opzoekvraag voor Groningen

• Anneke

André,

Heel fijn, dat u wil kijken in Groningen. Bunne in Drenthe valt dus af, als er rond 1600 niks te vinden is.

Vanaf wanneer is er sprake van boedelscheidingen? Ik weet niet precies wanneer Jan Bun(n)e is overleden, dat moet rond 1775 zijn geweest. In 1773 is hij n.l. nog getuige bij de geboorte van een kleindochter. En in 1776 verhuist zijn zoon (ook Jan) met zijn gezin van 's Hertogenbosch naar Vught. Een maand later “verplaatst” deze Jan zijn moeder naar Vught, zoals het in de borgbrieven stond. Daaruit concludeer ik dat moeder toen weduwe was.

Verder heb ik heb ik al even naar de Duitse site gekeken. Daar staat ontzettend veel op zeg. Zal het morgen eens op mijn gemak gaan bekijken.

Weer bedankt voor de moeite,

Groetjes, Anneke

• andré.wolters

ik ben vandaag even in het archief geweest hier in groningen.

in de stad groningen komt géén persoon in voor met de achternaam bunne.

wel de namen :

burema

bonnes maar daar zat geen johannes bij rond 1700 .

de volgende personen misschien :

johannes.bus gedoopt in 1688

————————————————————-

jan.van.buinen gedoopt in 1692 n.k

vader : lucas.jansen.van.buinen

moeder : trijntje.arents

adres : In steentilstraat

———————————————————–

en deze persoon :

jannes.buna

gedoopt 6 october 1700

vader balsaert.buna

moeder : mettjen.risewiks

adres : In hardingestraat

de voornaam jannes is ook johannes.

iemand anders op het forum vertelde dat er twee personen in NIEUWESCHANS hebben gewoont .

nu weet ik niet of die gevens ook in het archief van de stad groningen aan wezig zijn.

somige gegevens zitten in een streekarchief heb ik wel eens gehoort in het archief hier in groningen.

daar zal ik de volgende keer naar informeren.

(als ) die twee personen tot u stamboom behoren.

is de kans groot dat u voor ouders uit dit omgeving komen.

want nog geen 10 minuten rijden vanaf Nieuweschans ligt in Duitsland het plaatsje BUNNE.

daar doen veel grens bewoners hun boodschappen van uit groningen.

op deze link kunt u de vraag ook stellen aan onderzoekers

die in de streekarchieven in groningen onderzoeken doen.

waaronder ook Nieuweschans http://www.xs4all.nl/~hselling/vragen.htm

m.v.g andré.wolters

• Anneke

André,

Om te beginnen wil ik u heel hartelijk bedanken voor de moeite die u hebt genomen om in het archief te gaan speuren naar mijn voorvader.

Het is nog wel een beetje vaag, maar Jannes Buna komt volgens mij het meest in aanmerking, zowel qua naam als geboortedatum. Wanneer weet je zoiets zeker? Zijn er nog meer gegevens over hem te verzamelen?

De mensen uit Nieuweschans op Genlias zijn van rond 1900. Die horen dus niet tot mijn stamboom. Van hun uit zou ik erg ver terug moeten speuren naar 1700, bijna een aparte stamboom maken. Alle afstammelingen van Johannes Bunne / Bune(n) / Buene(n) zitten in Noord Brabant, omgeving 's Hertogenbosch en Eindhoven (tenminste toch zeker tot 1950.)

Maar wat u vertelt over het plaatsje Bunne in Duitsland is ook interessant.

Verder ontdekte ik op Genlias is een Theodorus Buene die in 1817 trouwt in Leeuwarden met Neeltje Koudenburg. In 1830 wordt er op Vlieland een dochter geboren van Dirk Buene en dezelfde vrouw. Is Dirk een gebruikelijke afkorting voor Theodorus of heeft Neeltje een andere Buene aan de haak geslagen?

De speld wordt steeds kleiner en de hooiberg steeds groter…….!

Groetjes, Anneke

• andré

over jannes.buna die op 6 october in de vestings stad groningen is gedoopt in de hardingestraat .

heb ik alleen zijn ouders : balsaert.buna en mettjen.risewiks gevonden in de doop kaarten bakken.

ik zou dan de kaarten bakken door moeten spitten of de ouders nog meer kinderen hebben gekregen en hoe die heten.

maar u weet niet zeker of deze persoon tot u stamboom behoort.

in de meeste gevallen komen voornamen terug in de generatie's.

ook het geloof kan de goede richting aan gegeven of u de juiste personen heeft.

de meeste familie's die verspreit voor komen in een land zijn schippers familie's .

koopmannen willen ook nog wel eens op duiken in andere provincie's.

heeft u geen rode draad die door de familie loopt??

zoals een Beroep die steeds terug komt of Geloof?

of een bepaalde voornaam?

