herkomst naam eiland van Rolvers

  • a.imanse

    Goede middag,

    Sinds kort wet ik iets van het Rolverseiland af.

    Mijn moeder is Johanna-Maria Imanse Rolvers , - geboren 1897 te Bloemendaal .

    Hebben daar op het eiland gewoond en zijn later naar hillegom vertrokken

    Verder weet ik er niet zoveel van af ,, P Rolvers ,,haar vader, was voor de tweede keer getrouwd met J van Biezen .

    Misschien heb ik een beetje op weg geholpen en wens u veel succes met het uitzoeken

    Vr Gr A imanse Gewoond in Haarlem

  • maria

    wat jammer tante van me dat je niet eerlijk bent daar je zelf niet wist dat het van jou ouders mijn opa en oma het eiland bestond .

    ben de enigen die een schilderij heb hier van dat heb ik jou verteld omdat ik al velen jaren bezig ben met stamboom gebeuren en je weet ook dat ik toender tijd door heel nederland aan het struinen was op zoek naar gegevens

    dus niet zo beknopt als iemand iets vraagt er is niets geheim aan alleen heel mooie dat mijn overgroot ouders en mijn oma daar gewoond hebben .

    betreft ruzie hihiiiii net zoals in deze tijd om een stuk land of afscheiding .

    met vriendelijke groet kleindochter van oma rolvers wel getrouwd met opa imanse .

  • Harry Mense

    Hallo familie Rolvers,

    Mijn naam is Harry Mense en ik ben geboren in Vogelenzang in 1962 en wel op Vogelenzangseweg 24.

    Onze buren indertijd waren de familie Rolvers.

    Ik kwam zomaar op deze site en het trok mijn aandacht.

    Mijn buurman heette Willem / Wim. De voornaam van buurvrouw ben ik even kwijt.

    Zij hadden 3 dochters, Riet, Joke en Truus. 4 zoons: Piet, Willem, Kees en Martien.

    Het verleden over “de hut” en de familie Rolvers ken ik niet, alleen weet ik wel dat mijn vader, Janus Mense in de hut geboren is in 1930.

    De hut is een klein arbeidershuisje gelegen achter de boerderij van Van der Peet, vroeger Verdegaal aan de s'Gravenweg in Vogelenzang.

    Mijn opa had bij de hut een “kippenboerderij”.

    De hut is eigendom van de familie Barnaard en is nu in een zéér slechte staat! Een bouwval.

    Het huis van ons en onze buren Rolvers is vervangen door een statig nieuwbouw complex bewoond door de fam. Van der Peet.

    Het is gelegen zo'n 400 m ten zuiden van “de hut”, te midden van een klein “hakbosje” midden in het weiland.

    Wij zijn in 1971 verhuisd naar Nieuw-Vennep omdat Kees Rolvers, werkzaam bij boer Verdegaal, ging trouwen met Loes (?). Omdat het huisje van ons eigendom was van Verdegaal en Kees woonruimte nodig had moesten wij verhuizen.

    Joke Rolvers is indertijd getrouwd met mijn neef Peter van der Raad en woont in Amsterdam.

    Piet en Kees zijn inmiddels overleden. Willem / Wim woont aan de Bartenweg in Hillegom, vlak voor de Bartenbrug.

    Riet is getrouwd met ….. Wijers en heeft gewoond of woont nog?? aan de Margrietenlaan in Heemstede.

    Truus is getrouwd met ….. de Groot en heeft gewoond of woont nog?? aan de Leidsevaart in Hillegom.

    Ik heb mooie herinneringen aan mijn buurtjes van toen!

    Mocht u verdere vragen hebben, ik heb nauw contact met de fam. Barnaard vanwege mijn werk bij het Hoogheemraadschap van Rijnland en wellicht kan ik via hen iets meer te weten komen.

    Groet,

    Harry Mense.

  • Hans Bouckaert

    Beste meneer Imanse,

    Bij toeval, voor zover je het toeval kunt noemen, kom ik na een pas gestarte zoektocht naar de voorouders van mijn moeders kant, Anna Maria Heeres, op de discussielijsten betreffende de re: op het eiland van Rolvers.

    In korte tijd heb ik de nodige informatie vergaard.

    Ik heb recentelijk ook de foto van uw moeder Johanna - Maria Rolvers op internet gezien; nu tref ik met genoegen een bericht van een zoon op deze discussielijsten.

    De moeder van mijn moeder was Alida Christina Rolvers, die op 21 april 1926 is getrouwd met Jan Heeres in Hillegom.

    Als het goed is was zij een zus van uw moeder Johanna - Maria.

    U heeft het echter in uw reactie over haar vader P. ( Pieter) Rolvers, informatie die niet overeenkomt met het gegeven dat de vader van Johanna Maria , Cornelia, Hendrik Leonardus, Alida Christina en Petrus Cornelis de naam Cornelis had.

    Hij was de zoon van Pieter Rolvers en Cornelia v.d Klugt, die op 27.02.1891 op 33 jarige leeftijd is getrouwd met Catherina Jacoba van Biezen, die toen 25 jaar oud was (en getrouwd is geweest met Arie Franciscus van der Wees)

    De reden dat ik u mail is, naast dat ik het leuk vond om uw re: ontdekt te hebben, dat ik hoop dat u mogelijk over foto's beschikt van mijn voorouders en wellicht suggesties heeft waar ik meer informatie over hen te weten zou kunnen komen.

