Hallo allebei,
Nu zet ik mijn reactie er toch even neer, gisteren aarzelde ik nog - en dan kun je bij het HCO gaan lezen, hoe daar de vraag begrepen is:
Hoi Rob,
Ik heb even gewacht tot je zelf gereageerd had. Ga er aub mee door.
Ik vind het heerlijk als mensen letterlijke zinsnedes in hun eigen woorden vertalen, om te kijken of ze het goed begrepen hebben. Het is ook de enige manier om er achter te komen, dat er iets anders bedoeld werd. Daarnaast leer ik dan allerlei nieuwe manieren om iets uit te drukken of te omschrijven.
Thea, je kon bij mij wel 6 dingen bedoelen:
Wat doen jullie met de zinnen van Aldfaer? - afhankelijk van de situatie sloop ik ze eruit, of vervang ze door anderen.
Moet ik de getuigen en de aangifte-datums ook mee uitdraaien, of wordt het dan rommelig? - Liever zonder aangifte-datums, wel graag met getuigen.
Wat hebben jullie liever, per generatie of per tak? - per generatie.
Draaien jullie iedereen uit of alleen je eigen lijn of stoppen jullie bij de vrouwen of bij de 3e generatie opzij? - Door de jaren heen ben ik compleet uitdraaien van anderen steeds leuker gaan vinden. Het is niet altijd overzichtelijk te krijgen en je kunt enorm verdwalen in allerlei takken. Het hangt ook wel van het program of de site af of de database waar het dan inzit, hoe makkelijk je het spoor terug kunt vinden. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat werkt of waar het aan ligt, en in databases ben ik nog niet thuis.
Hoe maak ik een verhaal van losse aantekeningen uit 1749, 1811, notaris etc.?
dat moet je echt zelf doen. Je kunt even afkijken bij anderen.
overzichtelijk … familieverhalen, foto's … - daar moest ik even over nadenken. Je bedoelt hoe houd ik het interessant? Ik vind het altijd wel prettig zoiets ertussen, dan kan ik even uitrusten van al die data.
Je bedoelt er tussen flansen? soms gebruiken ze even een ander lettertype en cursief om het verschil aan te geven.
Als het om de tekst en data gaat, worden de fotootjes en zo klein gehouden.
Als iemand heel trots is op een botenbouwer of familiewerf bv., dan wordt dat groot neergezet, en zijn de data weer minder belangrijk.
Hoe kan ik het opleuken? - foto's, tekeningen, plattegronden, landkaarten, wapens, de oude tegeltjes of gedichtjes rondom het beroep.
Hoe .. je moet misschien even heel veel andere sites gaan bekijken, tot wat je zelf overzichtelijk en zo vind. Dan nog kan het zijn, dat iemand anders dat niet vindt.
Volgens mij staan op de Aldfaer-site wel voorbeelden wat mensen er uiteindelijk van gemaakt hebben.
Ik ben heel wisselend als medemens-leesster in wat wel-niet. Wat ik de ene keer oversla, lees ik 3 maanden later ineens wel. Als ik enkel datums zoek of namen, sla ik toch alles over. Maar ik heb ook wel wildvreemde families helemaal uitgelezen en bekeken, omdat het toch interessant was wat ze zoal meemaakten, of zo aandoenlijk verteld werd. Of gewoon omdat de site mooi gemaakt was.
mvg, margreet