programma

• kim

Hallo mensen,

Ik ben sinds een tijdje bezig met de stambomen van mijn vader (tienstra) en moeder

(a(h)lers)

Nu ik echt al behoorlijk wat info heb, wil ik graag een computerprogramma om alles te organiseren.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Heeft er iemand tips? Welk programma werkt goed, waar moet ik op letten?

gr. Kim Tienstra

• Kees

Hallo Kim,

Kijk eens wat terug op het prikbord bv de vraag van Saskia op 18-05-2006.

Groeten en veel suces

• E.L.Smit

www.aldfear.nl

Bovenstaande is een gratis Genealogie programma waar veel mee gewerkt wordt.

Ikzelf werk met Haza-21 basis

Als beginner zijnde zou ik aldfear proberen je kunt nadien altijd overstappen op een ander programma dmv Gedcom export.

Groet Evert Smit

• margreet

Hoi Kim, en allemaal

Ik heb Aldfaer - het is gratis, en werkt vrij makkelijk. Het heeft een tijd geduurd voor ik allerlei extra's heb ontdekt, die het ook nog kan - en soms ga ik ook wel eens een dagje het HelpBoek lezen. Maar dat heb ik met meer computerprogramma's, ze kunnen dan dingen, waarvan ik niet wist, dat ik zou willen dat ze dat zouden kunnen.

Op zich ben je er denk ik vrij snel achter of het je wel of niet ligt, of dat je iets erg mist - niet pas na 1000-en gezinnen of een half jaar. Je kunt je er geen buil aan vallen, wat dat betreft.

Ik heb ook een tijdje Family Tree Maker kunnen proberen.

Dat klinkt makkelijk, gewoon overstappen. Daar bedoelen ze mee: alles wat je ingetypt hebt, kun je uitvoeren naar een ander programma, het hoeft niet overnieuw.

Maar ik moest nu een hele lading nieuwe gegevens invoeren, en het is raar hoe je dan gewend bent geraakt aan de letters en groottes en velden van het ene program. Dus dat ging maar moeizaam. Daar moet je dus wel even rekening mee houden, als je over wilt stappen.

Ik weet je niet welke je allemaal wel en niet bekeken hebt, ik vond 2 gewone overzichten wat er zoal is, de ene met eventuele gebruikers in je buurt:

http://www.wazamar.org/gen-links/b-programs.htm

http://www.genealogie.hccnet.nl/gg/gen_progr/platform_softw.html#nederland

Ik wilde ook wel dat er ergens een overzicht was met wat nu de verschillen maakt, dus ik zoek zo even verder.

Mocht het niet bestaan …Wil/kan iemand hier het ‘even’ maken??????

Voors- en tegens ligt persoonlijk, dus zo'n overzicht zal er niet wezen.

Op Open Dagen wordt er verder wel eens een programma gedemonstreerd. Straks is het weer archievendag, dan kun je daar even gaan kijken. Want je kunt forums lezen wat er allemaal zo goed is, maar het blijft moeilijk voor te stellen als je het programma nog nooit hebt gezien.

mvg, margreet

• Martijn Pijnenburg

Kim,

Kijk gewoon op de startpagina tussen de programma's en download demo's; je komt er zo vanzelf achter wat je het makkelijkst vindt werken!

Groeten,

Martijn Pijnenburg

• margreet

Hoi Kim, Martijn en allemaal.

Ik zag het later pas daarzo, Martijn. Goochem zo dichtbij …

Alleen heb je daar wel nog een lijst van “30” prgs, en moet je al die websites af wie wel en niet een demo heeft. Of heb je een directe link?

Dit stond op de Startpagina bij BEGINNER TIPS:

* Volop keus!!!

* Adviezen van gebruikers zijn vaak heel erg gekleurd. Er bestaat geen beter programma dan wat zij gebruiken…. (en werken hun programma's - zonder problemen en zonder extra hulpgrepen - goed onder Windows XP ???)

* Genealogen wisselen wel gegevens met elkaar uit. Dat is alleen mogelijk als beide een programma hebben dat gegevens in “gedcom” kan im-/exporteren. Let daar beslist op als u een programma gaat gebruiken. Bij oudere genealogieprogramma's is “gedcom” niet altijd aanwezig of werkt niet zonder fouten. En de in de boekwinkel verkrijgbare uitgaven hebben allen hun beperkingen!

