opzoekvraag voor Groningen

• Anneke

Wie kan voor mij iets opzoeken in Groningen?

Ik ben op zoek naar Johannes Bunne / Bune(n), geboren rond 1700 in Groningen.

Ondertrouw 20 december 1732 te 's Hertogenbosch.

Huwelijk 4 januari 1733 met Maria Hoevenaars, gedoopt te 's Hertogenbosch op 30 juli 1703 (bij haar doop vermeld als Anna Maria Hoevenars.)

Zij krijgen twee kinderen:

- Joannes Buene, gedoopt 18 april 1734 te 's Hertogenbosch.

- Catharina Bunen, gedoopt 14 april 1737 te 's Hertogenbosch.

Zou iemand in Groningen het volgende kunnen opzoeken:

- Wanneer is Johannes Bunne / Bune(n) precies geboren?

- Wat zijn de namen van zijn ouders?

- Had hij nog meer broers en zussen?

- Is het te achterhalen wanneer hij uit Groningen is vertrokken?

In ruil hiervoor kan ik weer dingen opzoeken in 's Hertogenbosch of Tilburg.

Met vr. groet

Anneke Kapteijns

• Anneke

Bij het nalezen van mijn antwoord, d.d. 27-09 dacht ik: het komt misschien niet zo vriendelijk over. Is niet zo bedoeld hoor. Ik wil niet “bedweterig” overkomen. Maar ik had me laten adviseren door de mensen van zowel het stads- als rijksarchief in Den Bosch. Op beide plaatsen wist men mij te vertellen dat “Grunningen” de oude benaming is voor de stad Groningen. Vandaar dat ik zo stellig was.

Nu nog hopen dat iemand dit voor mij kan uitpluizen………

Met vr. groet,

Anneke Kapteijns

• Evert Smit

Ik heb het zo echt niet opgevat, daar ik zelf van oorsprong uit Groningen (prov) kom en mij die naam daar totaal onbekend is gaf ik je dat antwoord.

Heb tevens nog weer gezocht Genlias geeft 2x Buenen in Nieuwe Schans?

En voor de rest Bunne, Buene en Buenen alles uit het zuiden.

Zijn dit alle gegevens die je hebt, Als ik er weer kom wil ik voor je kijken het kan eventjes duren.

Groetjes Evert Smit

• andré.wolters

ik heb ff gekeken met het wereld atlas programma op de plaatsnaam Grunningen.

de volgende plaatsen komen daarvoor in aanmerking :

grünningen

baden-wurttemberg Duitsland

brandenburg //

hessen //

thüringen //

zürich zwitserland

de twee stipjes boven een letter werden in het verleden nog wel eens vergeten.

nog een plaats dichterbij u in de buurt die ook in aanmerking komt is GROENINGEN dat ligt in Noord-Brabant.

de houdige Groningen werd vroeger ook GROENINGA genoemt.

de OE werd later U .

ik denk dat u meer in het archief kan vinden waar GROENINGEN in noord-brabant onder valt kan vinden.

ik zelf ben de naam bunne niet tegengekomen in het archief hier in groningen.

u zal het nog kunnen proberen op deze link http://www.groningerarchieven.nl/content.php?zoeken=1

waar u de achternaam invoert en zo kan kijken of er archief stukken bestaan van die achternaam.

m.v.g andré.wolters

• Anneke

Bedankt voor het meedenken en -zoeken.

Ik heb inmiddels een uitgebreide stamboom van de fam. Buenen / Bunen. Vanaf nu terug in de tijd tot 1732 alles in N. Brabant kunnen vinden. Totdat ik stuitte op de ondertrouw van Johannes Bunne (20 dec. 1732 “geb. van Grunningen.”)

Verschillende mensen van het archief in Den Bosch zijn met mij op zoek gegaan of er in Brabant een plaats was die zo heette. Het enige dat zij konden vinden, was inderdaad de plaats Groeningen, maar de koppeling naar “Grunningen” werd niet gemaakt. Volgens een oud plaatsnamenboek is “Grunningen” de oude benaming voor “Groningen.” Maar nu twijfel ik zelf ook weer.

Als ik naar Duitsland moet, wordt het nog ingewikkelder, zeker die periode.