• Anneke

Het is inderdaad geen doen om de kaartenboeken door te gaan spitten, op zoek naar broes en zussen, terwijl we nog niet eens weten of Jannes Buna wel de juiste persoon is. De naam Johannes komt vaak voor in de stamboom, maar dat zegt misschien ook weinig. Die naam komt volgens mij in alle families veel voor.

De rode draad in deze familie ontstaat eigenlijk later. Vanaf 1800 zijn het bijna allemaal timmermannen. Vóór die tijd waren het zeker geen rijke lui. Arbeiders bij een lintmolen en in de haven.

Wel een belangrijk gegeven is dat Johannes R.K. was. Hij is getrouwd in een R.K. kerk en zijn kinderen zijn R.K. gedoopt.

Is het misschien op te zoeken bij de borgbrieven voor uitgaande personen, tussen 1700 en 1732, of deze Jannes Buna Groningen in die tijd heeft verlaten? In Den Bosch is dit op microfische op te zoeken, de namen staan op alfabetische volgorde. Als dat in Groningen ook zo is, zou dat niet zoveel werk zijn.

Groetjes, Anneke

• andre

op deze link http://www.groningerarchieven.nl/content.php kunt u op DOPEN de provincie groningen zien of er iemand bij zit die u zoekt.

deze personen heb ik er uit gehaalt met de naam BUNNE .

alleen deze personen zijn nederlands hervormt wat de meeste groningers toen ook waren. :

15-3-1640 ; Slochteren

Dopeling Trine

Doopdatum 15-3-1640

Vader Bunne Jacops

Kerkelijke gemeente Slochteren

Kerkelijke gezindte Nederlands Hervormd

Toegangsnummer 929 Plaatsingslijst van het archief van de hervormde gemeente Slochteren, 1621-1975 (1990).

Inventarisnummer 28

Paginanummer in de bron 9

Doopregister Hervormde Gemeente Middelbert (Toegangnr 124 inv.nr. 286) , 1630 - 1811

21-2-1686 ; Middelbert

Dopeling Marten

Doopdatum 21-2-1686

Vader Bunne Hiddes

Kerkelijke gemeente Middelbert

Toegangsnummer 124 Beschrijving van de doop- trouw- en begraafboeken, enz. in de provincies Groningen en Drente, dagtekende van voor de invoering van de Burgerlijke Stand.

Inventarisnummer 286

Doopregister Hervormde Gemeente Noordbroek (Toegangnr 124 inv.nr. 327) , 1624 - 1811

27-12-1629 ; Noordbroek

Dopeling Ebbe

Doopdatum 27-12-1629

Vader Bunne Egberts

Moeder Meijnertke

Opmerkingen als vader is bedoeld Bunne Ebbes

Kerkelijke gemeente Noordbroek

Toegangsnummer 124 Beschrijving van de doop- trouw- en begraafboeken, enz. in de provincies Groningen en Drente, dagtekende van voor de invoering van de Burgerlijke Stand.

Inventarisnummer 327

Doopregister Hervormde Gemeente Middelbert (Toegangnr 124 inv.nr. 286) , 1630 - 1811

6-10-1689 ; Middelbert

Dopeling Egbert

Doopdatum 6-10-1689

Vader Bunne Hiddes

Inventarisnummer 286

de mensen die r.k waren staan in een aparte kerkboek.

( als ) johannes.bunne die u zoekt uit grunningen daad werkelijk uit groningen komt.

is de vraag ook wat voor geloof had hij hier in groningen.

was hij nederlands hervormt en is later in brabant r.k geworden

ik zal volgende week in het r.k kerkboek kijken of hij daarin staat.

de link die boven aan staat worden ook de r.k dopen in vermeld.

misschien dat u de juiste persoon er uit kan halen.

dan voert u bij DOOP INSCHRIJVINGEN bij kind naam johannes in en bij Vader of Moeder de voornaam van 1 van de KINDEREN die u al heeft gevonden in N.Brabant en dan op zoeken klikken.

dan verschijnen van zelf dopen .

m.v.g andré

• Anneke

Zo, even een weekend niet aan de computer gezeten en we staan gelijk twee pagina's achter op het forum. Ik hoop dat u nog kijkt naar een reactie. Misschien is het ook handiger als we elkaar persoonlijk kunnen mailen over dit onderwerp, nu het toch een zoektocht is geworden van ons tweeën. Ik ben u wel zeer erkentelijk voor de energie die u erin steekt.