* Je kan door de mogelijkheid van “gedcom” met een gratis programma beginnen;bijv.

o Aldfaer (goed programma voor een beginner!)

o Brothers Keeper (in meedere talen, ook NL)

o Oedipus II (lees ook de tekst van de ontwerper, mbt. gedcom)

o WinKwast

# Later kan je dan naar een uitgebreider programma over stappen. Soms zijn er ook probeer- versies, maak er gebruik van. Begin dan eens met GensDataPro> van de NGV afdeling computer genealogie. Een heel mooi en doelmatig programma. Helemaal gemaakt voor gebruik onder Windows!

Op de pagina websurfice van de NGV staan heel veel computerprogramma's vermeld. Kijk daar ook eens. (link werkt helaas niet, margreet)

# Zet ook de punten op een rij die voor jou belangrijk zijn, zoals wat kost het, wat kan ik er mee doen enz.

Ga eens naar een genealogische bijeenkomst waar een of meer programma's worden gedemonstreerd.

Kijk eens op het internet om resultaten te zien van een programma enz.

* maak ook eens een uitdraai op papier.

* maakt het programma ook internetpagina's?

Hoe zien die er uit? Wil je dat ook zo? enz.

* maak regelmatig een kopie van je gegevens

mvg, margreet

NB. eerst door de bomen het bos niet meer zien in de prgs, en nu in de adviezen

….

• WEBMASTER

Beste Kim

Wellicht wat achterhaalt maar toch nog effe.

Kijk eens op de http://genealogie.startpagina.nl onder de rubriek; Genealogie Software of op de http://genealogie-software.startpagina.nl .

Mvgr.,

Webmaster

• kim

Hallo allemaal,

Allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik ga het allemaal rustig doornemen en uitzoeken!!

Gr. Kim

• Thaira

Hallo allemaal.

Normaal gesproken reageer ik nooit op forums maar ik dacht nu ga ik wel even reageren op de uiteenzetting van margreet.

Wat is een goed genealogie programma was het onderwerp.

Ik gebruik 5 verschillende genealogie programma,s

Aldfear gebruik ik die is gratis.

Haza-Data gebruik ik die moet je betalen.

Pro-Gen gebruik ik die moet je ook betalen.

Gens-Data gebruik ik die moet je ook betalen.

Tot slot gebruik ik stamboom die moet je ook betalen.

Aldfear gebruik ik om alles in te zetten het is een lekker overzichtelijk programma.

Pro-Gen lijkt erg veel op Aldfear .

Met een Gedcom kun je alles zo over zetten in een ander genealogisch programma let op:Mits die de mogelijkheden heb om Gedcom bestanden in te lezen.

Ik zet alles over naar Pro-gen dat is zg mijn backup.

Met nog een aantal handelingen kun je van je Pro-Gen zo een website maken.

Links op de pagina zie je dan alle namen staan die in je database staan.

Gens-data is een mooi programma en in een hand omdraai heb je een website gemaakt er is 1 nadeel te weten:op elke pagina staat een link naar hun website toe.

Ik vind dit minder van Gens-Data omdat hun programma niet goedkoop is en ik als gebruiker en koper van dat programma mijn webhosting betaal met reclame op mijn website van Gens-Data die ik niet wens.

Stamboom is een simpel programma en leuk om te beginnen.Niets meer en niets minder.

Tot slot Haza-Data een mooi programma veel mogelijlheden enkel de invoer vind ik zelf erg bewerkelijk.

Mocht iemand nog vragen hebben hier over dan mag je mij gerust even mailen.

Weet je niet hoe je een website moet maken mail mij gerust np [roblrm.

Weet je niet hoe en wat een gedcom is:mail mij maar met vragen kom je het aan de weet.

Vriendelijke groetjes allemaal.

Thaira

• Rob

Waarom zou je vijf (!!) programma's gebruiken als je alle handelingen die je beschrijft ook met één programma (bijv. aldfaer) kan uitvoeren?