Ik had ook al gekeken op internet bij de groninger archieven, maar daar stond niks bruikbaars bij. Misschien kan ik via de personen uit Nieuwe Schans iets verder komen.

Wat er staat bij mijn zoekvraag, zijn de enige gegevens die ik heb.

Als je ooit in het archief van Groningen komt, Evert, graag. Geeft niks als het een tijdje duurt. Ik ben heel geduldig.

Groetjes, Anneke

• E.L.Smit

Anneke.

We blijven met je mee denken en zoeken, in eerste instantie dacht ik een tel. gids.

Dat geeft echter geen Buenen in de Prov. Gronigen.

De 2 Buenen's die vermeld staan in Nieuwe Schans komen uit Zutphen (ik dacht dezelfde persoon met 2 vermeldingen)

Misschien zou dhr.A Wolters er eventjes naar kunnen kijken , als ik het wel heb woont hij in Groningen

Dan zou je vlugger een antwoord hebben en evt. door kunnen zoeken.

Nogmaals als je het mij vraagt, ik heb nog steeds mijn twijfels in Groningen.

Groetjes Evert Smit

• Twan van Duijnhoven

Anneke,

Groeningen in Noord-Brabant ligt tussen Boxmeer en Vierlingsbeek dus tegen de duitse grens.

Gegroet

Twan van Duijnhoven

• andre.wolters

ik denk toch echt dat u in het plaatsje GROENINGEN in Noord.brabant.

de informatie kan vinden.

het ligt aan de duitse grens waar NEDER SAKSE gesproken wordt.

zo ook hier in groningen.

in nederlands noemt men een UIL en het neder sakse spreekt men dat uit als OELLE.

nog een voorbeeld :

mensen die plat gronings spreken zeggen als hun wordt gevraagt waar ze weg komen dat ze UUT GRUNN = uit groningen komen.

het wordt uitgesproken OET GRUNN.

misschien dat u het reklame spotje nog kan herhinderen van hooghoudt graanjenever waar rutger houwer in een kroeg iets bestelt en dat hij op het laats roept OET GRUNN.

daarom denk ik dat de persoon die de plaatsnaam in het verleden heeft op geschreven verstaan heeft GRUNNINGEN van in plaats GROENINGEN.

als u groeningen snel uit spreekt zal u grunningen horen.

zulke versprekingen zijn in het verleden wel vaker voor gekomen .

zelf ben ik het al medere malen tegen gekomen in mijn onderzoek naar mijn familie.

• Anneke

Tja, het wordt er niet gemakkelijker op.

Als de medewerkers van zowel het stads- als rijksarchief in Den Bosch mij, onafhankelijk van elkaar, verwijzen naar de stad Groningen…… In het rijksarchief heeft iemand het zelfs voor mij opgezocht in een oud plaatsnamenboek en ik heb ook zelf gezien dat erin stond dat Grunningen de oude benaming is voor Groningen. Dan moet ik toch aannemen, dat dat waar is.

Wat wel zou kunnen, is dat die plaatsnaam in 1732 op deze manier genoteerd is, terwijl Groeningen werd bedoeld. (Namen van personen werden ook op verschillende manieren gespeld.)

Ik heb al gezocht bij de borgbrieven van 's Hertogenbosch, om erachter te komen wanneer “onze Jan” de stad is binnengekomen. Daar moet ook bijstaan waar hij vandaan kwam. Maar daarbij heb ik nog niks kunnen vinden.

Heeft iemand voor mij een tip op welke andere manier ik hierachter kan komen?

Ik zal bij mijn volgende zoektocht ook in de archieven van Groeningen duiken.

Groetjes, Anneke

• andré.wolters

deze week kom ik in het archief hier in groningen.

ik zal ff kijken of ik die SPELD kan vinden in het archief.

nog even over het plaatsje BUNNE dat ligt in DRENTHE.

In de online www.drenlias.nl komt niet 1 bunne of iets wat er op lijkt voor zowel in de dopen na 1811 als voor 1811 en zelfs in de dopen in 1600 Niet.

heeft u al gekeken bij boedel scheidingen .??

bij boedel scheidingen wordt ook de woonplaats vermeld en de Provincie van de overleden personen.

u zou nog even op deze site kunnen gaan kijken of de naam daarvoor komt

het is een duitse site met dopen.

http://www.dutch.favos.nl/

m.v.g andré.wolters