Meerman/te Meerman - omgeving Goor Ov.- ca.1750-1800 en later

• margreet

Hallo Monique en anderen,

Ik maak er even een aparte vraag van.

Meestal wordt gevraagd families op het forum te behandelen, voor ander nageslacht wat voorbijpasseert of aan- of ingetrouwd is, en die er ook wat aan kunnen hebben.

Vaak kan dat ook wel, tenzij iemand zoveel moeizaam gezoek achter de rug heeft dat hij/zij dat maar niet gratis in de rondte wil strooien. Om het vervolgens weer her en der op het internet geknipt en geplakt en verwerkt tegen te komen.

Dus je hoeft niet terug te antwoorden met je hele bestand, Monique, maar je kunt wel zien of we ergens te linken zijn.

Tot mijn eigen verrassing heb ik minder dan ik dacht, en sowieso nog een aantal vragen.

Dus dames en heren, jongens en meisjes - we kunnen weer genealogien.

Johanna/Janna te Meerman ovl. 1831 Goor (Overijssel - bij Enschede-Hengelo), getrouwd met Klaas-Nicolaas Waanders, timmerman in de huwelijksaktes van hun kinderen, ovl 1830 Goor.

Zus Geziena te Meerman ovl 1819, x Barend Dijkmans, dochter Aleijda 1780, en xx 1781 Berend Kruders, dochters Janna 1782 en Hendrika 1784 - allen geboren Goor.

Zus Harmina te Meerman ovl 1842, x Gerardus Harperink, kinderen Joannes 1792 Goor - en misschien Gradus en Gezina Harperink.

Van het gezin Klaas Waanders-Janna te Meerman heb ik gevonden:

? Maria ovl 1813.

Johannes 1788 Goor - 1883, x 26-11-1812 Goor Harmiena Essink > ….. ik.

Aleijda 1793 Goor -1868 Goor, x Alexander Nieman. (7 mogelijke kinderen)

Bernardina Nicolaas 1795 Delden - x 1826 Petrus Schmitt.

Gerardus 1805 Goor - 1867 Goor, x Anna Leferinck. (4 kinderen)

Mogelijke vader van Johanna: Bernardus Johannes te Meerman. Er staat niet bij waar ik die naam vandaan getoverd heb.

En daar weer voor bevinden zich in de Volkstelling 1748: Jannes, Claas en Lammert Meerman. Ik ben vergeten erbij te vermelden in welk dorp/stad/streek.

Vragen:

is er verband met de Meermannen van Monique?

en daarnaast:

de huwelijksdatum en -plaats Waanders-te Meerman

de geboorte/doop datums van janna en klaas

het compleet maken van hun gezin

de ouders van janna te meerman

aanvulling broers en zussen voor dezelfde janna

verdere voorouders

Meerman of te Meerman - waarom, wanneer, hoe?

Ik concentreer me nu even op de (te) Meermannen, aan de Waanders-kant zijn eigenlijk dezelfde vragen te stellen.

Reacties als ‘ga maar naar het hco-forum’ zijn ook van harte welkom.

mvg, margreet

• Bertus

Hallo Margreet

Op www.twentsstreekarchief.org komen zowel Meerman als Waanders voor.

De dtb boeken van Goor zijn in te zien in dit Streekarchief te Delden.

Bertus

• margreet

Hallo Bertus, bedankt voor de tip. Is het (onlangs) uitgebreid dan? Ik heb er destijds wel andere takken gevonden, weet zo het dorp niet meer - maar kon toen over deze families niets vinden.

Ik kijk meteen even,

mvg Margreet

• Bertus

Hallo Margreet

Ik heb niet speciaal naar jouw tak gezocht de site was nogal traag vanavond.

Bertus

• margreet

Hallo Bertus, ik had gelukkig niet al te veel last van traagheid. Dat was vroeger wel eens anders inderdaad.

