Stienissen - Deman

• Heemkundekring Bergh

Ten behoeve van kwartierstaat in rubriek Geestelijk Erfgoed voor tijdschrift Old Ni-js wordt gezocht naar het huwelijk van Joannes Stienezen en Geertruid Deman: http://www.heemkunde.nl (knop ‘Lijfblad’).

Hij is ‘gegageerd marinier’ en later marskramer. Schrijfwijze van hem ook Stienissen en Stinessen, van haar ook Dumon, Demand, Demond (oorsprong is Osnabruck). Omdat hij marskramer is, worden kinderen op verschillende plaatsen gedoopt: Haakbergen, Heteren, Kilder (Bergh). Volgens BR is hij geboren te Arnhem 1789 en zij (van een tweeling?) Indoornik (waarschijnlijk gedoopt Herveld 24-8-1797), Zij overlijdt Wehl 1-4-1858.

• margreet

Dag heemkundekring,

Wanneer wordt het eerste kind geboren? meestal trouwen ze het jaar daarvoor, of 2.

Je kunt nog rekening houden met een doodgeboren kindje, dan kom je op 3-4 jaar daarvoor.

Dan heb je iets meer een periode waarbinnen je kunt zoeken.

Soms struin ik alle lijsten af enkel met ‘voornamen-jaartal’, (bv. 180* in dit geval) omdat er toch nog onbekende achternaam schrijfwijzen kunnen zijn, of ze ineens weer op patroniem getrouwd zijn.

Dan heb ik nog 2 vragen:

Als je zegt dat zij van Osnabruck is, kan hij het dan ook zijn? - en dat ze daar (of onderweg van duitsland naar nederland) getrouwd zijn?

Of is van hem bekend dat hij daar uit de buurt komt? zodat je of we ‘enkel eventjes alleen maar’ de 10 dorpen in de omgeving afhoeft/langshoeven.

In Friesland maken we verder wel gebruik van een apart boek met soldaten-huwelijken, omdat ze verlof aan moesten vragen (voor bv. het regelen- de papierwinkel organiseren/ophalen-ondertrouw-huwelijk zelf) en dat allemaal genoteerd staat. Ik meen dat dat een landelijk register is, maar misschien weet iemand anders wat ik bedoel en of dat er ook jouw omgeving is. En hoe het heet.

mvg, margreet

• Heemkundekring Bergh

Allereerst hartelijk dank voor het willen meedenken. Deze kwartierstaat is ongeveer 5 jaar terzijde gelegd en daarom moet het geheugen eerst een goede opfrisser hebben! Van veel documenten is een kopie gemaakt maar de administratie is niet goed bijgewerkt. Gegevens zitten nog niet in de computer en dus gaan we aan de slag met het overtypen.

Het eerste kind van Jan (Johannes) Stienezen en Geertruid Dieman dat bekend is, heet Johannes (geboren op 5-2-1817 Haaksbergen). Zou genoemd kunnen zijn naar vermoedelijke grootmoeder Johanna Lance/Lancyl (misschien onlangs overleden en krijgt zij voorrang met de vernoeming). De moeder is 19 jaar en daarom is de kans groot dat Johannes inderdaad het eerste kind is. Tweede kind is Hermanus, geboren 11-11-1821 in de gemeente Wisch (kan genoemd zijn naar grootvader moederskant: Hermanus Dieman). Derde kind is Theodorus, geb 4-7-1824 in Kilder, gemeente Bergh (kan genoemd zijn naar grootvader vaderskant: Theodorus Stienezen). Vierde kind: Grades, geboren 25-10-1827 te Wehl en aldaar overleden: 14-12-1854. Vijfde kind is wederom een zoon met de naam Hermanus, geboren te Wehl 24-10-1831.

Vader Jan Stienezen (Stiensen) is geboren te Arnhem en waarschijnlijk aldaar RK gedoopt in de Varkensstraat op 19-2-1789 als zoon van Theodorus Stiensen en Johanna Lance. Hij is overleden te Wehl op 2 februari 1865. Geertruid Dieman geb. Herveld, rkged 24-8-1797 te Indoornik als dochter van Hermanus Dieman en Catharina Hermsen, overlijdt 1-4-1858 te Wehl. Diemand is in Wisch geschreven als Demand.

Als huwelijk inderdaad voor geboorte van eerste kind heeft plaatsgevonden, zal er in bijlagen geen overlijden staan van Hermanus Dieman als het om de volgende persoon gaat:

Kopie overlijdensacte Huissen nummer 55 van 18-11-1829: overleden 16-11-1829 Hermanus Dieman, geboren te Osnabrug, zoon van Johannes Dieman en van Christina Siperriaan, echtgenoot van Carolina Derksen, ten huize van de weduwe Jan Boerboom in de stad nr. 151 (76 jaar).

Het zou fijn zijn als u een lichtpuntje ziet in bovenstaand warrig overzicht.

• margreet

Ja he? U vraagt wel wat van me/ons, Heemkundekring.

Soms wordt het al minder warrig als je het wat anders onder elkaar zet.

Ik kan hier ook maar moeilijk uit afleiden wat wel en niet uit een akte komt of zelf geconstrueerd is. Of bijvoorbeeld:

(wel) geboren …, maar waarschijnlijk gedoopt … - vanwaar de twijfel?

Enfin, dat zijn vragen voor later - vol goede moed …:

haaksbergen zit in genlias, maar dat leidde nog tot niets.