    Daarnaast is er sprake van een mysterie rondom het vaderschap van mijn moeder.

    Er kan sprake van zijn dat mijn opa, Jan Heeres, niet de vader was van mijn moeder.

    Hij is na het huwelijk nl. in onmin geraakt met zijn familie.

    Mijn oma, Alida Christina was nl. 5 april 1926 op 24 jarige leeftijd al bevallen van mijn moeder, Anna Maria.

    Op 21 april 1926 is zij getrouwd met Jan Heeres. In de akte staat : Bruid en bruidegom verklaren voor het hunne te erkennen (de 1e met toestemming van de 2e): een kin van het vrouwelijk geslacht, geboren uit de bruid te Hillegom op 5-4 dezes jaars met de voornamen Anna Maria.

    Het verhaal gaat dat mijn oma, na het overlijden van Catherina Jacoba van Biezen in 1908 , in een weeshuis in de Zilk is terecht gekomen. Daar heeft zij tot jong volwassen leeftijd verkeerd, totdat zij als huishoudelijk hulp bij een professor in Den Haag in dienst genomen is.

    Vanuit dit dienstverband is zij mogelijk zwanger in Hillegom teruggekomen en heeft kennis gekregen aan mijn opa, Jan Heeres.

    Mogelijk er er iets binnen uw familie omtrent dit gegeven bekend.

    Ik zou het leuk vinden iets van u te vernemen,

    Mvg,

    Hans Bouckaert

  • Hans Bouckaert

    Hallo Maria,

    Ik las je re: op de discussielijsten gekoppeld aan een reactie van A.Imanse.

    Inmiddels heb ik ook al een re: op deze mail op de discussielijst geplaatst

    In je reactie heb je het over een schilderij van het eiland van Rolvers ( waar mogelijk dus ook mijn overgrootvader geboren is) dat je in je bezit hebt en dat je al jaren met het stamboomgebeuren bezig bent.

    Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar, maar ook of jij wellicht over fotomateriaal beschikt van mijn voorouders Cornelis Rolvers en Catherina Jacoba van Biezen ( en wellicht verdere voorouders)

    Ben je bereid om mij een foto van het schilderij te doen toekomen?

    Hoor het graag,

    Mvg,

    Hans Bouckaert

  • Hans Bouckaert

    Hallo Karineke,

    Ik las je reactie gericht aan Astrid , waarin je verwijst naar de stamboom van de familie Rolvers.

    Als kleinzoon van Alida Christina Rolvers, dochter van Cornelis Rolvers ( die een zoon was van Pieter Rolvers) en gehuwd was met Catherina Jacoba van Biezen heb ik interesse in stamboomgegevens en materialen.

    Daarom maak ik je dit middels deze re: aan je kenbaar.

    met vriendelijke groet,

    Hans Bouckaert

  • Willem

    Geachte heer Mense,

    Met belangstelling las ik uw bijdrage over “de Hut”. Volgens de verhalen heeft de familie Rolvers rond 1900 in de Hut gewoond, maar moest daar vertrekken na een conflict met de eigenaren, de familie Barnaard. Er zou sprake zijn geweest van stroperij van konijnen of fazanten.Misschien valt te achterhalen van wanneer tot wanneer de familie in de Hut heeft gewoond.

    Met vriendelijke groet, Willem

  • Jan van der raad

    Hallo Harry.

    Ik zou nog heel veel kunnen invullen over die fam rolvers , omdat ik tijdens mijn schooltijd tussen de middag ( 10/11 jaar oud ) brood bezorgden bij die fam.en bij jullie ?

    Ook daarna heb ik daar voor bakker Duindam van leeuwen brood bezorgd en gebakken .En ik kan me her hinderen , dat er in die periode een kind was geboren bij de fam mense

    waarvan je vader bij een zoetwaren fabrikant vertegenwoordiger was?,

    en dat kan jij zomaar zijn geweest. ook heb ik gevoetbald met Wim .op dansles / met Piet een biertje gedronken .

    Zo zie je maar als je op een site terecht komt dan komt er van alles weer boven.

    Groeten van Jan van der raad

  • Willem

    Geachte heer Mense,

    Helaas even verkeerd geplaatst, maar nu op de juiste plek.

    Met belangstelling las ik uw bijdrage over “de Hut”. Volgens de verhalen heeft de familie Rolvers rond 1900 in de Hut gewoond, maar moest daar vertrekken na een conflict met de eigenaren, de familie Barnaard. Er zou sprake zijn geweest van stroperij van konijnen of fazanten. Misschien valt te achterhalen van wanneer tot wanneer de familie in de Hut heeft gewoond.

    Met vriendelijke groet, Willem

  • Karineke

    Hallo Hans,

    Na jaren weer op deze site beland en zag tot mijn verrassing dat er nog steeds op gereageerd wordt.

    Dhr Smelter heeft in de loop der jaren heel veel werk verricht voor de stamboom van de familie Rolvers. We hebben in de loop der jaren ook info gedeeld. Laat me weten wat je precies wilt hebben en waar ik dit naartoe moet sturen.

    Hartelijke groet.