

Ik ben het met Maikel eens dat dit anno 2006 geen verstandige politiek is, zeker gezien de recente geschiedenis van dit prikbord. Trouwe bezoekers worden het gedoe zat en vertrekken naar elders, en het forum krijgt een slechte naam. Er zijn genealogische discussielijsten te over waar je misschien meer van je gading vindt. Maikel doet een aantal zinnige suggesties waar misschien niet alleen de webmaster van dit specifieke forum, maar de firma Startpagina als geheel zijn voordeel zou kunnen doen, en dan helpt het niet als 6 van de 7 punten worden afgedaan met: er zijn contracten, en daar kunnen we niet onderuit, en als je wilt meedenken, dan alleen in direct contact met de webmaster. Dus mocht de firma Startpagina op dit standpunt blijven staan, dan is er maar één oplossing: stemmen met de voeten, of in dit geval met de muis …

In de hoop dat dat niet nodig is, ben ik benieuwd naar reacties

Philip Verhagen

• margreet

Beste Stefan,

Soms is het belangrijk een beetje meer er om heen te vertellen dan enkel: staat in het contract. Ik heb het idee dat er nu veel onbeantwoorde vragen zijn omtrent de wel/niet aanpassingen. Waarom kan het bijvoorbeeld elders wel of lijkt het makkelijker te gaan, en waarom wil Startpagina dat eigenlijk niet?

En pas als het hele verhaal op 5 manieren verteld is, begrijpt en verstaat iedereen het. En ziet iedereen of het wel of niet kan.

Laatst met Twans instructie vond ik het heel leuk dat er meer reactie kwam - iedereen zat alleen thuis te denken en iedereen had een idee. Als we jou alleen maar 1 voor 1 mailen, weet je dat nooit van elkaar. Dat je je aan hetzelfde ergert, wat je graag zou willen en wat voor idee-en er allemaal zijn. In een groep of groepje gaat dat soms sneller, dan kun je elkaar aanvullen of wordt je op meer ideen-en gebracht.

En als we allemaal groene letters willen en een paarse ondergrond, kan ik me voorstellen dat je zegt: hallo zeg, dat gaat toch mooi niet door. Dit is mijn forum, dus ik kies hier de kleur.

Dat leek mij een beetje de bedoeling van dit gebeuren - een beetje uitzoeken wat zoal gewenst is en wat wel en niet kan.

Dat kan ook allemaal, lijkt mij, zonder dat er meteen ruzie komt en nieuwe onrust.

2 tm 6 is volgens mij nog steeds een hele grote spraakverwarring. Met de nodige misverstanden. En langs elkaar heen praten.

Maikels voorstel van zaterdag ging een heel eind de goede kant uit met proberen een compromis tussen de partijen. Alleen, hij was startpagina vergeten, en het misverstand was er nog steeds.

Het probleem lag volgens mij anders, zodat ook niet iedereen zich begrepen voelde in zijn voorgestelde compromis. We zijn er niet aan toegekomen ook een andere oplossing of ander compromis te bedenken.

Volgens mij: kwam er een ruzie-toon met grote woorden, en in de hectiek van het moment besloot de webmaster: zulke taal wil ik hier niet - iedereen stil, en iedereen naar huis. Inclusief zichzelf verwijdert hij iedereen. Zonder aanziens des persoons. Omstanders, sussers, probeerders, schelders, fatsoenlijk - maakt niet uit. ‘helaas, sorry, ik zag even geen andere mogelijkheid’.

Want dat is het dan, lijkt mij. Nog helaser lijkt het opnieuw te beginnen, ook weer weg - en nog veel helaser kan het niet worden teruggeplaatst. En nu hebben we nieuwe onrust - en het stapelt maar door.

Misschien is het dus handig om wel even door te praten - of er voor een volgende keer toch andere mogelijkheden zijn. Een beetje meer vertrouwen in de goede afloop misschien. Langer wachten, omdat het zo rigoreus is. Ertussen springen. Afspraken over taalgebruik onzerzijds.

Het gebeuren met Twans instructie-voorstel was volgens mij een heel klein tijdelijk bezoekers-raadje over slechts een onderwerp.

Er is inderdaad geen wettelijke basis voor een soortement ondernemingsraad of medezeggenschap, met instemmings- of enkel adviesrecht en dat soort zaken. Maar niemand heeft nog gezegd dat het meteen zo groot en vast moet worden.

Tot slot: het linksite-gebeuren waar het om begon:

Op de tv mag je geen namen van bedrijven noemen, dat wordt uitgelegd als reclame maken. Op straffe van tig duizenden euro's boete. Dan kopen ze maar tijd in het ster-blok.

Hier (in elk geval niet op je startpagina) mag je geen linken met concurrentennamen noemen of plaatsen, op straffe van ? …uiteindelijk de site op zwart, denk ik - maar dat weet ik niet. Misschien krijg je gewoon 3 waarschuwingen.

Maar op de tv mag het wel in een actualiteitenrubriek. Dan nodigen ze allerlei mensen uit om de verschillende kanten aan een zaak toe te lichten. En namen zijn dan heel gewoon. Dat gaat om meningsvorming, en dat kan alleen door vergelijken, voors-tegens-voordelen-nadelen-waaroms etc.

Dus een forum is net zoiets, lijkt me. We praten ook over verschillende genealogieprogramma's om iemand te helpen kiezen. Zonder dat iemand zegt, bah reclame maken voor aldfaer of hazadata of een ander. En wie het allemaal al weet, die slaat dat onderwerp over.

Je mag, las ik ergens in een interview of in hun faq, op hun forums ook negatief over Startpagina praten. Terwijl dat een soort anti-reclame maken is. Maar ook omdat een gesprek wel de bedoeling heeft: zie ik dit goed? - en zelfs als het zo is, wat kan ik dan? of wat kan ik nog wel?

Dus het gesprek over linksites gaat eigenlijk van: volgens mij mag het wel - en volgens jou mag het niet. En de enige die het antwoord weet is Startpagina.

Met vriendelijke groet,

Margreet