'geertr diem begint met' , leverde diverse andere schrijfwijzen, diemants bv. Maar ze zat er nog niet tussen.

'geertr dem begint met' leverde theodorus trouwt 1858 in Doetinchem, moeder demand, en deze vermelding:

beroep bg.: klompenmaker; beroep bruid: zonder beroep;

beroep vader bg.: gepens.matroos; beroep moeder bg.: geen beroep vermeld;

beroep vader bd.: arbeider; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

xx (trouwt voor de 2e keer) 1870 Wehl.

En deze:

Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 5478

Gemeente: Dreumel

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 26

Aangiftedatum: 12-10-1814

Overledene Doris Stinusse

Geslacht: V

Overlijdensdatum: 12-10-1814

Overlijdensplaats: Dreumel

Vader Jan Stinusse

Moeder Geertruij Demont

Partner

Nadere informatie geboortepl: Bemmel; oud 14 week; beroep overl.: geen beroep vermeld; beroep vader: geen beroep vermeld; beroep moeder: geen beroep vermeld

Kijk, dat biedt (nog geen lichtpunt, maar wel ) perspectieven.

Ik heb helaas even wat anders te doen nu,

tot later, margreet

• Heemkundekring Bergh

Wederom hartelijk dank. De omgeving van Bemmel en Huissen hebben we destijds - toen genlias nog niet bestond - helemaal uitgekamd (ook Brummen). We zijn voor genoemde rubriek aan meerdere kwartierstaten tegelijk bezig en soms wordt er een paar jaar niet naar omgekeken. Dan wordt het na vijf jaar moeilijk om te reconstrueren of een datum uit een bevolkingsregister komt of uit een akte als je een lijst met handgeschreven aantekeningen hebt. Omdat deze kwartierstaat in aanmerking komt om in een thema-nummer geplaatst te worden, hebben we de draad weer opgepakt en omdat we vijf jaar geleden (kan ook langer geleden zijn) het huwelijk niet konden vinden, proberen we het nu via moderne middelen te achterhalen, oa dit prikbord!

• margreet

Heemkundekring, kunnen ze ook gewoon nog niet getrouwd zijn?

Als ze zo jong al een kind heeft…

Ik meende even dat de warrigheid te maken had met misschien/vermoedelijk/waarschijnlijk/etc ipv gecontroleerde aktes. Als zijn ouders in zijn ovl staan, en de hare ook - ligt er veel vast en is de warrigheid ook minder. Maar ik begrijp dat dat even niet te achterhalen is?

Van hot naar her, en al die kinders onderweg, daar kunnen we niets aan doen - maar is niet onoverkomelijk.

'begint met stin' dreumel leverde enkel het eerste kindje - geen huwelijk, of familieleden aldaar.

'begint met stien' leverde nog stienesen met 1 s.

Daar was ook een theodora stienesen, gehuwd met ene joannes booje/boeye.

Kan het bv. ook nog een ongehuwde moeder zijn met een stiefvader, die vernoemd worden - ipv theodorus x johanna lance?

zo ook waren er jannis stinisse met theodora stouten.

Het wemelt inmiddels van de schrijfwijzen: stinusse-stinnesen-stinnessen-stinnissen.

Mijn verbinding heeft ernstig kuren vandaag, dat zoekt een beetje lastig. Denk je dat we gerust enkel in Gelderland hoeven zoeken, en niet ook nog daarbuiten?

mvg, margreet

• Heemkundekring Bergh

Allereerst bedankt dat u er weer tijd hebt ingestopt. Omdat Doris ons ontgaan was, is de kans groot dat we met een gedwongen huwelijk te maken hebben en dat het net over de grens in Duitsland is ingezegend. Dat gebeurde wel vaker (waarschijnlijk om een donderpreek van de pastoor te ontlopen en uit schaamte). We zullen eens richting Wyler in Duitsland gaan kijken. Haaksbergen ligt overigens ook niet in Gelderland maar in Overijssel. Daarom hebben we ook lang aan Harreveld gedacht ipv Herveld. Harreveld ligt in Gelderland tussen Haaksbergen en Wehl.

Bent u in staat om bij genlias op delen van namen te zoeken? Is ons nog nooit gelukt!

• margreet

Een goedendag HeemkundeKring,

Ik had de kaart er nog niet bij gehad, en uit mijn hoofd ben ik niet zo thuis in die regionen wat overijssel en wat gelderland is.

Onder het bovenste invoerscherm van Genlias, onder Rol staat ‘Zoekmethode voor namen:’

aldaar kun je kiezen ‘gelijk aan’ of ‘begint met’

Vroeger was 2 letters genoeg, tegenwoordig minimaal 3.

dus stin of geertr of diem/dem - dat kan dan allemaal. en dan pakt hij ook de truij-truida e.a. waar jezelf niet meteen op komt.

U vermaakt zich wel weer even met alle perspectiefjes, geloof ik - ga ik even wat anders doen. Succes en tot later,

margreet

• Heemkundekring Bergh

Hartelijk dank voor deze waardevolle tip! Ook wij hebben blijkbaar in deze snelle tijd te weinig moeite genomen om eerst de - nieuwe? - instructies goed te lezen. Als het huwelijk(sbootje) van Stinissen boven water komt, laten we het weten.

• Heemkundekring Bergh

Misschien is onze reactie onder het verkeerde blokje geplaatst. Voor alle zekerheid sturen we een ontvangsbevestiging.