Ik was er dus toch al eerder geweest. Niet enkel voor andere families in die contreien, maar een aantal van mijn gegevens kwam al daarvandaan, de rest komt uit aktes na 1811.

Ik zag nu 1 nieuwe naam, die me eerder niet opgevallen was en die ik nog niet heb weten te koppelen. Op internet vond ik 1 site, die de overgrote rest uit Goor in 3 grootvader-zoon-kleinzoon-gezinnen stoppen, inclusief mijn mogelijke vader met een nieuwe gb. datum, maar zonder mijn Janna. En onbekend van waar, maar elders vandaan.

Daar is wel een Bernardina-voormoeder, die ook vernoemd lijkt bij die van mij - maar ik krijg de jaren nog niet kloppend.

Van de 3 namen uit 1748 kan ik er nog steeds maar 1 terugvinden in die doop-trouwboeken.

Er zijn verder Meermannen vermeld vanaf 1695-1702. Ik wil nog even de kaart erbij, hoe ver alles uit elkaar ligt, en of het dus misschien toch meerdere families betreft. Ik moet nog steeds erg wennen aan de kerspels en de marken-indeling.

En last but not least, ik blijf gaten houden tussen de kinderen. Het schakelt wat lastig van inhoud wat er al online is, naar zoekresultaten, maar het zou kunnen dat ze dan net even op een nog-niet-online-dorp wonen.

Dus ik puzzel nog maar even verder.

mvg, margreet

• Bertus

Hallo Margreet

Ken je deze site? www.zornsoftware.com

Groeten Bertus

• Monique

Hallo Margreet,

Ik denk dat ik verkeerd ben begrepen Margreet.

Ik behoor zeker niet tot de categorie die zijn gegevens niet met anderen wil delen, in tegendeel.

Alleen zijn het teveel gegevens om het op het forum te plaatsen.

Maar ik kan het natuurlijk ook zo doen http://gw.geneanet.org/torrc

Zo heb je de hele bubs in een keer.

Groetjes

Monique

• margreet

Dag Bertus, ik was er al eens eerder geweest, lang geleden.

Maar mij ontgaat even de bedoeling van je opmerking. Heeft het te maken met mijn meerman-opmerkingen en welke dan? of gaat het over een verhaal wat ik elders afgestoken heb?

margreet

• margreet

Hoi Monique, ik had je in geen enkele groep geplaatst nog, hoor - alleen maar de mogelijkheid opengelaten.

Voor het probleem het hele bestand hier neerzetten, als ik wel heel veel had gehad, had ik een andere oplosssing. Vertellen, bv. van ik heb ze van 1600 tot 1950, en dan enkel het stukje neerzetten, waar iemand of uit Assen kan komen, of naar Zeeland (Tholen ligt toch in..?) gewaaierd is. Of andersom.

Wel leuk, zo'n hele zeeuwse familie. Ik moet hoognodig ook op internet, toch wel handig even wat te laten zien.

Ik zag 1 takje bij jou, van tholen naar bergen op zoom en dan naar assen - ca. 1810 tot 1869. Zelfs als zijn nageslacht naar Overijssel afzakt, is het niet het voorgeslacht van mijn meerman, die daar al rond 1785 trouwt.

Ik zag zo gauw geen personen vanaf je 1580-1610, die nog een onbekend naar Overijssel verhuisd nageslacht kunnen hebben. Tenzij er nog een onbekende persoon is.

Ik heb op internet wel latere (1880 bv.) Meermannen gezien in Den Haag en richting polder-Enkhuizen oid. Gewaaierd uit andere Overijssel-Meerman-families/takken leek dat. Zeeland en Drenthe zeiden me zo gauw niets.

Weet je iets over de oorsprong van de naam?

mvg, margreet

• Bertus

Margreet, hiermee bedoel ik dat er meerdere site's zijn waar gegevens over Goor te vinden zijn. maar je had hem dus al gevonden.

Groeten Bertus