Opzoeken in archief van Groningen

• Twan van Duijnhoven

Beste forumbezoekers,

Aangezien ik in Breda woon kom ik niet elke dag in de buurt van Groningen. Wie wil voor mij in Groningen het navolgende opzoeken:

Martinus van Hooft geboren op 17 januari 1855 in Dinther is op 3 februari 1889 in Groningen getrouwd met Wicherdina Frederika Nijland (geboren 19 januari 1867 in Assen).

Ik ben op zoek naar de navolgende gegevens:

* eventuele kinderen van Martinus en Wicherdina (geboortedatum en plaats, eventuele overlijdensdatum met vermelding van de aktenummers).

* eventuele huwelijksgegevens van die kinderen (datum, plaats, gegevens echtgenote, aktenummer).

* overlijdensdata en -plaats van Martinus en Wicherdina (met vermelding van de aktenummers).

Ik verwacht dat in de provincie Groningen er niet veel Van Hooft zijn. In de telefoongids kom ik er maar enkele tegen. Dus het zoeken zal niet al te moeilijk zijn.

Tegenprestatie kan zijn dat ik iets opzoek in de archieven van Noord-Brabant.

Bij voorbaat dank.

Gegroet

Twan van Duijnhoven

• andre.wolters

de volgende gegevens heb ik gevonden in het archief hier in groningen.

op 3 januari 1889 hebben beide personen zich in geschreven in groningen.

daar achter staat vermeld KOMENDE van AMSTERDAM .

martinus.van.hooft geboren 17 januari 1855 in dinther is overleden op 15 october 1936 in groningen.

wicherdina.frederika.nijland geboren 19 januari 1867 in asfen ( assen) drenthe.

is overleden 1 april 1939 in groningen .

zij hebben géén kinderen gekregen.

de jaar getallen dat hun geregisteerd zijn in het archief zijn :

1880 / 1890 / 1900 / 1910 .

ook op die adressen staan géén kinderen geregisteerd .

m.v.g andré.wolters

• Twan van Duijnhoven

Andre,

Dank voor het opzoeken.

Zoals zo vaak leveren antwoorden weer vragen op. Martinus geboren in Dinther en naar Amsterdam vertrokken. Wicherdina geboren in Assen en naar Amsterdam vertrokken. Daarna gezamenlijk naar Groningen gekomen. Waarom waren zij in Amsterdam? Waarom naar Groningen vertrokken? En zo blijven we bezig met het zoeken naar informatie… een “never ending story”.

Gegroet

Twan van Duijnhoven

• andre

in die tijd gingen mensen het werk achterna.

ook in mijn familie zie ik het veel dat mensen tijdelijk naar een andere provincie gaan om tewerken.

waaronder amsterdam , den haag , friesland .

m.vg andré.wolters

• Twan van Duijnhoven

Andre,

Dat klopt wel, maar ik vind vanuit Dinther naar Amsterdam midden 19e eeuw nogal een afstand. Hij is ook zo'n beetje de enige van de familie Van Hoof(t) die Noord-Brabant heeft verlaten. Daarnaast gaat hij vervolgens van Amsterdam naar Groningen, ook niet niks in die tijd en dat voor een timmerman.

Volgens mij is er meer aan de hand geweest, maar dat ga ik nog proberen na te pluizen. Dit zijn de leuke dingen om te onderzoeken.

Gegroet

Twan