Hoi,
Ik zit erover te denken om in de toekomst een boek te publiceren over mijn familienaam.
Waar moet ik op letten? tips ? enz
alvast bedankt voor eventuele reakties
gr patricia
Kwam je eruit, Patricia?
Het komt een beetje neer op zelf bedenken wat je zelf leesbaar, leuk en overzichtelijk vindt, of in een boek wilt vinden. Eerst veel anderen bekijken en vergelijken.
En dat je toch nooit voor iedereen kunt schrijven. Smaken blijven verschillen, en je lezerspubliek wil allemaal wat anders. Eigen familie krijgt niet snel genoeg van alle verhalen, en bijzondere foto's, maar iemand die gewoon even een naam en datum zoekt raust er door heen.
Verder zijn er mensen die het helemaal alleen doen, en anderen zoeken in hun familie- , vrienden- en kennissen kring om hulp. Iemand die goed kan schrijven, of iemand die kijk heeft op tekst en plaatjes goed of leuk neerzetten.
mvg, margreet
Hoi Tiemen,
Soms vullen mensen kale gegevens, of aktes en foto's op tot levensverhalen. Er is een groot verschil tussen:
'ze kregen 6 kinderen, en in 1843 kochten ze een huis Toen de fabriek failliet ging in 1851, gingen ze naar Amerika'
of dat het een leesbaar verhaal-tje wordt.
Ook gegevens uit oudere aktes en koopbrieven of voogdij-boeken zijn heel verschillend verwerkt op al die websites of in boeken. Het een leest veel prettiger of smeu-iger dan het andere.
mvg, margreet
Hoi Tiemen,
Niet echt, er was laatst ergens een reclame van een drukker/uitgever met een zacht prijsje, noemde hij het - voor kleine oplages, speciaal voor stamboom-mensen.
Maar ik heb nadien gehoord, dat er een heleboel van zulke uitgevers met zulke aanbiedingen zijn.
Misschien iemand anders? of even google-en.
mvg, margreet
Hoi patricia, ik ben zelf ook al een jaar aan het werk met een boek. Je hebt een lange kwatierstaat of parenteel of zoiets en wat aktes, dat wordt voor de niet zo geinteresseerde dus niet leuk om te lezen. Er zit vast wel een extra boeiend figuur bij je voorouders, neem die dan als spil, bouw er een verhaal omheen, in dat verhaal kun je zijn/haar ouders en kinderen noemen, de plaatsen waar hij woonde, zoek uit wat er in die omgeving gebeurde in die tijd, ontdek bijzonderheden over zijn beroep en bouw daar je verhaal omheen. natuurlijk de kwartierstaten, aktes en foto's erbij. maar een paar gewone verhalen over personen, maar ook streek of stad maken het veel leuker.
Ik heb het geluk dat 1 van mijn voorvaderen buikspreker was en veel adverteerde in oude kranten, dat was rond 1830, toen was ook de tiendaagse veldtocht, nog iets later kwam de eerste stoomtrein, de scheepvaart ging over van trekschuit naar stoomschepen, er is veel info over kermissen uit die tijd, dus ik kan me bij benadering voorstellen hoe deze voorvader leefde. Dat verwerk ik in een verhaal, daarin denkt hij terug aan zijn ouders, treurt hij om jong gestorven kinderen en is trotse vader bij de bruiloft van zijn 6 dochters, op die manier worden heel veel mensen genoemd zonder dat het saai wordt. veel succes en doorzetten hoor! groeten karin
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?