Stienissen - Deman

• Giorgio Zanoli

Hallo allemaal, ik zag ineens dat er hier over een familie Demans (en schrijfwijze) gepraat en gespeculeerd wordt. Beste Heemkundekring. Ik ben een afstammeling van Elisabeth Hermans geb in 1817 te Pannerden, haar ouders zijn Nicolaas Hermans en Helena Demans (Deman(d)t, Demons, Leemans, Deijmond) Helena is te Wijk bij Duurstede gedoopt op ??-??-1788 (ik doe dit eventjes snel uit mijn hoofd, sorry daarvoor) als dochter van Hermanus Deijmond en Geertruij Kramer. Nicolaas Hermans was marskramer, en leide een rondreizend bestaan (het hele gezin werd in 1827 zelfs naar de Maatschappij van Weldadigheid te Veenhuizen gebracht), Helena wordt meerdere malen genoemd als ‘inlandsche kramer.’

Hun huwelijk heb ik niet gevonden, maar de kans is zeer groot dat er geen huwelijk bestaat, ik ben een afstammeling van scharenslijpers, bedelaars, stoelenmatters, rondreizende koopmannen en koopvrouwen, en onder deze bevolkingsgroep was het trouwen niet zo noodzakelijk, wij trouwden namelijk zoals ze dat in het noorden wel noemen ‘onder de eikenboom.’

Zou het kunnen zijn dat uw Geertruij (een dochter van Nicolaas en Helena heet ook Geertruij) een halfzuster was van “mijn” Helena?? Wat staat er bijvoorbeeld bij de dopen van de kinderen van Hermanus?

Ik heb meer gegevens over het huishouden van Nicolaas Hermans en er staan nog veel vragen open…Misschien dat we iets uit kunnen wisselen?

Hoe dan ook veel succes!

groetjes

Giorgio

• Heemkundekring Bergh

Nicolaas Hermans en Helena Demont hebben wij ook in het onderzoek betrokken. We hebben wel de geboorten van kinderen maar binnenkort gaat iemand naar het Gelders Archief om enkele ontbrekende doopgetuigen aan te vullen. Als u die al hebt, zou dat weer tijd uitsparen!

Deze gegevens hebben we:

Nicolaas Hermans, geboren Wanroij, vagabundus quasi mercatus (vermelding in Pannerden).

X

Helena Dijmans (1814) / Demont (1816) / Leemans (1808) / Dekman (1806); in 1816 29 jaar.

Kinderen:

Anna Catharina 17-12-1806 rk~ Groessen

Martinus 27-5-1808, geboren Doornenburg, rk~ Hulhuizen

Elizabeth 19-12-1814, rk~ Pannerden

Maria 20-12-1816 (BS Silvolde of Terborg)

Vermelding 1806: zwervers in een hut wonende

Vermelding 1816: wonende 's-Hertogenbosch

• Giorgio Zanoli

Hallo, dat is toch leuk dat u met dit gezin, waar ik van afstam, bezig bent! Ik wil graag mijn gegevens met u delen. Kan ik u emailen? ik heb wat meer kinderen die zijn allen te Deventer getrouwd, ook Nicolaas en Helena woonde de rest van hun leven daar en zijn er ook gestorven. Ik kan u dus ook een stukje op weg helpen en dat heb u net ook met mij gedaan, ik dacht dat Nicolaas te Den Bosch geboren was maar misschien is het dus wel Wanrooij.

Hartelijk dank voor uw aanvullingen.

Groetjes

Giorgio

• Heemkundekring Bergh

Wanrooij is een vermelding door de pastoor van Pannerden of Hulhuizen. E-mailadres is info#heemkunde.nl of thuijs#heemkunde.nl ( # vervangen door @ ). Mag ook met de ouderwetse doch degelijke post gestuurd worden naar: Heemkundekring Bergh, Stadsplein 70, 7041 JG 's-Heerenberg (ovv Geestelijk Erfgoed, kwartierstaat Zuster Menning).

Bij voorbaat dank voor de moeite!

• Heemkundekring Bergh

E-mail met bijlagen intussen uitgeprint. Hartelijk dank.

• Giorgio

Graag gedaan, mocht ik meer vinden dan laat ik het zeker weten.

Mag ik ter zijner tijd (wellicht na publicatie) uw gegevens ontvangen?

Bij voorbaat dank.

Giorgio Zanoli

• Heemkundekring Bergh

De kwartierstaat van Zuster Menning waarin Stienissen-Dumand voorkomt is nog niet gepubliceerd in Old Ni-js nummer 64 omdat er nog te weinig informatie bekend is over haar levensloop. Ons mede-lid uit Driebergen zal u op de hoogte houden iz onderzoek-resultaten.

Fijne feestdagen!

• N. Boers

Hallo met Nico Boers.

Ik ben een afstammeling van Elisabeth Maria Demont ( Franken ).

Geb. 11-01-1886 in Huissen en overleden in Baarn op-02-01-1945.

Haar man was Peter Johann Boers.

Zij stamt van haar lijn af van Johannes Dimans doopplaats Indoornik op de 24-08-1797 en overleden op 12-12-1878 in Huissen,zijn vrouw was Johanna Smits.

Hij was een zoon van Hermanus Dimans en Catharina Hermse.

De vader van Elisabeth Maria Demont was Johannes Theodorus Demont.

Geb. 02-12-1854 in Westervoort en overleden in Huissen op 06-09-1899.

Zijn vrouw was Johanna Gerarda Franken.

Zijn vader was Hermanus Demont.( Diemant ).

Geb. 09-07-1822 in Elst en overleden nog onbekend vermoedelijk in Duitsland.

Zijn vrouw was Johanna Jacoba de Haas.

Zijn vader was Johannes Diemant.

Geb. 05-06-1805 in Dreumel en overleden : nog niet gevonden.

Zijn vrouw was Maria van Reem.

Zijn vader was Hermanus Dimans en zijn moeder was Catharina Hermse

Beiden woonden in Heteren.

Verder ben ik nog verder op al de kinderen van deze lijnen aan het zoeken.

Het is trouwens wel erg verwarrend met deze achternaam.

Groeten, Nico Boers

• A.H.M. Thuijs

Hartelijk dank voor informatie. Zoals reeds is aangegeven in vorige reactie is de publicatie van de kwartierstaat waarvoor de vraag gesteld is, nog een tijdje uitgesteld.