De aanleiding

• Twan van Duijnhoven

Ann Klerks:

“Nu ligt dat anders degene die het nu beter denken te weten vallen werkelijk over alles het moet echt gaan zoals zij dat willen en dat kan helaas niet of helaas nee ik bedoel gelukkig niet.”

En die slaat nu de spijker op de kop. Hier gaat de discussie over en ik heb het gevoel dat vele dat niet in de gaten hebben. Daarom de aanleiding nog maar eens geplaatst.

Vraag van Tukkergirl:

"Ik ben al een aantal jaren bezig met het uitzoeken van stambomen.

Daarbij maak ik gebruik van het programma Aldfaer, dat me erg goed bevalt.

Nu vraag ik me af, hoe kun je van deze informatie een overzichtelijk leesbaar en aantrekkelijk verhaal maken voor de medemens."

Antwoord van Rob:

“Voor de goede orde: het uitzoeken van een stamboom doe je niet met een programma als Aldfaer. Het is ‘slechts’ een programma waar je al je gegevens in kan stoppen, en die je op verschillende manieren uit kunt draaien. Een overzichtelijk, leesbaar en aantrekkelijk verhaal zul je zelf moeten produceren. Deels kan dat in Aldfaer zelf.”

Rob met alle respect, Tukkergirl zien we het meeste op dit forum, dus dat aldfaer “slechts een programma is” weet ze zelf ook wel. En dit soort antwoorden zie ik hier meer. Het gaat niet over de onwetenheid van beginnelingen, want daar heb ik wel geduld mee, maar het gaat over de arrogantie van zogenaamde ervaren genealogen.

DAAROM HEB RESPECT VOOR ANDEREN EN VAL NIET OVER ELK VERKEERD GESCHREVEN WOORD, MAAR VRAAG OM UITLEG.

Gegroet

Twan

• margreet

Hoi Twan,

2 zielen 1 gedachte - even terug naar het begin.

alleen … aldfaer is misschien niet ‘slechts’, en het is misschien niet: thea en iedereen weet ook wel….

jij vertelde dat je naar word uitvoerde en het daar aan, in- en opvult met eigen verhaaltjes rondom de datums en zo

op het hco vertelde iemand dat ze eigen word-verhaaltjes opneemt in aldfaer.

Her en der gekoppeld, die het hele verhaal vervolgens in 1x uitdraait, eigen in cursief.

2 wegen naar rome.

haza doet dat ook zo.

dat is misschien ook robs ‘deels kan dat in aldfaer zelf’.

ik vind daar persoonlijk weinig arrogants aan. Het kan net zo goed een ‘weet je dat? nee, dat wist ik nog niet’ -geval zijn.

'Ik gebruik een programma' zegt niets over welke mogelijkheden je wel en niet kent en/of benut.

ik heb mij dus nu pas herinnerd, dat thea die hele foto-boel ook op kan nemen, direct aan de goede persoon gekoppeld.

“Aan iedere persoon binnen uw stamboom kunt u eigen materiaal toevoegen. Niet alleen afbeeldingen, foto's, geluids- en videobestanden, maar ook tekstbestanden (bijvoorbeeld uit Microsoft Word), HTML bestanden en dergelijke.”

je kunt binnen het programma dus een behoorlijk eind voorkoken.

dat is misschien jouw bedoeling met stuur haar naar de aldfaer-help mensen, je had toch een vaag vermoeden van ..?

en robs ‘deels’ is misschien groter dan wij hier wisten of onthouden hadden, in mijn geval.

voorgekookt, en dan of naar de printer - voila een boek

of rechtstreeks naar html, achtergrondje ligt klaar, bladzij-indeling wordt aldus gevuld - en voila nieuwe website.

Ze noemde het niet voor niets, denk ik dan maar. Eventueel was het wel een vraag naar ervaringen met, hoe omzeil ik de beperkingen, wie weet er meer mogelijkheden, is er al een nieuwe versie die dit of dat wel kan.

Als ze enkel foto's zocht, of hoe orden ik alles had ze het wel weggelaten.

mvg, margreet

NB. Ik was het ook niet van je gewend Twan, ik was helemaal verbaasd dat je zo uit je slof schoot.

NB2 - ik vond het heel gezellig bij het HCO met zo'n open vraag. tig mensen aan het vertellen, allemaal verschillende kanten. Het maakte daar niet zoveel uit, had ik de indruk, dat thea 3 keer dacht dat bedoelde ik niet, of iemand anders af en toe, dat wist ik al. Maf dat hier aldfaer weggegooid werd, en zij een uur aan het praten zijn. How very nice all them different people.