Mijn e-mailadres is: kapteijns.proost@wxs.nl

Over de Bunne's: Is bij de mensen, die u laatst gevonden heeft, Bunne de voor- of achternaam? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Wat het geloof betreft, heb ik me ook al afgevraagd wat het zou kunnen zijn geweest: Is Johannes katholiek geboren, of later geworden? Als hij werkelijk in Groningen is geboren als katholiek, dan zou dit een reden kunnen zijn, waarom hij naar het zuiden is getrokken. Afgelopen zaterdag was het landelijke archievendag met het thema: geloof en bijgeloof. Helaas had ik andere verplichtingen, anders had ik wel ergens willen informeren naar het geloof (en misschien een geloofsstrijd) in die tijd.

Het zou wel fijn zijn, als u nog kunt kijken in de r.k. kerkboeken in het archief. Ik heb zelf ook al gekeken op de link, die u aangaf, maar niks gevonden dat op zijn naam lijkt.

En …….. als u ooit iets nodig heeft uit Brabant, geeff maar een seintje!

Groetjes, Anneke

• andre

15-3-1640 ; Slochteren

Dopeling Trine

Doopdatum 15-3-1640

Vader Bunne Jacops

Kerkelijke gemeente Slochteren

Toegangsnummer 929 Plaatsingslijst van het archief van de hervormde gemeente Slochteren, 1621-1975 (1990).

Inventarisnummer 28

21-2-1686 ; Middelbert

Dopeling Marten

Doopdatum 21-2-1686

Vader Bunne Hiddes

Inventarisnummer 286

Doopregister Hervormde Gemeente Noordbroek (Toegangnr 124 inv.nr. 327) , 1624 - 1811

27-12-1629 ; Noordbroek

Dopeling Ebbe

Doopdatum 27-12-1629

Vader Bunne Egberts

Moeder Meijnertke

Opmerkingen als vader is bedoeld Bunne Ebbes

Kerkelijke gemeente Noordbroek

Inventarisnummer 327

6-10-1689 ; Middelbert

Dopeling Egbert

Doopdatum 6-10-1689

Vader Bunne Hiddes

Inventarisnummer 286

de vaders heten van voornaam BUNNE .

maar zijn kinderen heten dan BUNNES ( patroniem )

zoals de doop hier boven heet het kind EGBERT de zoon van BUNNE

de S die er dan achter wordt geplaats staat voor SOON=zoon.

voor 1811 werden vrijwel geen Achternamen gebruikt nog.

binnenkort ga ik kijken in de r.k kerkboek .

m.v.g andré.wolters

• Jos van den Bogaert

Anneke

Als collega-onderzoeker van o.a. de stamboom Buenen denk ik dat je toch in de verkeerde provincie zit. De zoon Johannis is in 1734 gedoopt in de St Jacob hetgeen betekent dat zijn ouders al lange tijd Bosschenaren )poorters) waren, anders werd er gedoopt in de St Jan. Ook de namen van de getuigen wijzen op Bosschenaren. Ikzelf zoek in de richting Joannes van Buren die begin 1700 gedoopt is in de St Jacob. Daarnaast is de link met Loon op Zand ook zeer mogelijk. Ik ben er ook nog niet achter

We hebben wel eens gecorrespondeerd maar ik heb je email adres niet meer vandaar deze reactie.

succes

met vriendelijke groet

Jos van den Bogaert

• Alida

Hoi,

Jos en Anneke, zijn jullie nog steeds bezig met de familie Buenen?

Ik zoek de voorouder van Nicolaas Buenen, die (2) gehuwd is te Den Haag in 1758. Ook zoek ik de datum van zijn eerste huwelijk en de geboortedatum van zijn kinderen, waaronder mijn voorouder Joannes Didericus. Hij komt ook voor als Jan Dirk. Zij wonen in Gorinchem. Ik ben de archieven van Loon op Zand aan het uitpluizen en zie dat er een Nicolaas geboren is in 1701. Dit zou de door mij gezochte Nicolaas kunnen zijn. Zijn er nog anderen?

Er zijn ook veel Bu(e)nens te Aerdt en Elten. De familie van mijn Nicolaas is RK.

Zijn jullie tijdens jullie onderzoek een Nicolaas tegengekomen waarvan jullie het spoor bijster zijn?