nationale militie

• José Hopman

Geacht Forum,

Wie weet hoe lang iemand is, die 1 el 700 strepen meet, volgens de nationale militie 1847, tevens wil ik graag weten wat idg betekent bij de omschrijving van voorhoofd en mond.

Hartelijk dank voor Uw moeite

José Hopman

• T. v/d Waal

1 meter en 70 centimeter.

en weet je zeker dat het idg is? en niet idm?

Tiemen.

• José Hopman

Beste Tiemen,

Dank voor de snelle reactie, ik kan dus 1 el voor 1 meter en de strepen voor cm. lezen.

Bij de beschrijving staat: gezigt: rond, voorhoofd idg, of cdg of ids, maar geen idm. Bij de beschrijving van neus: oud of aid, ook niet te ontcijferen.. Het blaauw en blond van ogen en haar was wel te lezen. Het blijft dus een beetje puzzelen.

José

• Evert smit

1 El is ca 69.4 cm via Google

Evert Smit

• José Hopman

Beste Evert,

Wordt mijn voorvader dan niet erg klein? Dan schat ik hem op ca. 1.40 m

Dat lijkt me toch wel wat aan de korte kant :).

José

• Maikel Galama

Hoi José en anderen,

Als er bij gezicht ‘rond’ als omschrijving staat, en de omschrijving van het voorhoofd en de mond staat daaronder dan zal de ambtenaar niet nogmaals ‘rond’ opschrijven, hij volstaat dan met ‘idem’ of een vergelijkbaar krabbeltje. Ik heb het in ieder geval heel vaak gezien bij de aktes mbt de nationale militie.

Groetjes, Maikel Galama

• José Hopman

Beste Maikel,

Hartelijk dank voor deze uitleg.

José

• Maikel Galama

Hoi José en anderen,

om het hele verhaal af te ronden, nog even dit over de el:

je had de oude el die inderdaad 0.694 meter was, later werd de el 1 meter, wanneer die verandering precies heeft plaatsgevonden weet ik niet, wellicht ook wel ergens via een zoekmachine te vinden. In het bovenstaande onderwerp zal 1 meter bedoeld zijn, anders wordt de voorvader wel een ‘'vreemd’' mannetje, rond en klein.

Groetjes, Maikel.

• riet

Beste José,

Voor zover ik weet is men na 1811 gewoon uit zuinigheidsoverwegingen het formulier van de Nationale Militie blijven doorgebruiken, en gewoon bij de ellen de meters in gaan vullen, daarna de centimeters en soms nog de strepen als millimeters.

Bij het signalement staat ook vaak ord.(=ordinair), d.w.z. gewoon, niet uitzonderlijk groot, lang, spits etc.

Groeten, Riet

• José Hopman

Beste allemaal

Hartelijk dank voor je reactie. Ik begin een leuk beeld te krijgen van deze voorouder van mijn vaderskant. Een blonde, blauwogige man, 1.70 m rond gezigt, voorhoofd en kin en geen bijzondere kenmerken. Ook zijn handtekening staat erop. Zelf was ik donkerharig (nu grijzig), donkere ogen, maar ook een rond gezicht. Deze informatie heb ik gekregen via het archief van Schiedam. Is er ook nog een gewoon archief van de nationale militie?

José