Johannes Bunne uit Groningen

• Anneke

Vanuit de stamboom van de familie Buene(n), waarvan ik alle gegevens tot nu toe kon vinden in N. Brabant, ben ik nu op zoek naar Johannes Bunne. In de akte van ondertrouw, dd. 20 december 1732 te 's Hertogenbosch, staat vermeld: “geb. van Grunningen,” de oude benaming voor Groningen.

Johannes trouwt met Maria Hoevenaars, die gedoopt is te 's Hertogenbosch op 30 juli 1703 (bij haar doop vermeld als Anna Maria Hoevenars.)

Zij krijgen twee kinderen:

- Joannes Buene, gedoopt 18 april 1734 te 's Hertogenbosch.

- Catharina Bunen, gedoopt 14 april 1737 te 's Hertogenbosch.

Zou iemand in Groningen het volgende kunnen opzoeken:

- Wanneer is Johannes Bunne geboren? Het moet begin 1700 zijn geweest.

- Wat zijn de namen van zijn ouders?

- Had hij nog broers en zussen?

- Is het te achterhalen wanneer hij uit Groningen is vertrokken?

In ruil hiervoor kan ik weer dingen opzoeken in 's Hertogenbosch of Tilburg.

Met vr. gr.

Anneke

• E.L.Smit

Volgens mij moet hier gelezen worden; Johannes Bunne, geboren als Johannes van Grunningen.

Als je op Genlias zoekt, zie je vele pagina's met“ van Grunningen's”

Heb je die mogelijkheid al onderzocht?

Groet Evert Smit

• Anneke

Beste Evert,

Bedankt voor je antwoord. Maar het gaat hier toch echt om de familie Buene of Buenen, die voorheen waarschijnlijk Bunne hebben geheten. De ondertrouw van Johannes Bunne staat beschreven in het “Kleijn Kerk Boeck” van 's Hertogenbosch en bij zijn vrouw, Maria Hoevenaars, staat: “geb. alhier.” Bij het paar dat na hun komt staat hetzelfde. Daarom lijkt mij dat hier wel degelijk de geboorteplaats bedoeld wordt. Zoals ze dat vroeger schreven: “geboortig van…..” Dat heb ik al vaker gelezen.

Aangezien Bunne ook een plaats is in Drenthe, is het aannemelijk dat de familie daar vandaan komt. En waarschijnlijk is de naam Bunne verbasterd tot Buene met de verhuizing van Johannes vanuit het hoge Noorden naar de Zuidelijke Nederlanden, door verschil in dialect. Waarom iemand in die tijd zo'n verhuizing ondernam??? Vermoedelijk vanwege het geloof. Wel intrigrerend. Daarom wil ik ook meer over hem te weten komen.

Groetjes, Anneke

• Anneke

Wie kan voor mij iets opzoeken in Groningen?

Ik ben op zoek naar Johannes Bunne / Bune(n), geboren rond 1700 in Groningen.

Ondertrouw 20 december 1732 te 's Hertogenbosch.

Huwelijk 4 januari 1733 met Maria Hoevenaars, gedoopt te 's Hertogenbosch op 30 juli 1703 (bij haar doop vermeld als Anna Maria Hoevenars.)

Zij krijgen twee kinderen:

- Joannes Buene, gedoopt 18 april 1734 te 's Hertogenbosch.

- Catharina Bunen, gedoopt 14 april 1737 te 's Hertogenbosch.

Zou iemand in Groningen het volgende kunnen opzoeken:

- Wanneer is Johannes Bunne / Bune(n) precies geboren?

- Wat zijn de namen van zijn ouders?

- Had hij nog meer broers en zussen?

- Is het te achterhalen wanneer hij uit Groningen is vertrokken?

In ruil hiervoor kan ik weer dingen opzoeken in 's Hertogenbosch of Tilburg.

Met vr. groet

Anneke Kapteijns