Fam.wapenschilden

• Postelmans. P. H . M .

Geachte lezer

Ik ben op zoek naar de wapenschilden van de Fam.Hampe(n),en de Fam.Schönhard.

Is er iemand die mij kan helpen ,E-mail mij dan a.u.b.

Het zijn ongeveer de laatste gegevens die ik nodig heb voor mijn stamboom.

Bijvoorbaat mijn hartelijke dank.

afz.piet

• WEBMASTER

Beste Piet Postelmans,

Ik heb in het Armorial van J.B. RIETSTAP alleen maar de naam;

Hampden met als beschrijving; D'argent, au sautoir de gueules, cantonné de quatre aigles d'azur, gevonden.

en

Schönhaber met als beschrijving; Coupé: au 1, d'azur, à une abeille d'or, volante en bande; au 2, de gueules, à un senestrochère armé, tenant une épée, le tout d'or, gevonden.

Dit wil dus niet zeggen dat er nooit een wapen is geweest verbonden met die geslachtsnaam. Er zijn ook veel wapens verloren gegaan waarvan er nog maar weinig tot geen bewijs meer van is.

In de collectie's bij het CBG heb ik ook niks gevonden.

Uit welke regio, plaats danwel land komen de stamvaders m.b.t. deze 2 namen?.

Dit maakt het zoeken naar makkelijker.

Zal z.s.m. verder zoeken en succes met uw eigen heraldische zoektocht.

Mvgr.,

Webmaster :-)

• WEBMASTER

Beste Piet,

Bron: Offene Wappenrolle der Heraldischen Gemeinschaft Westfalen / ID: 8105606

Heraldische Gemeinschaft Westfalen

Gesellschaft für Heraldik und verwandte Wissenschaften e.V.

Katharinastraße 33 - 35

44793 Bochum

Wappenbeschreibung / Blasonierung:

Blau, eine Kogge Gold, mittleres Segel belegt mit einem Rad Blau, sechsspeichig, überhöht links und rechts von einem Widerkreuz Gold, Schildfuß Gold im Zinnenschnitt. Decke und Wulst Blau-Gold, ein Bär Schwarz, rotbezungt und -bewehrt. Motto “Deo Iuvante” .

Wappenstifter: Marcus Hampe

Entwurf: Michael Waas

Gestaltung: Michael Waas

Eintrag: Offene Wappenrolle der Heraldischen Gemeinschaft Westfalen

Führungsberechtigt: Der Wappenstifter Marcus Hampe nebst seiner Ehefrau Kerstin Hampe, sowie alle Nachfahren (Cognaten und Agnaten) des Wappenstifters.

Symbolerklärung: Die freie Bedeutung des Namens Hampe ist “Glänzender Schutz”. Der gezinnte Schildfuß symbolisiert den Namen als goldene (glänzende) Mauer. Die Farben des Wappens sind aus dem Wappen der Heimat des Stifters entnommen, ebenso die goldene Kogge. Die Widerkreuze stehen für den christlichen Glauben des Stifters. Der Bär aus der Helmzier wurde dem Wappen Berlins entnommen, als Zeichen der Heimat der Vorfahren.

Wederom,

Succes en Mvgr.,

Webmaster

• Bekker

Beste webmaster,

Mag ik vragen hoe u dit gevonden heeft? Ik ben namelijk ook erg benieuwd naar een eventueel wapen van mijn familie en ik kom op het internet ook diverse wapens van mijn familienaam tegen, maar ik zou niet weten hoe ik erachter zou kunnen komen of één van die wapens van mijn familie zou kunnen zijn of waar ik daarnaar zou moeten zoeken..

• WEBMASTER

Beste heer/mevrouw? Bekker,

Ter extra verduidelijking ik beweer dus absoluut NIET dat de gevonden wapens aan zijn familie toebehoren!. Sorry :-( voor de onduidelijkheid.

Indien u e.e.a. nog eens goed leest dan ziet u wellicht dat ik alleen naar wapens heb gezocht verbonden met gelijkende gevraagde geslachtsnamen en dus NIET vebonden met die familie c.q. zijn/haar familie.

Dat kan alleen blijken uit genealogische onderzoek gekoppeld met heraldisch onderzoek, naar o.a. de wapenvoerder en het recht om als afstammeling van die (eerste) wapenvoerder ook het wapen, danwel aangepaste wapen, ook te mogen voeren (dragen).

Bij o.a. het Centraal Bureau voor Genealogie ( http://www.cbg.nl ) kunt u in diverse registers zoeken naar wapens en hun eventuele afkomst. Voor een voorbeeld zie onderaan dit bericht.

Post- en bezoekadressen;

Postadres

Centraal Bureau voor Genealogie

Postbus 11755

2502 AT Den Haag.

Bezoekadres

Prins Willem-Alexanderhof 22

2595 BE Den Haag.

Telefoonnummers en fax

Telefoon

• 070-3150500 (algemeen)

• 070-3150510 (boekbestellingen)

• 070-3150570 (genealogische en heraldische inlichtingen)

• 070-3150580 (persoonskaarten)

• 070-3150563 (receptie)

Fax

• 070-3478394

————-

Tip: Eerst goed genealogisch onderzoek doen dan pas beginnen met uitgebreid heraldisch onderzoek. ;-)

Mvgr.,

Webmaster

Voorbeeld:

Bron: http://www.redbad.com

• Postelmans. P. H . M .

Geachte lezer.

In antwoord op je vraag over wapenschilden moet ik je bekennen ,dat ik die

niet zelf gevonden heb.

De archivaris van de stad korbach (BRD)is zo vriendelijk geweest om dat voor

mij uit te zoeken .

Als een soort hobby of vrienden dienst.

Ik correspondeer al ongeveer vanaf 1987 regelmatig met hem over mijn

stamboom.

Dus hoe ik je zou moeten of kunnen helpen weet ik echt niet.

Ik zou zeggen E-mail naar de archivaris van de laatste stad of archief dat

je gevonden hebt en informeer daar of informeer bij een heemkunde kring daar

in de buurt.

Mijn ervaring is dat Heemkunde kringen je ontzettend goed helpen.

Dit is dus alles wat ik voor je kan doen .Het is ontzettend weinig ,ik weet

het.

Verder wil ik je alle succes van de wereld toe wensen, en ik vind het jammer

dat ik je niet meer kan helpen.

Groetjes P.H.M.Postelmans.